Jeg skal bygge en regelvegg i leiligheten min som romavdeler. Siden det er uklart hvor lenge vi kommer til å bo her, vil jeg gjøre den så tilbakebyggbar som mulig, og tenkte derfor å følge denne guiden hvor veggen spennes fast heller enn skrus.

Greia er imidlertid at jeg ikke vil at veggen skal gå hele rommets lengde, men tenkte å lage en åpning på 80 cm, noe som gjør at jeg ikke kan spenne den mot den ene veggen.

Søker derfor råd om dere tror at denne veggen likevel kan bli tilstrekkelig stabil - den skal stå i et barnerom og jeg vil gjerne ha mulighet til å henge noe på den, om enn ikke noen tunge ting.

Veggen tenkte jeg å bygge med 70*45-regler og dekke en side med OSB+Gips og en side med bare enkelgips.

Jeg er åpen for å skru i takregelen og veggregelen, men det er utelukket å skru i gulvet.

Har skissert på to alternativer, foretrekker Alternativ 1 men er åpen for Alternativ 2 hvis det er risiko for at den blir for vinglete ellers; i Alternativ 2 kan veggregler festes i begge veggene og takregelen gå hele veien mellom disse.

Hva tror dere? Kan Alternativ 1 bli tilstrekkelig stabil om man skrur i vegg og evt. tak?

Alternativ 1:

Skisse av regelvegg med mål, inkludert åpning på 80 cm. Viser alternative festemetoder med tak- og veggregel. Golvregel spennes mot gulv.

Alternativ 2:

Diagram av regulveggskisse, med mål i centimeter. Viser plassering av tak-, vegg- og gulvregler. Mulige festepunkter til bærende betongvegger.

• Liker
GusSet
  • Laddar…
RoTe
Dobbeltklebende tape mot gulvet. Så gjorde jeg med min plassbygde garderobe i tilfelle man skulle ønske å fjerne den i fremtiden.

B
Som tillegg til ovenstående kan man jo også sørge for at reglene spenner mellom gulv og tak, f.eks. med hjelp av kiler, før man skrur den fast i taket.

En 70 regel som spenner bra, og i tillegg er montert med selvklebende tape (om man tør, risiko for at gulvet påvirkes) den rører seg ikke med det første.

B BSOD skrev:
Som tillegg til ovenstående kan man jo også sørge for at stenderne spennes mellom gulv og tak, f.eks. ved hjelp av kiler, før man skrur den fast i taket.

En 70 regel som spenner bra, og dessuten er montert med selvklebende tape (om man tør, risiko for at gulvet påvirkes) den rører seg ikke med det første.
Akkurat, jeg tenkte å følge denne guiden og altså spenne fast tak- og gulvregel, samt også da skru fast takregelen om det trengs.

Bygge av en innvendig vegg med stendere festet mellom tak og gulv, skruer og festepunkter er markert med røde sirkler.

Men det høres mer betryggende ut da at du tror at den blir stabil, skulle helst unngå dobbelsidig tapen for å ikke risikere å skade gulvet.

Da er det nok betong i hvelvet som tåler et trykk. med en filtmatte mellom regel tak og gulv, samt at det skal være et par grove vantskruer som trekkes baklengs. De festes i kanskje 3 stående lekter. Det skal da være en luke for den. så det går an å stramme til mer om det trengs, to fester i taket er ikke feil, så ikke veggen kan ramle.

J jonaserik skrev:
Då är det nog betong i valvet som klarar ett tryck. med en filtmatta mellan regel tak och golv, samt att det ska vara ett par grova vantskruvar som dras baklänges. Dom fästes i kanske 3 st stående reglar. Det ska då vara en lucka för den. så det går att spänna till mera om det behövs, två fästen i taket är inte fel, så inte väggen kan ramla.
Nu är jag inte med riktigt, vad menar du med betong i valvet? Och var menar du att det ska vara en lucka?

Just nu lutar det faktiskt åt alternativ 2, med en 8*21 öppning. Då kan jag få in väggreglar som fästs/spänns i de befintliga betongväggarna på båda sidor med en takregel emellan.

I Intelligence2 skrev:
Nå er jeg ikke med helt, hva mener du med betong i hvelvet? Og hvor mener du at det skal være en luke?

Akkurat nå heller det faktisk mot alternativ 2, med en 8*21 åpning. Da kan jeg få inn veggstendere som festes/spennes i de eksisterende betongveggene på begge sider med en takstender imellom.
Kjører du på det så blir det bra og veggen får fester i endene. det jeg skrev var for å spenne opp mellom tak og gulv. det med luke for å spenne på mer. Tre kan gi seg litt og veggen begynne å glippe.

