Hei alle sammen,

Har startet et prosjekt der jeg tenker å gipse alle veggene innendørs i min 60-tallsvilla som så skal sparkles i skjøtene og males om.

Vi tenkte å bruke gips siden de gamle veggene har tapeter/vev på seg og ikke er i verdens beste stand.

Men vi har en litt uvanlig lukt i huset, lukter typisk "gammelt" tre, eller som en sommerhytte som ingen har vært i på en stund. Vanskelig å forklare …

Fikk hit et firma som renoverer, og ifølge ham er det masonitt/tretexplater bak alle tapetene og veven. Dem sa han, det er dem som lukter og selv om du setter gips på dem, vil lukten alltid være der. Han foreslo altså å fjerne alle disse platene helt ned til bjelkene og isolasjonen. Sette ny folie, osb-plater og så gips på dem.

Hva sier dere om dette? Høres det rimelig ut, bør man gjøre det slik?

Verdt å nevne er at vi har hatt en del fukt nede i kjelleren, lukten var ikke akkurat den beste. Har sikkert vært slik i mange år (nylig kjøpt villa), kan det være slik at lukten har spredd seg til overetasjen og trengt seg inn i veggene?

Hilsen,
Andreas

Sist redigert:
  • Liker
Simon P
  • Laddar…
Vi hadde samme løsning, men tretex i yttervegger og innervegger i råspont med sviktende masonit og tusen lag med vev/tapet.. syntes også at det luktet, men tenkte nok mer at det var pensjonist!
Dunket på gips på alle vegger, sparklet, malt, tapet og lukten borte.. :ok:

• Liker
Elbk og 1 annen
  • Laddar…
E Ericplumber skrev:
Vi hadde samme løsning, bare tretex i yttervegger og innervegger i rupanel med sviktende masonite og tusen lag med vev/tapet.. syntes også at det luktet, men tenkte nok mer at det var pensjonist!
Dunket på gips på alle vegger, sparkle, male, tapet og lukten borte.. :ok:
Hei,

Takk for ditt svar Hmm, det kan kanskje være tretex på ytterveggene. Firmaet sa bare masonite uten egentlig å sjekke det. Masse tapet og vev.. Han gjettet seg nok litt fram.

Akkurat, lukten er som gamle møbler, og nå når du sier det så har jeg kjent denne lukten hos naboene som er 70+..

Hadde vært deilig å slippe å rive bort alt.. Det blir et så mye større prosjekt..

Samme her. Blanding av masonit og tretex. Tar bort alt. I de rommene der det er borte lukter det ingenting. Begynner du å rive i det, vil du merke hvor mye dritten lukter.

Har Tretex begynt å "lukte gammelt" bør du absolutt fjerne den hvis du vil være sikker på at det skal bli friskt.

Vi har revet ned samtlige tretex-plater i huset (’65) og satt opp gips. Det stemmer at man merket ekstremt stor forskjell på lukten nesten umiddelbart. Noe som også bidro til mye lukt var den limte masoniten på alle gulvene! Så dersom dere har slikt anbefaler jeg å ta det opp også. Om dere gjør dette arbeidet selv, husk at det støver ganske mye og dere vil måtte dra ut mange, mange spiker fra vegger og tak!

Riv ned tretexen og sett OSB + gips. Da får dere bort lukt og får vegger som tåler å henge ting på.
Benytt anledningen til å trekke ny elektrisitet og nettverk samtidig. Gamle hus pleier å ha for få uttak.
/M

Riv ned tapeten og se hva som skjer.

Har et hus fra 40-tallet som jeg holder på med, og jeg begynte med å fjerne alle vinyltapeter. Om dem luktet det virkelig gammel menneske. Rev deretter ned så mye tapet som mulig i det første rommet og rev også ut det pappspente taket før jeg gipsa og malte det. Lukten er helt borte i det som er ferdig.

Holder på i et nytt rom nå, og der lukter det sparkel.:D

Skrudde gips ovenpå tre-tex som har rupanel bak seg skal tilføyes.

I ærlighetens navn forundres jeg over alles arbeidsvilje i dette forum... :surprised: "Det luktet litt rart, så jeg rev ut alle vegger, gulv og tak og nå står jeg med en skorstein og en gruset garasjeinnkjørsel, men lukten er borte! Nå gjenstår bare gjenoppbygging og så kan vi fortsette med tapetseringen!" :rolleyes:

• Liker
  • Haha
Elbk og 9 andre
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
I ärlighetens namn så förundras jag över allas arbetsiver i detta forum... :surprised: "Det luktade lite konstigt så jag rev ut samtliga väggar, golv och tak och nu står jag med en murstock och en grusad garageuppfart, men lukten är borta! Nu återstår bara uppbyggnad och sen kan vi fortsätta med tapetseringen!" :rolleyes:
Ja eller så gör man saker ordentligt direkt istället för att sminka en gris?

• Liker
Storarmsjö og 1 annen
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Ja eller så gjør man ting ordentleg direkte i stedet for å sminke en gris?
Javisst, hvis man har forutsetningene og midlene for det.

Ja, hvis man har forutsetningene og midlene til det.
Hva er da din anbefaling?

Javisst, om man har förutsättningarna och medlen för det.
Å rive ned overflater er som regel ubetydelige kostnader egentlig, noen gipsplater koster ikke mange kroner. Finner man rariteter kan det jo bli dyrt, men det er vel på den andre siden positivt at det oppdages.

Takk for alle tips, rivingen er startet! Jævla masse spiker må jeg si.. Tar en del tid og krefter også gjør det..

A Ackeobd skrev:
Takk for alle tips, rivingen er påbegynt! Masse spiker må jeg si... Tar en del tid og krefter også gjør det...
Hvor mye river du og hvordan ser det ut bak all tretex?

• Liker
Keki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.