Hei!
Skal montere trelekter i taket 45x45 og 386 cm lange.
Spørsmålet er om det holder med 5 spikerplugger (6x10mm) per lekt?
Med spikerplugger 10 cm inn fra hver ende, blir det ca cc 90 cm på de tre spikerne i midten.
Hadde tenkt meg 6 stk spikerplugger per lekt fra begynnelsen, men da jeg vil sette en i midten for å lette monteringen er jo alternativet 7 stk, noe som blir veldig mye mer boring i betongen...
Skal kun ha et lag gipsplate på lektene (12,5 mm).
Takk for svar!

1. Reglerne bør(skal) sitte 300mm cc i forhold til hverandre, men det har du sikkert allerede kontroll på.

2. For å bore i betongen skal du bruke en borhammer, en slagbormaskin er sløsing med din tid og krefter, det finnes billige fra noen 500-lapp og oppover.

3. Nå til det lille trikset, med riktig type bor, går det an å bruke borhammeren til å bore gjennom både treverket og betongen. Jeg har brukt Pirhana-bor, selv om noen her på forumet fnyser av Pirhana. Du skal bore med en dimensjon, legg noen kroner på et merke-bor.

4. Angående spikerpluggen, kjøp ordentlig spikerplugg, på Beijers eller en annen dyr byggehandel, der du vet at du bare blir lurt på prisen og ikke på kvaliteten. Spikerpluggen fra Byggmax og Biltema har (for 2 år siden) for myk plast og setter seg fast før du har slått den inn.
Når man gjør det riktig er det superenkelt med spiker, bor et passende hull, putt i pluggen og dra til med hammeren!

Edit.
5. Siden det nå ikke er noen problemer med å bore, synes jeg du skal sette spikerpluggen med ~600mm cc, forutsatt at du ser at pluggen biter i betongen, ellers må du sette tettere.

magnu skrev:
1. Reglerne bør(skal) sitte 300mm cc i forhold til hverandre, men det har du sikkert allerede kontroll på.

det blir 6 regler per 250-plate. altså ca 400mm cc. Det kommer til å fungere bra :)

2. For å bore i betongen skal du bruke en borhammer, en slagboremaskin er sløseri med din tid og krefter, det finnes billige fra noen 500-lapp og oppover.

Borhammer har jeg, en fra coop ca 500 kr, fungerer kanon.

3. Nå til det lille trikset, med riktig type bor, går det an å bruke borhammeren til å bore gjennom både treregelen og betongen. Jeg har brukt Pirhana-bor, selv om noen her på forumet fniser av Pirhana. Du skal bore med en dimensjon, legg noen kroner på et merkevarebor.

Selv om jeg borer gjennom treet og betongen med samme bor må jo treregelen først monteres fast i taket, alternativt at man støtter fra undersiden på et vis?
Jeg har en vanlig slagbormaskin for å bore i treet. Å bytte bormaskin mellom tre og betong føles ikke som noe større problem vel?

4. Angående spikerpluggen, kjøp ekte spikerplugg, på Beijers eller en annen dyr byggevarehandel, der du vet at du bare blir lurt på prisen og ikke på kvaliteten. Spikerpluggen fra Byggmax og Biltema hadde (for 2 år siden) for myk plast og setter seg fast før du har slått den inn.
Når man gjør det riktig er det superenkelt med spiker, bor et passende hull, putt i pluggen og dæng til med hammeren!

Allerede kjøpt spikerplugg på byggmax :blushing:

Edit.
5. Siden det nå ikke er noen problemer med å bore, synes jeg at du skal sette spikerpluggen med ~600mm cc, forutsatt at du ser at pluggen biter i betongen, ellers må du sette tettere.
Ok takk for tipsene!

Jeg vil anbefale såkalte gullhylser eller fjærspiker. Finnes i ulike versjoner, men den jeg synes er overlegen best er den som ser ut som et rør med sliss og krage på. Ingen problemer med å slå inn, og man slipper alt trøbbel med plastplugger mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.