Jeg er helt nybegynner på å snekre. En ting jeg gjerne vil lære meg å gjøre raskt og lett er å regne ut vinkler slik at man får en regel til å passe i en skrå vinkel mellom to andre regler.

Jeg ser på en film der en kar bygger en benk, og som dere ser på bildet så har han skåret ut en regel som er skrå som passer fint der. Hvordan vet han i hvilken vinkel han skal kappe den skrå regelen? Finnes det noen enkel måte å gjøre dette på?

• Snedskåret trelist festet mellom to parallelle trestykker i en konstruksjon, viser hvordan bygge en benk med presise vinkler.
Sist redigert:
Karrock
Har du gått natur eller teknikk på videregående klarer du det nok med trigonometri. Ellers er vinkelmåler veldig nyttig.

En fotvinkel "speedsquare" https://www.proffsmagasinet.se/mati...PMLmhSXSydN56kzQKHvg0chHnAJGsAFMaAvUoEALw_wcB

eller et vinkelpass løser det enkelt
https://www.proffsmagasinet.se/mati...bosch-gam-220-mf-vinkelmatare-digital-nb17030

https://www.proffsmagasinet.se/mati...bosch-gim-60-l-lutningsmatare-digital-ne17005

Det skal også finnes ganske gode regneapper for (i det minste amerikanske) snekkere som vel i prinsippet er trigonometrien, men med snekkertermer.

Man skal heller ikke undervurdere effektiviteten i å holde en trestump der den skal være, og tegne av konturene på tilgrensende biter og sage deretter.

Karrock Karrock skrev:
[lenke]
Jævla bra hvis det funker! Takk for tipset!

Karrock Karrock skrev:
Har du gått natur eller teknikk på videregående løser du det nok med trigonometrien.

Man skal heller ikke undervurdere effektiviteten i å holde en regelstump der den skal være, og tegne av konturene på tilstøtende biter og sage deretter.
Om TS kunne regnet ut det hadde neppe tråden blitt opprettet, å holde regelstumpen og tegne av er vel det enkleste, noen håndsager har jo dessuten faste markeringer/vinkler for 45 og 90 grader og da er det jo lett å tegne av på biten som skal sages til uten å kjøpe spesialgreier.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om TS kunne ha regnet det ut hadde neppe tråden blitt opprettet, å holde reglen og tegne av er vel det enkleste, noen håndsager har jo dessuten faste markeringer/vinkler for 45 og 90 grader og da er det jo lett å tegne av på biten som skal sages til uten å kjøpe spesialgreier.
Forstår ikke sånt. Er nok best at jeg kjøper en dyr vinkelmåler som regner ut for meg :crysmile:

Karrock Karrock skrev:
Har du gått natur eller teknikk på videregående klarer du det nok med trigonometri. Ellers er en vinkelmåler veldig nyttig.

En fotvinkel "speedsquare" [lenke]

eller et vinkelpass løser det smidig
[lenke]

[lenke]

Det skal også finnes ganske bra kalkulatorapper for (i det minste amerikanske) snekkere som vel i prinsippet er trigonometrien men med snekkervilkår.

Man skal heller ikke undervurdere effektiviteten i å holde en liten plankebit der den skal være, og tegne av konturene på tilstøtende deler og sage deretter.
Men forstår ikke helt hvordan vinkelmåleren skal kunne regne ut vinkelen avhengig av hvor langt ut/inn jeg vil at den skrå reglen skal sitte mellom de rette reglene.

S
M Förstagångsköparen skrev:
Fattar inte sånt. Är nog bäst att jeg kjøper en dyr vinkelmåler som regner ut for meg :crysmile:
Finnes et gratis verktøy i Svenskt träs app ”Lathunden”.

• Appskjermbilde viser en kalkulator for beregning av vinkler, høyde, lengde og base i en trekant. Brukeren fyller inn verdier i millimeter og grader.
S sinuslinus skrev:
Finnes et gratis verktøy i Svenskt träs app ”Lathunden”.
Takk! Også kjempebra tips!

Fattar ikke sånt. Er nok best at jeg kjøper en dyr vinkelmåler som regner ut for meg :crysmile:
Er det reglar likt de på bildet du skal passe inn? Det er jo ikke akkurat møbelsnekring, men tilstrekkelig presisjon oppnås ved å holde opp reglen og tegne av før du sager med svansen. Har du kapsag kan du jo bruke skalaen på den og sage 45 grader i begge ender.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Men forstår ikke helt hvordan vinkelmåleren skal kunne regne ut vinkelen avhengig av hvor langt ut/inn jeg vil at den skrå regelen skal sitte mellom de rette reglene.
Spiller vinkelen virkelig så stor rolle slik at den må beregnes eller måles (elektronisk) eller er funksjonen det viktige?

F fribygg skrev:
Er det bjelker lik de på bildet du skal passe inn? Det er jo ikke akkurat møbelsnekring, men tilstrekkelig presisjon nås ved å holde opp bjelken og tegne av før du sager med snekker sag, har du kapp- og gjærsag kan du jo bruke skalaen på den og sage 45 grader i begge ender.
Men om jeg holder opp bjelken, så går det ikke å tegne fordi bordet er usaget.

F fribygg skrev:
Spiller vinkelen virkelig så stor rolle at den må regnes ut eller måles (elektronisk) eller er funksjonen det viktigste?
Helst skulle jeg ønske å regne det ut på en enkel måte og deretter kløve til regelen i riktig vinkel. Så er det klart. Det er jo bra om det ikke ser ut som skit, men funksjonen er det viktige ja.

Hei, kjenner du til at sirkelen er 360 ° og en rett vinkel er 90° fungerer jo en gradskive, speed square eller lignende utmerket for å fikse vinklene selv om du ikke vil ha akkurat 45/90 graders vinkler som håndsagen pleier å kunne gi uten spesielle målinger eller investeringer i utstyr.

F fribygg skrev:
Tja, kjenner du til at sirkelen er 360 ° og en rett vinkel er 90° funker jo en gradskive, speed square eller lignende utmerket for å fikse vinklene selv om du ikke vil ha akkurat 45/90 graders vinkler som fogsvansen vanligvis kan gi uten spesielle målinger eller investeringer i utstyr.
Om to bjelker sitter i 90 grader og jeg vil sette en planke som på bildet jeg lastet opp i starten. Hvordan regner jeg da ut hvor mange grader jeg skal sage bjelken i for å kunne sette den skrått mellom bjelkene (som på bildet)?

Jeg kan gjette at det er 45 grader, men hvordan regner man det ut uten å gjette? Hvordan skal en gradskive gjøre det?

Om to planker sitter i 90 grader og jeg vil sette en planke som på bildet jeg lastet opp i starten. Hvordan regner jeg da ut hvor mange grader jeg skal sage planken i for å kunne sette den skrått mellom plankene (som på bildet)?

Jeg kan gjette at det er 45 grader, men hvordan regner man det ut uten å gjette? Hvordan skal en gradskive gjøre det?
repeter litt ungdomsskolematte så får du det teoretiske. Det finnes gode videoer på youtube også men ellers for eksempel her https://eddler.se/lektioner/pythagoras-sats/

gradskive:
https://eddler.se/lektioner/gradskiva/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.