Jeg skal prøve å hjelpe foreldrene mine med et rekkverk til trappen deres. Den har ikke hatt rekkverk siden den ble bygget (for 40 år siden), men nå er det behov. Jeg lurer på om det bør være i jern eller heller i tre? På det nederste trinnet av trappen (som er støpt) finnes det et forberedt hull 5 cm i diameter og 10 cm dypt. På de andre trinnene finnes det ingen hull. Se bilde. Huset er også av stein med pusset fasade. Hvis jeg bestiller et langt rør som er bøyd for først å gå opp i rekkverkhøyde og deretter forankres i huset, vil det da virkelig bli stabilt? Jeg har ikke målt nøyaktig, men spennvidden blir minst 2 meter fra der rekkverket bøyer og går opp mot huset. Bør man i så fall felle røret inn i husfasaden? Borre, hakke osv. og så støpe? Eller heller ha en plate man borrer og skrur fast? Eller bør jeg heller ignorere det forborede hullet og ganske enkelt bygge et trerekkverk?
1 Gjør en nøyaktig skaleriktig oppmåling av trappens profil (inkludert trappeneser og veggen ved siden av døren). 2 Gå til et mekanisk verksted eller en smie og bestill et rekkverk i bøyd rustfritt stål. Høyden skal være 80 cm over reposet og trappeneser. Rekkverket skal ha påsveisede plater i begge ender med hull for tre kraftige skruer. Nedenfor skal innfestingen være fra siden i det nederste trinnet. Ikke bruk det eksisterende hullet. Det blir veldig stabilt. Når man blir litt eldre kan man ikke ha for mange rekkverk.
Takk. Er med på det rustfrie rekkverket, mål og også platene med skruehull. Men hvorfor skal jeg ikke bruke det forborede hullet? Om platen festes noen centimeter fra rørets ende kan jeg jo bore og feste i trappen (rundt hullet)? og kanskje samme sak oppe i huset, dvs. la den enden av røret gå noen centimeter gjennom en plate som deretter skrus i huset? og altså forsenke også enden ved huset i husveggen?
Hadde hullets diameter stemt med det rustfrie rørets ytterdiameter, så hadde det vært en mulighet. Nå blir det ikke tilstrekkelig stivt. Dessuten er det ingen fordel med vertikale hull utendørs. Hovedårsaken er at det blir stivere om du følger mitt forslag. Jeg har gjort det noen ganger så jeg føler meg ganske sikker på løsningen. Å bruke det eksisterende hullet øker også kravet til målnøyaktighet ved produksjonen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.