3.102 lest ·
17 svar
3k lest
17 svar
Regel cc 600 på en 700 bred vegg?
Side 1 av 2
Det kommer vel an på hva veggen skal brukes til, hvor tykk OSB du har tenkt og hva den skal kles med, osv.
Skal det f.eks. flislegges må underlaget være ordentlig fritt for fleks for at fugene ikke skal sprekke, og dermed er 11mm OSB ikke egnet. Dessuten er OSB ikke egnet bak flis grunnet dens relativt store egenbevegelse. Og bak fliser på våtrom "forbudt" ifølge BKR's våtromsregler. Så flis var kanskje et dårlig eksempel.
Men gi oss litt mer kjøtt på beina. En yttervegg? en "viktig" vegg? Skal det være gips på OSB'en?
Skal det f.eks. flislegges må underlaget være ordentlig fritt for fleks for at fugene ikke skal sprekke, og dermed er 11mm OSB ikke egnet. Dessuten er OSB ikke egnet bak flis grunnet dens relativt store egenbevegelse. Og bak fliser på våtrom "forbudt" ifølge BKR's våtromsregler. Så flis var kanskje et dårlig eksempel.
Men gi oss litt mer kjøtt på beina. En yttervegg? en "viktig" vegg? Skal det være gips på OSB'en?
Ja, oi, jeg glemte visst litt der. Det er en innervegg i en gang mellom to rom bare – kommer sannsynligvis ikke engang ha noe hengt på seg, men setter OSB for sikkerhets skyld. På OSB-en (11 mm) kommer gips (13 mm). Deretter skal en brystpanel på og visse partier males og visse partier tapetseres.
Det føles jo som at det der blir tilstrekkelig stabilt selv med cc800.
Ting jeg kan komme på i farta som du kan trenge den der ekstra regla for er:
Om plateskjøten kommer der.
Om du trenger en regel for å sette en elboks mot (kan løses med noen mindre regelbiter også).
Ting jeg kan komme på i farta som du kan trenge den der ekstra regla for er:
Om plateskjøten kommer der.
Om du trenger en regel for å sette en elboks mot (kan løses med noen mindre regelbiter også).
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 989 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.989 innlegg
Jeg har jo vanskelig for å se hvorfor man trenger en skjøt om veggen skal være 7-800mm bred.Mikael_L skrev:
Også vanskelig å forstå hvorfor man skulle plassere en ev. boks midt på veggen.
Jeg har da absolutt ingen problemer med å se når det trengs. Hvis den oppregulerte veggen slutter der med en halv plate eller noe sånt som siste bit, da blir det vel en plateskjøt der. Jeg har ikke helt klart for meg hvordan TS mener, men det kan altså dreie seg om en vegg, der det gjenstår 800mm etter døråpningen.Paul-Staffanstorp skrev:
Men på TS sitt spørsmål burde det ikke være tilfellet, men best å fortelle det likevel.
Hvor TS vil ha vegguttak, datauttak og slikt har vi selvfølgelig ingen anelse om, men nå vet TS at han kan trenge noe å feste det i.
Selv har jeg ihvertfall glemt viktige småting av og til som har resultert i merjobb. Men jeg er jo en arm amatør.
Holder med meckis, sett en regel i midten så blir det stabilt og bra, jeg ser ingen grunn til å spare på antallet regler man vet aldri hva man vil "ha" veggen til om 3, 5 eller 10 år så like greit å gjøre ordentlig fra starten.
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 989 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.989 innlegg
Ok, men du trenger ikke ta det ille opp... Jeg har ihvertfall store problemer med å se at man skal trenge en skjøt på en vegg som er 7-800mm bred når TS skriver som han gjør...Mikael_L skrev:Jeg har da absolutt ingen problemer med å se når det trengs. Hvis den oppregulerte veggen slutter der med en halv plate eller noe slikt som siste bit, da blir det vel en plateskjøt der. Jeg har ikke helt klart for meg hvordan TS mener, men det kan altså dreie seg om en vegg, der det gjenstår 800mm etter døråpningen.
Men på TS spørsmål burde det ikke være tilfelle, men best å fortelle det uansett.
Hvor TS vil ha vegguttak, datauttak og slikt har vi selvfølgelig ingen anelse om, men nå vet TS at han kan trenge noe å feste det i.
Selv har jeg ihvertfall glemt viktige småsaker iblant som har resultert i merarbeid. Men jeg er jo en arm amatør.
tobiias skrev:
Selvfølgelig er det like lett å sette en som forsterkning om man gidder...Jan-Å skrev:
Det er jo slik jeg også tolker det da TS skriver at veggen skal være 7-800mm bred, og så skriver han om kanter...som for meg er mer enn EN... Skulle veggen være en forlengelse av noe så burde den jo bare få EN kant...mats_o skrev:
På cc600 setter man enkelgips i normale hjemmemiljøer, det anses altså være tilstrekkelig stabilt. Med en ekstra OSB bak gir det garantert samme stabilitet opp til cc800.
(Derimot like garantert at man ikke kan ha cc1200, med samme stabilitet
)
Så uten noen spesielle stabilitetskrav eller noen andre årsaker for å ha en regel der kan man hoppe over den.
(Derimot like garantert at man ikke kan ha cc1200, med samme stabilitet
Så uten noen spesielle stabilitetskrav eller noen andre årsaker for å ha en regel der kan man hoppe over den.
tobilas har nok allerede gjort denne veggen klar
Jeg ville satt inn en regel i midten. Da vil du ha en cc avstand på ca 400 mm, noe som er bedre enn 800. Ikke fordi noe vil skje med veggen, men "det føles bedre" å sette inn en regel. Kostnadsmessig dreier det seg om 40 kroner og du vet at du nå har overdimensjonert i stedet for underdimensjonert. Herlig følelse når du går å legger deg og tenker på veggen din..