Hei!

Kort fortalt, har kjøpt et 70-tallshus med kjeller som jeg holder på å skal renovere men trenger litt tips og hjelp!

Det handler om 1 oppholdsrom og 2 små "soverom". De var selvsagt innredet med treverk osv, men alt slikt er revet ut og jeg skal snart begynne renoveringen. Veggene skal jeg bare pusse, har hørt at det er best. Problemet er gulvene, i det tilstøtende rommet til oppholdsrommet har et byggefirma renovert og da vi rev så vi jo selvfølgelig hvordan de hadde gjort det:

XPS-plast - en slags plastfolie - støpt ca. 5 cm og deretter et flisegulv. Er det greit å bygge sånn?

I så fall gjør jeg bare det samme i oppholdsrommet. I de andre smårommene hadde jeg tenkt bergoplater og deretter en nålefilt, hvordan høres det ut?
 
Sist redigert:
S
Er betongplaten isolert?
 
Nei det er den ikke
 
S
Da må konstruksjonen tåle fukt og tillate at markfukten vandrer oppover.

Antar at du må heve gulvnivået siden du har revet ut det oppforede gulvet?

Enten bruker man en bilhammer og graver og isolerer etter alle kunstens regler og støper på det, men det er et skikkelig drittarbeid på flere måter.

Eller så kan du støpe nytt gulv oppå det gamle og sparkle det. Kanskje eps sement kan være bra for å få volum?

Gulvkonstruksjonen som byggefirmaet har gjort burde skape en risiko for vann under plastfolien.
 
Bunshiin skrev:
Isåfall gjør jeg bare likedan i kjellerstuen. I de andre smårommene hadde jeg tenkt Bergoplater og så et nålefilt, hvordan høres det ut?
Trenger du å ha type Bergoplate under nålfilten, den er vel åpen så eventuell fukt kan gå rett igjennom?
 
MB77 skrev:
Trenger du å ha typ Bergoplate under nålefilten, den er vel åpen så ev. fukt kan gå rett igjennom?
Tenkte at det skulle bli litt mer behagelig å gå på om man gjorde det, leste om noen andre som hadde testet det. Og den er jo litt hullete og slipper igjennom fukt og nålefilten puster jo som du sier.
 
sinuslinus skrev:
Da må konstruksjonen tåle fukt og tillate at grunnfukten vandrer oppover.

Antar at du trenger å heve gulvnivået ettersom du har revet ut det oppregulerte gulvet?

Enten bruker man bil og graver og isolerer etter alle kunstens regler og støper på det, men det er et drittarbeid på flere måter.

Eller så kan du støpe nytt gulv oppå det gamle og sparkle det. Kanskje eps sement kan være bra for å få volum?

Gulvkonstruksjonen som byggefirmaet har gjort burde skape en risiko for vann under plastfolien.
Har sett på eps-cement og deretter flytsparkle på det så det er jo et alternativ.

Hmm fundersam på det som byggefirmaet har gjort om det nå er en feilaktig konstruksjon... burde vel klassifiseres som en skjult feil i så fall? Ble gjort rundt 2012 så det er jo ikke så gammelt, man kanskje skal ringe dem og høre. Kan fikse et bilde på hvordan de har gjort det så ser dere bedre.

Veldig takknemlig for svar, første huset og veldig uvitende innen alt som har med bygg å gjøre :)
 
Ta noen bilder og lag gjerne en skisse av kjellerens planløsning med dører, vinduer, ventiler, murstock så finnes det nok folk på forumet som kan bidra. Har selv en noe eldre kjeller fra 1945. Visse deler renovert, andre modell eldre med pågregling innvendig isolering. Dårlig lukt i kjelleren kommer jeg ikke til å akseptere så jeg har sett på mange alternative løsninger og får det til å fungere bra. Til tross for gammel drenering og mindre passende arvet konstruksjon fra forrige eier. Forsøker å dele med meg av mine erfaringer hvis du legger opp materiale og om du synes det er greit med spørsmål.
 
