Skisser på garasje og kommer over garasjeporten på 5m samt i carporten på 6.5m trenge bjelke. Var først inne på limträ men det ser ut til å bygge en hel del på høyden og så kom jeg på at jeg har en del stålbjelke liggende. Gratis så å si.

Bjelken det er snakk om er H-bjelke 14x14 med 10mm gods.
Kan jeg sveise sammen to slike på høyden og klare en åpning på 6.5m samt 5m?

Hvilke faktorer trengs for å finne ut hva de tåler?

Du trenger å vite om det er en HEA eller en HEB bjelke da de har forskjellige styrkeverdier. Men man kan jo alltid regne på det lavere, for å være på den sikre siden. Det finnes også 3 forskjellige styrkeverdier på stålet i seg selv. Jeg har ingen tabeller med meg hjem, ellers kunne jeg kanskje regnet på det for deg.

Matti_75 skrev:
Du trenger å vite om det er en HEA eller en HEB bjelke da de har forskjellige fasthetsverdier. Men man kan jo alltid regne på det lavere, for å være på den sikre siden. Det finnes også 3 forskjellige fasthetsverdier på stålet i seg selv. Jeg har ingen tabeller med meg hjem ellers kunne jeg kanskje regne på det for deg.
Hvordan finner man ut av det?

Gjelder en bygning på 8.5x17m med ca 3.5m veggliv, tak med 20 graders takvinkel, betongpanner.

Stod og så på en lignende bæring i dag og han hadde en 300mm I-bjelke. Vet ikke godstykkelse.

Er det en fordel eller ulempe å sveise sammen to bjelker av denne typen som jeg har?

Er det på gavlen du skal ha porten?

Ola78
Matti_75 skrev:
Du trenger å vite om det er en HEA eller en HEB bjelke da de har forskjellige styrkeverdier. Men man kan jo alltid regne på den lavere, for å være på den sikre siden. Det finnes også 3 forskjellige styrkeverdier på stålet i seg selv. Jeg har ingen tabeller med meg hjem ellers kunne jeg kanskje regnet på det for deg.
Vet du om man kan finne disse tabellene du har på nettet et sted? Skal i nær fremtid hjelpe noen med å sette inn en stålbjelke og da kan det jo være greit å kunne regne på det.

S
da du får helt andre egenskaper da du eventuelt sveiser sammen to i/h bjelker
du kan få dårligere holdfasthet.

Spontant tror jeg ikke på dette med å skjøte.
Skal takstolene ligge på stålbjelken så tror jeg den er for svak.
Sjekk med en konstruktør angående dette så du slipper å få problemer.

Matti_75 skrev:
Er det på gavlen du skal ha porten?
Langsiden. Så takstolene kommer til å hvile på denne bjelken. Og jeg mener ikke at jeg skal skjøte på lengden, men jeg tenkte å ta 2stk 14x14 og legge dem oppå hverandre og sveise disse sammen for å få noe som er mer holdbart.

En liten plantegning. Til venstre blir det en stor port ca 5m b x 3m h. Til høyre blir det en stor åpning inn til carport. Rett over 6.5m åpning.

garagemedbalkar.jpg

Sist redigert:
5 m er langt. Du kan ikke tenke deg en stolpe i midten?

For å beregne bjelken må du først vite lastene, dvs:

1. Takets vekt
2. Maks snølast
3. Maks vindlast
4. Sikkerhetsfaktor

Dette bør framgå av tegningene fra takstolprodusenten. Deretter kan man dimensjonere bjelkene.

Har alle målene ganske klare nå, så jeg skal prøve å sende til en takstolfabrikk og se hva jeg får tilbake. Tatt i betraktning A-takstolar for å få god høyde innvendig.

Ola78 skrev:
Vet du om man kan finne disse tabellene du har på nettet noe sted? Skal i løpet av nær framtid hjelpe en med å sette inn en stålbjelke og da kan det jo være greit å kunne regne på det.
Bröderna Edstrand (Be-group) har en håndbok på nettet kalt røde håndboken (eller lignende) på nettet. Der finnes all data som trengs. Man må vite om det er I, HEA eller HEB ball man har (mål finnes i den katalogen).

Ola78
jarlen84 skrev:
Bröderna Edstrand (Be-group) har.en håndbok på nettet kalt røde håndboken (eller lignende) på nettet. Der finnes all data som trengs. Man må vite om det er I, HEA eller HEB ball man har (mål finnes i den katalogen).
Takk for svaret jarlen84, den skal jeg straks sjekke ut.

Ola78
Takk så mye, nå slipper jeg å lete. Har for så vidt hatt det veldig travelt så jeg har ikke rukket å se på det siden du tipset første gang. Det er mye iblant:cool:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.