Jeg bygger med krysslekter både innvendig og utvendig; innenfra og ut: 45+145+95.

Finnes det noen smart måte å redusere kuldebroene rundt vinduene og unngå å lage en massiv treramme av 45+145+95?

Ingen snekker her? :)

Ola78
Hei! Du kan jo lage en slik. Jeg jobber på husfabrikk og der har vi slike i alle stendere i veggen. Nå setter vi dem sammen med spikerplater, men du finner kanskje en annen løsning.

• Prinsippskisse av lettvegg med isolasjon og dimensjoner: 45x95 og 94x45 mm, kloss 100x70x45 mm.
Takk for svaret! Jeg setter vinduet omtrent i midten så det passer ikke så himla bra å ha tomrom der...

Antar at det ikke er en så stor kuldebro det handler om. Regnet ut at u-verdien på tre 285mm blir ca 0,45 sammenlignet med 0,12 for isolasjon.

Mikael_L
Ev kan du dra ut (eller inn) de vannrette 145'ene (over- og understykket) og jevne med utsiden. Så kan det bli noe mellom 45 og 90 mm bred spaltesom bryter kuldebroen og erstattes med isolasjon.
Så skal dette dekkes med smyginnkledningen/vindusbrettet.

Bare ikke glem å tenke på hvordan det diffusjonstette laget skal påføres rundt konstruksjonen.

Dette er ingen universalløsning eller noe sånt, bare en rask fundering fra min side, du må tenke litt selv over dette før du setter i gang, jeg kan nemlig ha tenkt feil ... :blushing:

Jeg er ikke dum, jeg har bare uflaks når jeg tenker! :D

edit: I bildet har jeg "delt" på den stående 145'en bare for å kunne se hva som er "bak". Den liggende 95'en bør altså kunne spikres i loddrett 145'a pbs om vinduet.

• Diagram over konstruksjon med stående og liggende 145 og 95 komponenter, som illustrerer plassering av trestykker og spiker for å bryte kuldebro.
Sist redigert:
Mikael_L
injonil skrev:
Antar at det ikke er en så stor kuldebro det handler om. Regnet ut at u-verdien på tre 285mm blir ca 0,45 sammenlignet med 0,12 for isolasjon.
Bedre u-verdi enn vinduet i seg selv altså ...

Mikael_L skrev:
Bedre u-verdi enn selve vinduet altså ...
Akkurat, og en 45mm karm rundt vinduet blir ikke noe større overflate.

Jeg bruker massive lekter. Da trenger jeg heller ikke tenke på hvordan mus skal holdes ute :)

Mikael_L
Man må noen ganger bøye seg litt for det enkle her i tilværelsen.

Jeg har brukt ganske mye tankemøye på hvordan jeg skal kunne minimere alle mulige slags kuldebroer, og jeg har hatt mange idéer. Mange dessuten klart gjennomførbare.

Men til syvende og sist har jeg likevel falt tilbake på en helt tradisjonell stamme av massivbjelker og ser ut til å gjøre alle vinduer "by the book" med dårligere isolering osv osv.
Alt bare fordi det ville ta så mye tid å holde på og mikse med spesialløsninger.

Men neste hus ... da skal ....:cool:

Jo, man vil jo gjerne få litt fart på byggingen også!

Ola78
Om du nå vil kjøre på min løsning kan du spikre på 28*dim du vil ha på lettreglen, da har du å skru i også og det blir ikke like mye tre som leder varme. Det er så vi gjør på jobben iaf. Ellers høres det ganske bra ut som du har tenkt også og er det lettere for deg så er det jo klart du skal kjøre på det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.