Under et gulv ses et lag med hvitt isopor under en sementplate.

Etasjeplan med flere rom, inkludert tre rom med tregulv, et kjøkken og trapper. Layouten viser rominndeling med møbler og hvitevarer.
 
På bilde 1 ser du hvordan de har lagt gulvet i den renoverte delen og på bilde 2 er det en skisse av kjelleren, rommene som har tregulv er de jeg skal fikse.

Rommet som grenser til peisestuen har gulvvarianten som bilde 1 viser, resten tror jeg er lagt direkte på oppstøpt plate da man ikke lager "tomrommet" om man stamper til.
 
S
Jeg vet ikke om det blir problemer med slik konstruksjon men jeg vet av egen erfaring at det kan bli vått under plastfolien.
Jeg rev bort plastmatte, sponplate, 2 cm celleplast og plastfolie i min kjeller. Under var et gammelt gulv som var limt.
Det var vått (fritt vann) under plasten som tørket opp til dagen etter.

Et kjellerrom med skadet gulv. Plastfolie og isolasjonsmaterialer fjernet, fuktig underlag. Verktøy, plastpose og søppel synlig på gulvet.
 
Tviler på at løsningen jeg ser på bildet er en "fagmessig" konstruksjon på et uisolert kjellergulv.
Med isolert mener jeg en moderne grunn som er isolert for å både være tett og stoppe tilskytende markfukt samt naturligvis gi varmere gulv og spare energi.

Det påstås at for nesten alle andre grunn-typer for kjeller har mer eller mindre tilskytende markfukt som finnes selv om huset har bra drenering.

Det kan fungere om du har ekstremt lav fuktighetsnivå i grunnen, ellers er det som noen har skrevet i tidligere innlegg ganske stor sannsynlighet for at det blir veldig fuktig mellom betong og ovenstående tetning. Om huset var besiktiget når dere kjøpte, tror jeg at en besiktigelsmann ville kalle det en risikokonstruksjon om han/hun så hvordan konstruksjonen var gjort.

Visse kan si at det ikke gjør noe om cellegummi blir fuktig, men dels adsorberer EPS-cellegummi en del vann dvs fuktig materiale krever mer energi for å holde varmt og dels må det til 100% sikkerhet ikke finnes noe organisk materiale igjen under cellegummi som ellers kan føre til lukt.

En annen aspekt som jeg synes er sentral. Jo tettere gulv man legger, desto mer fuktighet finner så den letteste veien oppover, noe som kan være i veggen. Har selv et våtrom med tettesjikt i kjelleren og valgte da så åpne materialer som mulig på den andre siden av veggene for å la veggene puste den veien. Følger dette med en fuktmåler for å se at de fungerer. At veggen har fått mer fukt takket være våtrommet er tydelig, men foreløpig ser løsningen ut til å fungere, men vi har rekordlav grunnvannstand og vært uten regn lenge, så jeg følger det regelmessig for å se hvordan det utvikler seg. En sjekk tar meg under 1 minutt.

Det kan finnes løsninger som fungerer, men som jeg ikke har sett. Derimot sto det risikokonstruksjon i besiktigelsen på huset mitt for de rommene der gulvet besto av tynn cellegummi, byggplast, masonitt og heldekkende teppe.

Om jeg var i deres klær ville jeg undersøke om løsningen på bildet er en fagmessig og godkjent konstruksjon.

Skal dere gjøre i stand nye rom, så er mitt råd at dere gjør en løsning som puster. Har aldri brukt eps-sement, men har forstått at det er eps-kuler i sement som gir både bæreevne og isoleringsverdi. Om dets egenskaper er diffusjonsåpne som vanlig betong eller bedre, kan det være et godt alternativ som underlag for sparkling og fliser. Om det fungerer, får dere sannsynligvis en gulvløsning som tåler normal tilskytende markfukt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.