Vi har et glasstak som hviler på L-profiler i limtrebjelker. Dette er aldri tett, konstruksjonen beveger seg med årstidene og skaper små lekkasjer her og der. Forrige eier har laget glassene i silikon, men det er ikke nok.
Jeg tenkte å flytte glassene slik at de hviler i en aluminiumsprofil oppå bjelkene i stedet og tette med bitumentape. Er det noen som har testet dette eller har andre erfaringer som kan være til hjelp?

/Joakim

Søker samme løsning, hvordan løste du lekkasjen?
Mvh.
/CC

Finnes takglassprofiler med lokk å kjøpe på løpende lengde. Last gjerne opp et bilde :)

Med vennlig hilsen, fremax

fremax fremax skrev:
Finnes takglass profiler med lokk å kjøpe på løpende lengde. Last gjerne opp et bilde :)

Jeg har sett på litt forskjellige systemer, men hvordan vet man at de er lekkasjefrie?
Jeg savner referanser på disse systemene.

Mvh.
/CC

chris47 chris47 skrev:
Jeg har sett på litt forskjellige systemer, men hvordan vet man at de er lekkasjefrie?

Mvh.
/CC
det har jeg ikke sagt, dog betydelig bedre enn L profil med fuge. Schüco endret sine taksystemer for ca 5 år siden til et 3-trinnstettet system.
1 ingen gjennomgående skruer (rammen monteres med clips)
2 glassene tapes med bytylteip før lokkene kommer på
3 profilene er selvdrenende

Men dette hjelper ikke om man vil gjenbruke eksisterende glass, dvs. renovere, uten da er det bare å kaste alt glass og alu og begynne fra starten om man vil være 99% sikker, for vil man være 100 så anbefaler jeg ikke glasstak. Kan strekke meg til takvinduer (type Velux) men det er også en risiko. Dette sagt etter 17 år i bransjen..

chris47 chris47 skrev:

Mvh.
/CC
Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg har bygget et uterom med ALIPLASTs system (Aluminium, til tross for navnet -- Belgisk selskap) og isolerkassetter fra Emmaboda/SG. Det synes jeg har fungert fint. Det var imidlertid langt fra billig.

https://www.aliplast.com/
https://professionals.aliplast.com/

Edit: For å tydeliggjøre, det er altså et glasstak med isolerkassetter som ligger på en stamme av limtre.

• Liker
fremax
  • Laddar…
Takk for gode tips. 17 år i bransjen og synes ikke det finnes sikre løsninger mot lekkasje, det gjør meg urolig.

Sånn ser mitt prosjekt ut:
3D-modell av et hus med tak laget av solpaneler og glasskassetter, som søker å bruke samme aluminiumsprofiler for estetikk og isolasjon.

Min utfordring er dessuten å finne lignende mål på solpaneler og glasskassetter både overflate og tykkelse og kunne bruke samme aluprofiler. Jeg vil helst ha isolerglass siden det er mer estetisk tiltalende og at jeg ikke liker lyset som kommer fra isolerplasttak.

Snyggt!
Dessverre er Schucos løsning blant de beste du får i dag, SAPA har lignende systemer antar jeg selv om jeg aldri har jobbet med deres taksystemer. Hva har du tenkt for fylling der det ikke skal være glass? Send gjerne en målsatt tegning så kan jeg se nærmere på dette. Skal det være en bolig? Med så mye glass og aluminium vil u-verdien være rundt 1-1,2, noe som er ganske dårlig for tak.
Gjør man et så stort tak anbefaler jeg å sette inn en takluke et sted for ventilasjon om sommeren. Også utstyre glassene med minst solbeskyttelsesglass, men også gjerne active glass (selvrengjørende).

Dette er et drivhus med isolering U1,1 i alle byggematerialer er tanken.
Det svarte er solpaneler. Det er to enklere takvinduer i midten med automatisk åpning, for øvrig er det enkle løsninger med murt bakside og isolert blikktak mot nord.
Bunnplaten er isolergrunn 150 kvm.
3D-modell av et isolert drivhus med solcellepaneler på taket, to takvinduer, mur bakvegg, og isolert metalltak mot nord.

Hvor i landet?
Hva er hellingen på taket? Ca 30-35 grader?
Der panelene skal sitte setter man fylling plåt/frigolit/plåt. Kan sjekke hva jeg får for pris og u-verdier på dette.

fremax fremax skrev:
Hvor i landet?
Hva er hellingen på taket? Ca 30-35 grader?
Der panelene skal sitte setter man fylling med plåt/frigolit/plåt. Kan sjekke hva jeg kan få for pris og U-verdier på dette.

Takhellingen er 28 grader, noe som er nesten optimalt for solcellepaneler. Dette er i Halland.
Ja, under panelene bør det være plåt og cellplast ca. 30mm, hva mener du med fylling?
Det kan hende at panelene blir for varme på baksiden om sommeren, må sjekke opp hva som gjelder der.
Mvh
/CC

chris47 chris47 skrev:
Takvinkelen er 28 grader, som er nesten optimalt for solcellepaneler. Dette er i Halland.
Ja under panelene bør det være blikk og celleplast ca 30 mm, hva mener du med fylling?
Det kan hende at panelene blir for varme på baksiden om sommeren, må sjekke hva som gjelder der.
Mvh
/CC
blikk og celleplast i stedet for glass kalles for fylling. Hva har du for budsjett på dette prosjektet?

fremax fremax skrev:
plater og cellplast i stedet for glass kalles for fylling. Hva har du for budsjett på dette byggeprosjektet?

ca 600k inkl. markberedning samt plate og dens arbeidskostnad men ikke arbeidskostnad på montering. Det kanskje høres billig ut men alt er medregnet bortsett fra innfesting av glasskassetter. Solpanelene og konverter er ikke medregnet heller.
Mvh.
/CC

Skulle gjette på at glasstaket med alu, glass og fyllning går på 250 -300k
Montering fra firma som har gjort dette tidligere 30-50k
Løft 12-20k

skruer, plater mm kommer i tillegg

Dette er en gjetning, har ikke vært involvert i kalkyler på ca 3-4 år og vet at prisene har økt en del, samt avhengig av hvor i Blekinge det er, hvor tilgjengelig mm.

Takk fremax, har du peiling på hva bare aluminiumsprofiler samt gummilister koster per meter, omtrent?
Mvh.
/CC

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.