Jeg holder på å designe en terrassebalkong, som vil bli båret opp av 3 stk 95x95 stolper (sannsynligvis). Disse er vanskelige å finne med bæreevneklassifisering (det eneste stedet som tydeligvis lister det er Jem&Fix, men ikke engang i Södras sortimentsliste finnes det med), og ofte står det bokstavelig talt "ikke bruk i bærende konstruksjoner". Har forsøkt å finne informasjon om dette gjelder både horisontalt og vertikalt (det er jo tross alt ganske stor forskjell), men har ikke hatt hell.

Er det noen som vet og kan referere til informasjon om man tolker det forskjellig avhengig av orientering? Eller er det ingen grunn til å ta sjanser med ikke-klassifisert trevirke selv for disse?

Vet at flere anbefaler å slå sammen 45x95 bjelker for å unngå vridning, det kan også være aktuelt, men jeg synes det er jævlig stygt bare... 😂

Noen innspill?

Mats-S
J jishi skrev:
Vet at flere anbefaler å smelle sammen 45x95 lekter for å unngå vridning, det kan kanskje være aktuelt men jeg synes det er jævlig stygt bare... 😂
Absolutt ikke pent, men det går å fikse :)

Kle inn de sammensatte lektene med trykkimpregnerte bord med bredde som dekker alle sidene som dannes (2 stk bredde 95 + 2 stk bredde 95 + tykkelsen på 95-bordene). Tykkelse 23mm eller 28mm.
Ingen vridning, ingen stygge sprekker som det trolig blir på 95x95 stolper. Dessuten klart sterkere konstruksjon.

• Liker
jishi
  • Laddar…
Du får satse på limtrestolper. Disse finnes også trykkimpregnerte.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får satse på limtrestolper. Disse finnes også trykkimpregnerte
Ja, jeg så det i dag, det ville vært perfekt men merkelig nok finner jeg dem bare i 3m lengder, og jeg vil ha den ca 3.2m 😭 for å la dem løpe gjennom og agere stolper for rekkverket også. Typisk. Får lete videre.

Det er bare å gå til en ordentlig byggevarehandel så fikser de det for deg

De fleste trevirke på markedet er C24. Så hva er problemet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.