Trenger å snekre sammen en bedre måte å løfte bilene i garasjen på. Har i dag fire tredelte ramper som man må legge under i etapper for å få opp alle fire hjulene. Hadde vært bedre å kunne heise opp med jekk.
Bil med ett forhjul plassert på treplanker som brukes som en midlertidig rampe.loquenton for å teste løftet i en garasje.
Gjorde en liten test med en enkel 45x120 "på feil vei" og kjørte opp en bil. Den bøyde seg maksimalt 3 mm. Trodde det skulle gå galt på den frie lengden, men ikke! Det var omtrent en halv meter fri og 500 kg.

Skulle ønske å bygge i henhold til nedenfor, slik at man kjører opp alle fire hjulene på en konstruksjon som nedenfor, med hjelp av fire mindre løstagbare ramper. Deretter inn med jekken og heise opp, samt avslutte med å skyve inn et antall sammenskrudde bjelker som man senker ned vekten på. Klart. Bredde >265 mm. Åpning for jekk < 300 mm.
Kjennes likevel litt spinkelt med 45 mm (120+145)?

Jeg skal kunne oppholde meg under bilen! Regner med å sette inn støttebukker også riktignok.

En tegning av en løftekonstruksjon for bil, med en stor sirkel over en plattform og en åpning for jekk, vist i to farger.

Finnes det noe enkelt formelhefte for dette (punktlast)? Jeg kan regne hvis jeg har noe å ta utgangspunkt i.

Alternativt kan jeg kjøpe limtre 66x315 hvilket blir en passende stor plattform. Da føles beregning unødvendig...?

Feil forumdel??

Grå bil parkerer delvis på hjemmelaget rampe av treplanker i garasjeområde med åpen førerdør, del av bygg i bakgrunnen.
Dagens løsning hever riktignok 203 mm men det tar en stund å kjøre opp og alt sammen tar plass når det ikke brukes.

Sist redigert:
Hva slags bil er det, en Skoda, SEAT eller Fiat?

Kjøp en SUV, så får du gratis "løft".

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hva er det for bil
Nå tror jeg KOW er trøtt!
Ser han ikke propelllogoen i hjulnavet?
images

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
Haha. :)
Det skal funke for biler med normal bakkeklaring.
Dette er i nærheten av min tanke. Men ser litt spinkelt ut.

Finnes en amerikansk variant på det der
Man kjører opp så inn med jekk og pumper opp til riktig høyde og låser

thomas33 thomas33 skrev:
Nå tror jeg KOW er trøtt!
Ser han ikke propeller logon i hjulnavet?
[bild]
Jo, jeg så det. Men slike felger kan man vel til og med sette på en Volvo?

(Kjører selv en riskokare, en Honda)

PS
Vet dere forresten hva man kaller BMW og AUDI her i mine trakter?

PS 2
Forresten, hvorfor skal man overhodet løfte opp bilen?

vcx
Åpen bok med matematikk og diagrammer som viser formler og figurer relatert til belastninger og moment i bjelker.

Værsågod! Dessverre husker jeg ikke hva boken het, men den fantes på mitt lokale bibliotek for 6 år siden...

• Liker
martin43
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jo, jeg så det. Men slike felger kan man vel til og med sette på en Volvo?

(Kjører selv en riskokare, en Honda)

PS
Vet dere forresten hva man kaller BMW og AUDI her i mine trakter?

PS 2
Forresten, hvorfor skal man over hodet løfte opp bilen?
  1. Kan man sikkert. Man kan sette en BMW-motor i en Volvo også, eller hvorfor ikke en BMW original varseltrekant i en Honda, forslagsvis montert i bakruten?
  2. Nei, men antagelig noe fordomsfullt som helt mangler innsikt, og som ikke fører tråden fremover.
  3. For å utføre vedlikehold?

• Liker
mawno
  • Laddar…
De fleste ramper tar plass og er uhåndterlige. Vil man opp et stykke blir de dessuten ganske store, ellers blir vinkelen for bratt for vanlige biler.

Med en fin plasslegging som på bildet ville jeg brukt garasjeknekt og fire støttebukker.

• Liker
corre
  • Laddar…
Akkurat så! Derfor vil jeg lage en bedre variant. Jeg har flere solide jekker og støttebukker. Men problemet er at det krever en del forsøk og triksing før man har bilen oppe på alle fire. Spesielt siden man ikke kan heise med jekken og deretter sette støttebukken der man nettopp heiste. Vil helst løfte i de riktige løftepunktene (og ikke på diffen) også.

Vil gjerne også beskytte meg mot evt. katastrofe på grunn av skjult rust eller lignende. Står bilen på hjulene (unntatt det man jobber med hvis det nå er et slikt arbeid) føles det trygt.

Jeg har byttet en forstilling før i garasjen og det gikk mye bedre enn jeg hadde håpet på (er nybegynner). Så nå vil jeg kunne bytte en clutch f.eks. ;)

Det merkes også at det er stor forskjell å kjøre opp på to ramper sammenlignet med fire.

Jeg hadde nok ikke ønsket å løfte under hjulene med jekk, det er litt for mange ting som kan bevege seg. Det kan være at jeg er bekymret, men jeg har hatt min andel av kollapsede jekker og biler som faller rundt på oppkjørselen...

Det ser ut som en E39? Da finnes det et løftepunkt under motoren, og du kan løfte i bakvognsbjelken (om du ikke vil løfte i diffen) og da kan du plassere støttebukkene på de vanlige jekkleppene. Om du har sportsunderstell kan det være litt vanskelig å nå løftepunktet under motoren om du ikke har en lav jekk, men det er lett løst med en planke eller to.

• Liker
martin43 og 1 annen
  • Laddar…

• Liker
martin43
  • Laddar…
Takk for svar!

Japp E39, jeg har gjort som du skriver tidligere (etter å ha kjørt opp på noen planker). Det fungerer, men er litt kronglete. Veldig bra løftepunkt foran!
Problemet er at jeg ikke bare har E39-en. ;)

Har også tenkt på det der med å løfte under hjulene. Forhjulene spesielt kan jo rulle fritt! Samtidig vil ingen være under bilen i dette øyeblikket, så jeg kan nok akseptere litt risiko der. Å jekke under når man skal opp høyt føles heller ikke helt riktig alltid. Jeg kan også sveise på en større plate på jekken med samme bredde som jekkens forhjul.

Den store fordelen med alt dette ville være å raskt komme opp i større høyde og deretter kunne sikre med støttebukker også. Når man jekker i løftepunktene må hjulene fjære ut først.

Det er nok som vanlig. Man får lage en prototype og teste litt for å se om det er en fremkommelig vei eller ei.

De hydrauliske rampene ser spennende ut!
Lurer på om det funker å bruke fire st!
Hvis de ikke går synkront vil man jo skyve av bilen. Så går det ikke å bytte over til pallbukkene egentlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.