Jeg har fått en låve "på kjøpet"😬 Tenkte prøve med punktlagning og har et spørsmål. Bildene viser en tverrbjelke som har løsnet fra festet i veggstolpen. Den støpte grunnsteinen i bakken har vippet stolpen utover. Bør jeg prøve å tvinge veggstolpen tilbake slik at bjelken kan komme tilbake i festet? Virker vanskelig. Eller er det bedre å sette en provisorisk stender i enden på tverrbjelken?
Hm. Jeg hadde nok tenkt som så, at beviselig står jo låven selv uten den der tverrbjelken, så det er ikke noe som akutt må utbedres. Dette åpner opp for å la det ta tid og gjøre det ordentlig istedenfor. Det bør ikke trenge å koste altfor mye.
Det ser ut som at teleskjøting har vært i farten, trykt opp og ut plinten/steinen.
1. Stram sammen hammerbåndene på begge sider med noen skikkelige spennbånd. Finnes en greie som ser ut som et dobbelt spennbånd med en lang spak istedenfor det vanlige håndtaket, jeg blir smått sprø av at jeg ikke kommer på hva det heter. For å virkelig gjøre det bra tar du opp et par skikkelige hull i panelet, trer ut spennbåndet på utsiden og slår rundt hammerbåndet og så inn igjen tilbake til spennblokken. Vet ikke om hammerbånd er riktig begrep i en stolpelåve, men jeg sikter til øverste bjelken som taksperrene hviler på.
2. Løft med jekker på egnede steder, det holder bare at stolpen henger fritt og ikke hviler på steinen lenger.
3. Grav bort steinen, grav ned til frostfritt dybde, legg bærelag/makadam i bunnen, støp en ny plint. Sørg for at den er pyramideformet med den tykke enden nedover. Fyll igjen rundt. For ekstra stabilitet støp et skikkelig jern med hull så du kan feste stolpen med gjennomgående bolt.
4. Dra inn stolpens bunn, sett den rett og fint igjen.
5. Bort med gammel spiker og skrot på tverrbjelken, fest den ordentlig med skikkelige beslag av passende type. Om låven vil bevege seg mye kan det være hensiktsmessig å gå opp i dimensjon og bruke franske treskruer i forborrede hull istedenfor vanlige ankarskruer.
Det kan hende du må bytte plass på steg 1 og 2, vanskelig å vite uten å se helheten. OBS! Når du strammer sammen de øvre bjelkene skal det være bånd eller kjeder, IKKE wire!
Det ser ut som at teleskjøting har vært i farten, trykt opp og ut plinten/steinen.
1. Stram sammen hammerbåndene på begge sider med noen skikkelige spennbånd. Finnes en greie som ser ut som et dobbelt spennbånd med en lang spak istedenfor det vanlige håndtaket, jeg blir smått sprø av at jeg ikke kommer på hva det heter. For å virkelig gjøre det bra tar du opp et par skikkelige hull i panelet, trer ut spennbåndet på utsiden og slår rundt hammerbåndet og så inn igjen tilbake til spennblokken. Vet ikke om hammerbånd er riktig begrep i en stolpelåve, men jeg sikter til øverste bjelken som taksperrene hviler på.
2. Løft med jekker på egnede steder, det holder bare at stolpen henger fritt og ikke hviler på steinen lenger.
3. Grav bort steinen, grav ned til frostfritt dybde, legg bærelag/makadam i bunnen, støp en ny plint. Sørg for at den er pyramideformet med den tykke enden nedover. Fyll igjen rundt. For ekstra stabilitet støp et skikkelig jern med hull så du kan feste stolpen med gjennomgående bolt.
5. Bort med gammel spiker og skrot på tverrbjelken, fest den ordentlig med skikkelige beslag av passende type. Om låven vil bevege seg mye kan det være hensiktsmessig å gå opp i dimensjon og bruke franske treskruer i forborrede hull istedenfor vanlige ankarskruer.
Det kan hende du må bytte plass på steg 1 og 2, vanskelig å vite uten å se helheten. OBS! Når du strammer sammen de øvre bjelkene skal det være bånd eller kjeder, IKKE wire!
Neste gode spørsmål, hvordan ser veggen ut fra utsiden. Er det en mage utover på den. Hvis så er, har nok også taket sunket. Hadde det samme på låven, der takstoler brytes på grunn av at skråbenene var fjernet på loftet. Mage på begge langveggene. Tok 2 stk 25 mm stolpstagsline og 16 mm vinsj som ble ankret på utsiden med en 25 X125 planke på tvers på utsiden og trakk sammen 40 mm og skal trekkes litt til sommeren. Men det går aldri an å få det som originalt. Så strev med line og prøv ikke å få til slik at bjelken kommer frem til sin opprinnelige posisjon.
Jeg ville tro at det er taket som har presset ut veggbåndet (hammerbåndet) så tverrbjelken slapp. Når du har trukket sammen veggbåndene igjen med spennbånd, kan det lønne seg å forsterke festet av tverrbjelken med noe spesialsveiset jernbeslag og kanskje sette inn et par dragbånd eller tverrbjelker til på ulike steder.
For øvrig er jeg enig med torparavgrunn.
For øvrig er jeg enig med torparavgrunn.
