Renoverer et gammelt tømmerhus fra 1826 som er bygd om litt nå og da... på 40-tallet ble den siste store renoveringen gjort ved å løfte taket på midten av huset og sette stående tømmer på denne delen. (så veggene på toppetasjen er liggende tømmer halvveis opp på og deretter stående tømmer) Innerveggene er stående plank

jeg har i underetasjen stivet opp veggene og i hjørnet skrudd sammen 2 stendere i henhold til skisse for å få et helt fiksert
sett fra platene (osb og gips)
Skisse av hjørneforsterkning laget av to trestokker, en 45x95 og en 45x45, montert i en L-form for å stabilisere vegg i en renovering.

Dette har fungert fint i 5 år nå iallfall

Nå kommer jeg imidlertid til badet i øvre etasje. Overetasjen er revet ut og min tanke er å gjøre på samme måte for at hjørnet ikke beveger seg. Minst like viktig i et baderom er det jo at ikke skjøten mellom gulv og vegg beveger seg. Kan/bør man fikser en liggende stender på vegg med bjelkelaget på noen smart måte her?

Jeg har ingen hast med å få ferdig badet så jeg kunne "eksperimentere" et halvt år/år etter oppstiving for å på en eller annen måte måle bevegelser... vil jo ikke bruke 100k på et flislagt bad som ødelegger hele huset.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.