Så på sinte snekkeren på femman når de reglade en innervegg. De hadde noen form for stålprofil på gulvet og i taket. Så klemte de fast trestendere i dem (vertikalt).

Hva heter en sånn stålregel?

Plåtregel, finnes på de fleste byggevarehus.

De benevnes oftest som ståltSKENA på de fleste byggevarehus. Stålregel er de vertikale (som den arge brukte i tre). Finnes i 45, 70 og 90 mm. Skenene følger disse målene også. En skena på 3,6 m og 70mm koster ca 50 kr.

Hvorfor brukte de ikke stål konsekvent? Hva motiverte stål på det ene hullet, tre på det andre?

Det er ganske mye smak og behag, her er mine meninger.

Om du bruker stålstendere til de stående stenderne så kan man bruke et verktøy for å klemme fast den i den liggende stålbjelken. Det synes jeg er ganske tungvint og vil heller skru. Fordelen med dem er at det finnes ferdiglagde hull for å trekke el gjennom. Ulempen er at de er vanskeligere å kappe på lengden, og om du skal lage noen vegger så er det ganske mye å kappe.

Fordelen med tre er at det er hyggelig å skru i, både når du setter opp stenderne og når du skrur platene, och sedan så behöver du ju alltid trä runt dörrar och fönster.
Ulempen er å borre for el.

Så ifølge meg er en perfekt kombinasjon å kjøre stålutlegg i gulv og tak og sette trestendere inni.

En stålregel er jo også oftest rettere enn trelekter, noe som kan gjøre det lettere. Tre er dog mer lettarbeidet etter min mening.

Stålregler er dyrere men jeg synes det går ganske raskt å sette men det kommer jo an på hvor også.
Bygger man nytt går det raskere å sage tre-regler fordi man har et gitt mål, men skal man måle og sage alle tre-regler individuelt så tar det litt mer tid mens stålregler går raskt fordi et omtrentlig mål er godt nok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.