Holder på med en større utbygging. Det meste begynner å bli klart. Men blant det siste jeg kommer til å gjøre er å renovere den brukte trappen vi kjøpte for å spare litt penger. 3000 istedenfor 50000. Dog er jo trappen en "standard" villatrapp anno 70-80 tallet, lakkert furu.

Min plan er å sette samme parkett i trappen som vi kommer til å ha i resten av den nye delen av huset. Male vangene og opptrinnene hvite og legge parketten på trinnene. Selv om det er veldig pirkete å få til trinnene nøyaktig, tror jeg det går ganske bra. Men det som bekymrer meg er å få en pen overgang mellom trinn og trappenese.

Tanken er å la parkettens fjær "stikke ut" over trinnet og sage en matchende "not" på trappenesen. (eier heldigvis en ts55) Men går det an å få pent for en "relativ" amatør? Det handler vel om å få presisjon på deler av en mm for at det skal se profesjonelt ut.

En rask idé jeg fikk nettopp nå, etter å ha surfet rundt her en stund og sett noen som satte sklisikringstape mellom nese og trinn, er i stedet å fuge skjøten mellom trinn og nese. Ville dette fungere? Tror det kunne blitt pent.... Og (relativt) enkelt?

Finnes ellers ferdige trappeneser til parkettgulv å kjøpe til visse merker.

Men antar at de koster som om de var laget i rent gull?

jo, de koster sin vekt i gull.
Jeg limte laminat på vår trapp kant i kant med plansteget og en enkel flislist som trappenese. Dessverre ble laminatet glatt og dermed sklisikringene (+ at det skjulte små feil i passform).

-> gadu Det var nok fra deg jeg fikk ideen med nåtat (ikke helt ulik halkskyddstejp) mellom plantrinn og trappeneser. Ingen anelse om det ville fungere men venter fortsatt på om det er noen som har testet. Eller noe lignende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.