Jeg skulle gjerne renovere trappen i huset. Tredelene kan jeg jo enkelt slipe og olje (eller lakke, beise osv.), men jeg er usikker på laminatene, eller hva det nå er, som kanskje eller kanskje ikke er limt med noe asbestholdig. Best ville selvsagt være om det gikk an å få fjernet den på en enkel måte (dvs. uten å måtte gjøre en sanering, med alt hva det innebærer) og erstatte med ny laminat eller filt. Alternativt, kan det gå an å male den med et greit resultat? 70-tallsrød er ikke helt min stil, føler jeg.
Rødtrappetrinn med trekanter på siden i en innendørs trapp, muligens laminert belegg fra 70-tallet, omgitt av ulike husmaterialer. Rødt, marmorlignende laminat på en trappetrinn overflate, med slitt tremateriale synlig på kanten. Rød laminat trappetrinn fra 1970-tallets design, omgitt av trebjelker.

Har du prøvd varmluftpistol? Kan lukte ape men burde nok få limet til å slippe.

• Liker
AJ82
  • Laddar…
Matte kan du antagelig sette direkte på eksisterende overflate.

Personlig så ville jeg ha bygget igjen trinnene og i forbindelse med det kan man legge nytt overflatesjikt som også dekker forkanten.
Men da irriterer jeg meg betydelig mer over 70- og 80-tallets åpne trinn enn den røde laminaten...

• Liker
AJ82
  • Laddar…
Er det ikke vanlig linoleumsbelegg?
Vi limte belegg i vårt gamle hus og satte en list i forkant

• Liker
sturnus
  • Laddar…
Ser ut som dere har samme forutsetninger som vi hadde.

Begynte med å ta løs matten og skrapte bort limet med en malingsskrape før sidene ble slipt og grunnet.

En spiraltrapp under renovering med tretrinn i tre og hvite sider som er slipt og grunnmalt, klare for videre bearbeiding.

Lagde maler av papp og skar ut mattebiter med en stødig hånd.

Grått trappetrinn med eklister, skjærekniv og blå ølboks av merket Falcon oppå trinnet, del av trappeprosjekt under renovering.

Eikelistene på toforkanten av trappetrinnene ble lakkert med gulvlakk og det ser ut som om også deres trapp er laget på samme måte.

Trappetrinn dekket med grå teppe, med eikelister ved forkant, nymalt og ferdig resultat etter renovering.

Slik ble det ferdige resultatet.

En nyrenovert trapp med hvite stiger og grå teppedetaljer på trinnene, fremkanten er belagt med eklister, sett i et lyst og moderne rom.

Må tipse om å velge en skikkelig god maling når dere maler så dere får en fin overflate og at det ikke renner eller drypper når dere maler under trinnene.

• Liker
RoTe og 5 andre
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Ser ut som dere har samme forutsetninger som vi hadde.

Begynte med å ta løs teppet og skrapet bort limet med en malingsskrape før sidene ble slipt og grunnet.

[bilde]

Lagde maler av papp og skar ut teppebiter med en stødig hånd.

[bilde]

Eklister på trappekanten ble lakkert med gulvlakk, og det ser ut som også deres trapp er laget på samme måte.

[bilde]

Slik ble det ferdige resultatet.

[bilde]

Må tipse om å velge en skikkelig bra maling når dere maler slik at dere får en fin overflate og at det ikke renner eller drypper når dere maler under trinnene.
Pent!
Det hadde vært veldig hyggelig om vi kunne få til noe lignende. Dessverre knirker trappen skikkelig også, og det er kanskje et problem man bør prøve å løse først.

• Liker
P-plats
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Stilig!
Det ville jo vært skikkelig hyggelig om vi kunne få til noe lignende. Dessverre er trappen riktig knirkete også, og det er kanskje et problem man bør forsøke å løse først.
Vår knirket også en hel del så når teppet var borte så dro jeg noen skruer fra oversiden av trinnene og ut i det ytre vangestykket.
Om det var rett eller galt vet jeg ikke men det er mye mindre knirking nå, avhenger dog av årstid.

Vi valgte også teppe for at det skulle være sklisikkert i trappen og så her noen år senere er vi fortsatt veldig fornøyde.

• Liker
AJ82
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
[bild]
.

Er det noe spesielt teppelimme i den boksen? ;-)

• Haha
P-plats
  • Laddar…
Mange huseiere har revet sitt hår i fortvilelse over trapper med pålimte tepper; noen bæres bort til kjøretøy med blålys iført gensere med veldig lange ermer etter å ha forsøkt å renovere dem.

Det finnes renoveringstrinn å kjøpe, som man bare monterer oppå eksisterende trinn uten å behøve å fjerne teppene først; enkelt og pent, men dessverre ikke billig. Budsjettversjonen som jeg selv valgte, er å legge biter av vanlig laminatgulv og avslutte med list, omtrent som @P-plats bare med hjørnelist som går opp over trappenesen.

• Liker
AJ82 og 1 annen
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Er det noe spesielt teppelim i den boksen? ;-)
Nei, men det ga meg en stødig hånd... :rofl:

• Liker
sturnus
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Vår knirket også en hel del så når teppet var borte så trakk jeg noen skruer fra oversiden av trappen og ut i det ytre vangstykket.
Om det var rett eller galt vet jeg ikke men det er mye mindre knirking nå, avhenger dog av årstid.

Vi valgte også teppe for at det skulle være sklisikkert i trappen og så her noen år senere så er vi fremdeles veldig fornøyd.
Det høres jo smidig ut, om det løser problemet. Jeg hadde også gjerne valgt filtteppe, men vi har katter som gjerne velger slikt som spy-/kloreplass.

• Liker
P-plats
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.