Jeg holder på å designe en terrassebalkong, som vil bli båret opp av 3 stk 95x95 stolper (sannsynligvis). Disse er vanskelige å finne med bæreevneklassifisering (det eneste stedet som tydeligvis lister det er Jem&Fix, men ikke engang i Södras sortimentsliste finnes det med), og ofte står det bokstavelig talt "ikke bruk i bærende konstruksjoner". Har forsøkt å finne informasjon om dette gjelder både horisontalt og vertikalt (det er jo tross alt ganske stor forskjell), men har ikke hatt hell.
Er det noen som vet og kan referere til informasjon om man tolker det forskjellig avhengig av orientering? Eller er det ingen grunn til å ta sjanser med ikke-klassifisert trevirke selv for disse?
Vet at flere anbefaler å slå sammen 45x95 bjelker for å unngå vridning, det kan også være aktuelt, men jeg synes det er jævlig stygt bare... 😂
Noen innspill?
Er det noen som vet og kan referere til informasjon om man tolker det forskjellig avhengig av orientering? Eller er det ingen grunn til å ta sjanser med ikke-klassifisert trevirke selv for disse?
Vet at flere anbefaler å slå sammen 45x95 bjelker for å unngå vridning, det kan også være aktuelt, men jeg synes det er jævlig stygt bare... 😂
Noen innspill?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
Absolutt ikke pent, men det går å fikseJ jishi skrev:
Kle inn de sammensatte lektene med trykkimpregnerte bord med bredde som dekker alle sidene som dannes (2 stk bredde 95 + 2 stk bredde 95 + tykkelsen på 95-bordene). Tykkelse 23mm eller 28mm.
Ingen vridning, ingen stygge sprekker som det trolig blir på 95x95 stolper. Dessuten klart sterkere konstruksjon.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Spjäll på skorsten till fristående bastu
Bastu -
Kallförråd: Smälla på ny stående panel direkt befintlig spontad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avstånd mark - stående panel: räknas offerbrädan?
Fasad -
Vad räknas som marknivå för fristående trädäck?
Bygglov -
Avväxling stående stolpe
Lösvirke & Timmerhus