• Liker
Intelligence2
  • Laddar…
Nå er det på tide å starte byggingen! Har landet på dette alternativet, men tenkte å sjekke om noen har tips for beste fremgangsmåte.

Hadde man laget en midlertidig vegg som spennes mot eksisterende vegger på alle sider, kunne man montert hele veggen liggende, reist den opp og strammet skruene. Hadde man i stedet laget en permanent vegg som skal skrus i eksisterende vegger og gulv, kunne man skrudd i rammens lekter først og deretter satt de stående mellomlektene.

Nå blir det litt av en mellomting mellom disse alternativene, siden jeg gjerne vil skru i vegger og tak for å få den stabil til tross for åpningen, men ikke vil skru i gulvet.

Det jeg tenkte å gjøre er følgende:

1. Montere sammen rammen liggende, 20 mm kortere enn takhøyden.

2. I gulvlekt festes franske treskruer med hodet på siden som vil ligge mot gulvet - disse kan jeg deretter stramme opp mot mellomlegg på gulvet når rammen er reist.

3. Når rammen er reist og strammet mellom gulv og tak ved hjelp av treskruene, fester jeg inn tak- og vegglekter i betongen.

Det er hovedsakelig trinn nr. 3 jeg kunne trengt råd om - et alternativ er jo å forbore og plugge hull i betongvegger/tak, og forbore hull på tilsvarende steder i gulv- og taklekter. Det føles dog som om det er stor risiko for at lektehullene ikke matcher helt med pluggene i betongen når veggen først er reist.

Hvordan ville dere gjort det? Samme problemet ville egentlig ha oppstått selv om veggen hadde vært skrudd fra alle kanter, men ville vært lettere å løse da. Noen nevnte ekspanderspiker og at man da kan spikre i lektene når veggen først er reist og strammet, uten å måtte forklargjøre noe. Kan det være noe? Siden jeg aldri har brukt dette, vet jeg ikke om de fungerer på så hard betong.

Veggene er bærende og laget av stabil, hard betong, altså sannsynligvis ikke lettbetong.

Byggetegning av veggramme som viser plassering av tak- og veggskruer mot bærende betongvegger og strategi for montering uten å skru i gulvet.

Ingenting feil i din tanke med å reise veggen, samt spenne opp mot taket. Men med fransk går det ikke bra, det skal være en kraftig bolt med mutter og skive mot regelen, deretter skal det være direkte inntil en stående regel så det blir stivt opp. Etter kanskje 1/2 år vil veggen gjerne ramle siden treverket har forandret seg. Må spennes etter. Veggen må også forankres i sidene så ingen ulykke skjer. Best er med noen lange skruer i taket og gulvet + sidene, da står veggen, selv om regler tørker og blir noen millimeter kortere.

J jonaserik skrev:
Ingenting feil i din tanke med å reise veggen, samt spenne opp mot taket. Men med fransk går det ikke bra, det skal være en kraftig bolt med mutter og skive mot lekten, så skal det være direkte inntil en stående lekt så det blir stumt opp. Etter kanskje 1/2 år så vil veggen ville falle da treverket har forandret seg. Må strammes etter. Veggen må også ankre i sidene så ingen ulykke skjer. Best er med noen lange skruer i tak og gulv + sidene, da står veggen fast, selv om lektene tørker og blir noen millimeter kortere.
Takk for innspill!

Jeg har tatt utgangspunkt i denne guiden hvor de bruker fransk treskrue, har også sett flere andre som bruker det for lignende midlertidige vegger. Men du tror altså likevel ikke at det blir tilstrekkelig stabilt? Jeg har riktignok en åpning i min vegg, men tenker at det i det minste delvis bør kompenseres ved at den er forankret i 3 av fire sider.

Ramme av treverk plassert på gulvet i et rom, forberedt for veggkonstruksjon. Gulvet har Byggmax-logo.

Fungerer sikkert, men å feste i hver ende høyt oppe er nok ikke feil, som holder så den ikke kan falle.

• Liker
Intelligence2
  • Laddar…
Hvordan gikk det med veggen står den fortsatt?

• Liker
Intelligence2
  • Laddar…
G GusSet skrev:
Hvordan gikk det med veggen, står den fortsatt?
Det gjorde den absolutt! Bygde i henhold til alternativ 1 i mitt første innlegg, festet i vegg og tak og spente opp mot skiver på gulvet med franske treskruer. Så langt har den stått veldig stabilt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.