Hei!

Jeg har revet to yttervegger i et rom i vårt hus, alt unntatt teglsteinen er fjernet. De var tynne, forrige eier var røyker og annet, og så bodde det gnagere der, hvilket vi hørte og så var "grotter" utgravd her og der i isolasjonen.

Veggene bestod av:
Teglstein
Luftspalte - mer eller mindre.
Isolasjon/stående stendere
Gipsplate - tynn, mindre enn 13 mm.

Mørtelen på innsiden av teglsteinen var så ujevn at den må ha nådd fram til isolasjonen, etter at isolasjonen var fjernet så var det fortsatt isolasjonsfiller igjen. Jeg har banket til det nå (murerhammer) så veggen skal være jevnere. Om den ikke buler på en større skala da :x.. Men så ille skal det ikke være, det var ikke før den gamle veggen ble fjernet at det syntes hvor dårlig det var gjort, utsiden av teglveggen ser ok ut.

Jeg ser for meg den nye veggen slik:
Teglstein
Luftspalte
Vindsperre
Isolasjon/stående stendere
Dampsperre
Liggende stendere/Installationssjikt
Sponplate el. lignende
Gips

Jeg ser for meg trebjelker (det er over bakkenivå) på svillepapp. Det er et "spor" mellom teglveggen og plata nederst, hvilket jeg antar er for drenering (jeg har testet :)). Men. Nå kommer delen som jeg ikke har gjort før. Og når jeg funderer på hvordan det burde gjøres så føler jeg det ville vært bra med litt erfaring i planleggingen..

Hva jeg forstår så er det vanlig å sette sammen stenderverket liggende(?), og så reise det. Svillepappen kompliserer litt, den må jo ligge på plass, og så reiser man stenderverket oppå pappen, ikke sant? For om man prøver å vri på stenderverket på et vis mens det står på pappen som gnis rundt mot betongen.. da blir det ikke mye igjen, eller.. Vindsperra kompliserer enda mer, den må jo på før stenderverket kommer på plass. Og fremfor alt: Hvordan gjør man med vindsperre i hjørner? Hvordan unngår man glipper? Om man sikter på å ha en stender innerst i hjørnet så blir det vel vindtett, og så slipper man å prøve å brette vindsperren rundt hjørnet for å få de to veggene til å overlappe hverandre? (Hvordan skulle man engang få festet fliken fra pappen på den andre veggen? For en vegg må jo være reist når dette gjøres, man kan jo ikke gjerne montere to liggende stenderverk i vinkel og så reise dem..)

Ja, som sagt, jeg starter fra bunnen, dette er første gangen jeg gjør dette. Men det blir nok flere, andre rom i huset har lignende problemer.

Neste fundering er litt større: En av veggene har et vindu. Som jo stikker inn et stykke i rommet. Om det bare gjaldt stenderverket så burde det vel ikke være vanskeligere enn at man ikke monterer den delen av stenderverket som kommer i kontakt med vinduet, reiser stenderverket og deretter måler/sager til/monterer de delene av stenderverket? Men så kommer vindsperra. Luftspalten er jo ca en tomme, så man kommer jo ikke til mellom stenderverket og teglsteinen når veggen er reist.. Det er et gammelt vindu, kan sikkert være original (-67), så det skal byttes. Så det er ikke utelukket å rett og slett fjerne det helt først. Må jo fortsatt måle en del da, men da hindrer ingenting at man reiser veggen.

Men det er veldig interessant å høre hvordan noen med erfaring tenker dette! Tar man bort vinduet, monterer stenderverk med vindsperre uten å tenke på vinduet og skjærer bort det som trengs fra utsiden, utenfra/gjennom hullet i teglveggen? Eller er det kanskje smartere å ta det i flere steg? Montere stenderverket, reise det, måle til de "kritiske delene" rundt vinduet og montere dem. Legg deretter ned stenderverket og fest vindsperra på det liggende verket med vindushullet ferdig? Er det kanskje slik at pragmatisme ut fra situasjonen er viktigst? Men noen form for "grunnprosedyre" antar jeg at det finnes?

Syllpapppen fester du fast under svillen så blir det lettere. Vindtett papir i hjørnet kompletterer du før du legger isoleringen og kler rundt stenderne i hjørnet og deretter 20 cm ut på vindtett papiret.

huggan skrev:
Syllpapppen heftar du fast under syllen så blir det lettere. Vindsperren i hjørnet kompletterer du før du legger isoleringen og kler rundt stenderne i hjørnet og deretter 20 cm ut på vindsperren.
Takk for svar! Bra tips om syllpappen, selvfølgelig. Det enkle er ofte det beste ;).

Men med vindsperren så henger jeg ikke helt med. Antageligvis fordi jeg aldri har sett dette bli gjort. Eller så tenker jeg for mye. Hvis jeg forstår det du sier rett, så skal jeg reise stammene for begge veggene - etter å ha hatt på vindsperre - og så sette på omtrent 40 (20 cm ut fra hjørnet til hver side) cm bredt med vindsperre utenpå det for å tette hjørnet. Men blir ikke "utenpå" mellom stenderne og teglet, altså det rommet som luftspalten gir? Altså 2-3 cm? For hvis man reiser stammene som jo er like lange som rommets sider, så finnes det jo ikke mye rom for å flytte dem rundt uten at man må sette dem på plass direkte? Eller burde man kanskje ikke gjøre så, men montere en *del* av langsidens stenderstamme først, til hjørnet er gjort, og bygge ut den så? For når jeg tenker etter, så virker det ikke som at noen styrke påvirkes av det...

Et bilde sier mer enn 1000 ord:

Tegning som viser hvordan man kle vindpapp rundt veggrammen, med instruksjoner om å forlenge minst 20 cm ut før isolasjon.

Ahh. Gittvis. Man setter opp pappen separat på stammene og setter så stammene tett inntil hverandre for å få det tett i skjøten. Og det er vel den måten som er praktisk gjennomførbar. Ja jøsses.. Jeg var inne på å dra overlappende papp felles for begge stammene, i luftspalten og dessuten få det noenlunde tett. Og det kunne jeg ikke forstå hvordan man skulle få til. *riste på huet* Det går å komplisere ting hvis man vil.

Diagram som viser hvordan vindpapp skal festes rundt stendere, med minst 20 cm overlapp før isolering. Markert med piler og etiketter.

Og resten handler jo om å måle hva som trengs. Antagelig så setter jeg vel opp de kortere bitene rundt vinduet etter at stammene er reist, burde være lettest for å få eksakte mål da. Plutselig så føles dette mye enklere. Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.