A
Hallo!

Nyblitt huseier, og nå skal det renoveres!!

Jeg hadde først tenkt å hyre inn et firma for å helsparkle alle vegger for deretter å la dem male dem...

Men etter som jeg har revet et par vegger og oppdaget at det ser ut til å være ulike plater bak den nåværende tapeten har jeg begynt å lure på om man skulle sette opp renoveringsgips på alle veggene.

Hva er i så fall best, rive bort den nåværende platen bak tapeten til rupanelen og sette gipsen direkte mot den eller la de gamle platene og tapeten være igjen og sette opp gipsplater over?

Tips?

Med vennlig hilsen!!

Hva slags plater sitter bak tapeten da?
Masonitt, sponplate, tretex eller noe annet?

Se på vinduer, dører etc. for å se om den ekstra dryge centimeteren (standardgips, renoveringsgips rundt 6mm) skaper problemer.

A
Skivene bak tapeten består av tretex samt 6mm gips på den.
Trodde å rive ned alt dette til råsponten og bruke vanlig 13mm gips (billigere enn 6), sparkle og male?

Om det ikke er dritvanskelig å bare rive rotgipset så ville jeg nok gjort det, i alle fall forsøke å ha tretexen igjen på ytterveggene (den har jo tross alt en viss isolerende virkning).
Og har man tretexen igjen så ville jeg passe meg for å sette rotgips siden den da lett knekker, standardgips går bra.
Men det går naturligvis bra å rive tretexen også om du skulle ønske det.

Hei, jeg har et lignende problem som klockan8.
Jeg skal friske opp stuen og har tretex på tre vegger (den fjerde har det masonit på).
Mitt spørsmål gjelder hvilke argumenter som finnes for og imot å sette gips på veggene.
Hvis jeg velger gips ... hvilken skal jeg ta? 6 vs 13 mm? Hva er rotgips?
Hvis jeg velger å beholde tretexen ... må jeg bruke primer?
og til slutt et tapetspørsmål ... hvordan og hvor mye av strukturen trenger å rives bort

/ venter ivrig på svar på "livets" alle spørsmål ;-)

Et rom med tretex-vegger, delvis fjernet tapet, og papirbiter spredt på gulvet, treramme tak. Veggen med tretex-plater viser slitasje og rester av tapet. Teksturen er ujevn med merker der tapeten er fjernet. Veggen har en synlig sprekk.

Rotgips er 6mm gips, også kalt renoveringsgips.

@Bergfors landet du på noen bra løsning siden :) ?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.