Takk for gode tips som nå skal vurderes. Bare så jeg forstår termen hammarbandet. Det er altså den øvre vannrette bjelken som takfoten hviler på? Og som tverrbjelken har løsnet fra. Og ja, det er et trykk på taket fra sviktende takstoler. Enda en detalj i dette prosjektet 🙃
Hei igjen! Finnes det noe bilde av det der redskapet med doble spennbånd og spak? Er det noe slags vinsj?torparavgrund skrev:
Hm. Jeg hadde nok tenkt som så, at beviselig står jo låven selv uten den der tverrbjelken, så det er ikke noe som akutt må utbedres. Dette åpner opp for å la det ta tid og gjøre det ordentlig isteden. Det bør ikke trenge å koste altfor mye.
Det ser ut som at telehiving har vært i sving, presset opp og ut fundamentet/steinen.
1. Spenn sammen båndbjelkene på begge sider med noen skikkelige spennbånd. Det finnes en greie som ser ut som et dobbelt spennbånd med en lang spak i stedet for det vanlige håndtaket, jeg blir smått gal av at jeg ikke kommer på hva det heter. For å virkelig gjøre det bra tar du opp et par skikkelige hull i panelet, trer ut spennbåndet på utsiden og slår rundt båndbjelken og så inn igjen tilbake til spennblokken. Vet ikke om båndbjelke er riktig begrep i en stolpelåve, men jeg sikter til øverste bjelken som takbjelkene hviler på.
2. Løft med jekker på passende steder, bare sørg for at stolpen henger fritt og ikke hviler på steinen lenger.
3. Grav bort steinen, grav ned til frostfritt dyp, legg bærelag/pukk i bunnen, støp en ny søyle. Sørg for at den er pyramideformet med den tykke enden nedover. Fyll igjen rundt. For ekstra stabilitet støp inn et solid jern med hull så du kan feste stolpen med gjennomgående bolt.
5. Bort med gammel spiker og skitt på tverrbjelken, fest den ordentlig med skikkelige beslag av egnet type. Om låven vil bevege seg mye kan det være hensiktsmessig å gå opp i dimensjon og bruke franske treskruer i forborrede hull i stedet for vanlige ankerskruer.
Det kan bli at du må bytte plass på trinn 1 og 2, vanskelig å vite uten å se helheten. OBS! Når du spenner sammen de øverste bjelkene skal det være bånd eller kjeder, IKKE vaier!
Dragblock kan du søke på.
Låver er som regel ganske robust bygd, de tåler mye før de raser. Hvis du er ok med at det er litt skjevt, ville jeg ikke dratt for mye i alle delene, men bare skjøtet i det som har gått fra hverandre, kanskje dratt det sammen halvveis.
Låver er som regel ganske robust bygd, de tåler mye før de raser. Hvis du er ok med at det er litt skjevt, ville jeg ikke dratt for mye i alle delene, men bare skjøtet i det som har gått fra hverandre, kanskje dratt det sammen halvveis.
På bildet med bjelken, det ser ut til å være nærmere 35 cm med uthogging som har gitt etter. Pass på så du ikke strammer for mye. Det kan gi etter på andre steder, og hvis ulykken er ute, kan bjelkelag/tak falle ned når bæreevnen endres. Det er ingen lek å støtte opp en låve, det er visse risikoer med det. Med tanke på det store gapet, må det være en betydelig bul på utsiden av veggen. Så vær forsiktig når du er inne i låven.
Kloke ord! Lurer på en ting til. Når du drar sammen en stolpetaglina, er det da med trekkblokker?J jonaserik skrev:På bildet med bjelken, det ser ut til å være nærmere 35 cm med uthogd som har gitt seg. Pass på så du ikke drar sammen for mye. Det kan gi seg på andre deler og om ulykken er ute så kan bjelkelag/tak ramle ned, når bæringen endres. Ingen lek å stive av en låve, finnes visse risikoer med det. Med tanke på det store gapet, så må det være en heftig bul utått på veggen. Så vær forsiktig når du er inni låven.
Svar nei, ingen blokk. Det var ikke så mye som skulle strammes til, ca 20 cm, og 16 mm stag tåler ca 35 cm fullt utskrudd. Deretter en avstiverlinje 25 mm2 som festes rett gjennom veggen og en planke på utsiden. Der ble det en firkantskive og mutter på en 16 mm gjengestang. I enden mot stagene på gjengestangen ble det satt en løkke med 16 mm i og koblet til stagene. Linen ble banket inn på stagene og likedan i den andre enden.R Rullsten skrev:
Takk for bilder. Stilig!J jonaserik skrev:Svar nei, ingen blokk. Det var ikke så mye som skulle trekkes sammen, ca 20 cm og 16 mm vant klarer ca 35 cm fullt skrudd ut. Så en stagline 25 mm2 som festes rett gjennom veggen og en planke på utsiden. Der ble det en firkantbrikke og mutter på en 16 mm gjengestang. I enden mot vantene på gjengestangen ble det satt en øye med 16 mm i og koblet til vantene. Linen ble benklet inn på vantene og likt på andre enden.
Jeg benytter anledningen til å spørre om takstolene som selvfølgelig påvirker situasjonen. Bildet viser tre stoler som har gitt etter under taktyngden og som er over nevnte tverrbjelke. Min tanke er å støtte opp med to stempler og grov planke mellom stempelkronene. Bør man også legge beslag på siden av de knekte stolene? Hvor lenge kan en låve holde i denne tilstanden?