Jeg må få hjelp så prøver å legge det i dette forumet i stedet. Andre tråden kan fjernes.

Det er på tide å begynne å etterisolere taket på vinterhagen. Da oppstår spørsmål om hvordan det gjøres på beste måte.

Tidligere satt det panel i innertaket og oppå lå det isolasjon helt opp mot troa. Taket er flatt og består av papp.

Nå er spørsmålene hvordan man bygger opp på beste måte.

Over vinduene strekker taket og bjelkene seg med et overheng på ca. 20 cm der det er åpent rett ut. (Se bilder)

Min tanke er følgende:
Dampsperre hele veien ut også i overhenget.
Over dampsperren mineralull i plater som fyller hele rommet.
Under dampsperren lekter og gips.

Det finnes ingen luftspalte i dag og det fantes ikke tidligere. Jeg håper at taket kan puste ved hjelp av dampsperren. Men er det en risiko å legge isolasjon helt opp mot troa likevel?

Skulle man sette en dampsperre så stenger man jo inne eventuell fukt mellom pappen og sperren så det kan jo ikke være noe bra.

Takk for all hjelp.

• Innvendig tak i vinterhage med synlige grønne bjelker og panel, delvis åpen konstruksjon, murvegg og glassdører. Snø utenfor.
  • Viser innsiden av et flatt tak med treverk og rørinstallasjon. Utsikt mot utsiden gjennom et overheng med cirka 20 cm åpning.
  • Takunderlag med isolering og fuktproblemer, synlig rift i materialet, nært bilde av fuktig treverk, potensielt behov for reparasjon.
Forstår jeg rett at den eneste forskjellen fra hvordan det var tidligere blir dampbremsen? Har det vært noen problemer tidligere eller hvorfor tok du ned isoleringen? Skal rommet varmes?

Jeg tror at man vanligvis anser at takpappen ikke er tett. Så en dampsperre burde ikke hindres av den årsaken. Som jeg har forstått det, er det to problemer man kan støte på når man monterer byggplast i et gammelt tak. Det ene er at man ikke får det tett langs kantene slik at fukten allikevel kan komme inn i taket. Det andre er at man ikke merker om det kommer inn vann utenfra. Det kan bli store råteskader før man forstår at noe er galt.

taket har lekket på ca 10 steder når det har blåst skikkelig mye. Men det har fått sjansen til å tørke mellom gangene så ingen råte men derimot svarte flekker.

Det har dermed heller ikke vært vindtett. Det har sittet elradiatorer og meg bekjent ingen dør uten åpen mot stue slik vi tenker å ha det.

Du mener at det beskytter mot vann utenfra men ikke sperrer mot dampen?

ingen annen med info på fremgangsmåte?

P
Om du ikke vil bygge en luftspalte så hadde jeg skrudd opp f.eks. 3-5 stk tynne lekter i råsponten i hvert felt for å få litt luft som kan lettere tørke ut eventuell fukt.

Rejäl skrev:
Om du ikke vil bygge en luftspalte så hadde jeg skrudd opp f.eks. 3-5 tynne lekter i panelen i hvert rom for å få litt luft som kan lettere tørke ut eventuell fuktighet...
Jo jeg kan absolutt ha en luftspalte men jeg tenkte bare om det var nødvendig siden det ikke var der fra før.

Men kanskje er det sånt man har lært seg i løpet av disse 60 årene siden det ble bygd?

Da setter man luftspalten slik at den kan luftes ned over overhenget på vinduene?
Slik at hvert rom i alle fall kan lufte seg individuelt.

P
Kan du ikke få frisk luft? Varm inneluft er ikke bra…

jeg ville ha luftspalte iogmed at du har litt svarte flekker etc igjen. Finns luftspalteplater av papp som du enkelt trykker inn mellom takstolene. f.eks som disse https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/produktoversikt/byggisolering/vindavledare/

Så kan du ha isolering nedenfor disse. Dampsperren skal sitte på den varme siden som man sier. Dvs oppåfra taket regnet: luftspalte, isolering, dampsperre, innertak.

PS Har du sikret taket utenpå ordentlig og tettet alle lekkasjer?

M manner skrev:
jeg ville hatt luftspalte iochmed at du har noen svarte flekker etc. igjen. Det finnes luftspalteplater av papp som du enkelt trykker inn mellom takstolene. f.eks. som disse [lenke]

Så kan du ha isolering nedenfor disse. Dampsperren skal sitte på den varme siden som man sier. Altså, ovenfra taket regnet: luftspalte, isolering, dampsperre, innertak.

PS Har du sikret taket utvendig ordentlig og tettet alle lekkasjer?
Akkurat. Ok det høres bra ut.

Ja, vinduene er nye og takpappen er ny, så alt som har lekket er fikset. Skal bare spraye flekkene også før vi begynner å bygge.

Da kjører vi på det!

Ok. Neste spørsmål da.
Hvilket isolasjonsmateriale er best å bruke.
Hadde tenkt å bruke glassfiber som i resten av huset men siden høyden er begrenset til ca 15 cm så finnes det kanskje et materiale som gir bedre verdi på samme tykkelse?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.