Hei. Tenkte å bygge en gipsinnendørsvegg for å dele et rom i to. Vurderer materialvalg for stenderne, tre eller stål? Fordeler med hvert valg? Forestiller meg at trestendere burde gi en mer solid vegg, stålstendere er kanskje lettere å bære hjem fra butikken, men finnes det flere fordeler? Takk for tips.

Gjør utleggene dvs tak og gulvbjelkene med stål, så tar du trebjelker som veggbjelker. Det blir best og smidigst...

Lykke til!

OK, det høres jo greit ut, men hvordan gjør man med gulvlist, kan man spikre dem fast i metallprofilen eller skal man bruke skrue?

stålreglene er garantert rette "hvis de ikke er skadet", tre er jo et levende materiale og er jo aldri 100 uansett hvor prima virke man enn kjøper.

warpman skrev:
OK, det høres jo greit ut men hvordan gjør man med gulvlister, kan man spikre dem i metallstenderen eller skal man bruke skruer?
Spik fast gulvlister i de stående veggreglene c/c 45 eller c/c 60, avhengig av hvilke gipsplater du kommer til å bruke. Ellers går det bra å skru også, men det blir ikke like pent synes jeg.

Jeg foretrekker stål. Stabilitetsmessig er det nesten likverdig. Som nevnt er det alltid rett, og hvis du har "normal" takhøyde, typ 2,40, så er sannsynligheten ganske stor for at du kan kjøpe stålstenderne i korrekt lengde (2385 mm) og slipper å kutte dem.

Når det gjelder gulvlisten, kan man løse det med skinne med høyere flens (finnes opp til 100 mm, men standard pleier å være 55 mm) og skruer. Hvis man av en eller annen grunn ikke kan skru i skinnens flens, kan man montere et platebånd der listen skal skrus fast.

OK, takk for bra svar.
Et annet spørsmål, er det noen vits i å sette isolasjon i veggen, f.eks. Rockwool for å dempe lyden eller gjør det ingen forskjell i det hele tatt?
Har ingen mulighet til å installere dobbeltgips da det er trangt mellom vinduene der veggen skal inn ellers er vel det beste måten å dempe lyden gjennom veggen?

Gips gjør definitivt forskjell. Sjekk Gyprocs "ljudgran". Sjekk også detaljutformningen slik at ditt filirarbeid gir det resultatet du ønsker. Jeg ville som amatør aldri brukt stål. Hvordan klipper man for eksempel en stålregel på en god måte for å få riktig lengde? Kortlinger over dører osv. er ikke det vanskelig med stål som amatør?
Lenke: http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/HB7/HBKap2.1.1.pdf
Se oppslag tre så har du din vegg der.

Mikael_L
warpman skrev:
OK, takk for bra svar.
En annen fundering, er det noe poeng å sette isolering i veggen, f.eks. Rockwool for å dempe lyden eller gjør det ingen forskjell i det hele tatt?
Har ingen mulighet til å sette opp dobbelt gipsplater da det er trangt mellom vinduene der veggen skal inn ellers er vel det beste måten å dempe lyden gjennom veggen?
Hva har du tenkt å ha for stendere da? 70mm+ gips?
I så fall kan du i stedet bruke 45mm + 11mm OSB + gips = mindre veggtykkelse.
Fordeler, lyddemping, feste ting på veggen, mer solid følelse.
Ulemper, pris, mer arbeid.

Mikael_L skrev:
Hva har du tenkt å ha for stendere da? 70mm+ gips?
I så fall kan du i stedet kjøre med 45mm + 11mm OSB + gips = mindre veggtykkelse.
Fordeler, lydisolering, feste ting på veggen, mer solid følelse.
Ulemper, pris, mer arbeid.
Jeg hadde tenkt 45mm stender + enkelgips, vil helst ikke ha tykkere da det er litt trangt mellom vinduene der veggen skal "inn".

Mikael_L
Ja da hjelper ikke mitt tips ...
Klenere enn 45x45 skal man nok ikke bruke. :o

Nei da er det ikke så mye annet som gjelder enn 45x45 + enkelgips på hver side. Kaste inn en 45mm isoleringsplate av den billigste sorten du finner, litt nytte gjør den sikkert. Du trenger ikke være spesielt veldig nøye ved tilpassningen, jeg tviler på at selv en desimeterbredt glippe gjør noen større forskjell. :rolleyes:

Når det gjelder lyddemping så tror jeg at det faktisk blir bedre med sagflisfylling i veggen enn MU. Men uansett, gjør et nøye arbeid med å tette bort alle eventuelle sprekker langs vegg, gulv og tak med f.eks en streng latexfugemasse, om du ønsker å dempe lyd mellom rommene.

Når det gjelder lydisolering i en vegg med et lag gips på hver side så er forskjellen i demping ca 5 dB om man har mineralull. Så pleier man generelt å si at 75 % av hulrommet skal være fylt, så litt glipper spiller ingen stor rolle...

OK så lite lydforskjell gjør det med isolering.
Har smelt opp stenderverket nå, det ble 45 mm trestendere rundt om med c 450 mm.
Skal dra og kjøpe gips i dag, får se om vi tar med en rull isolering da også.
Takk for alle svar!

Bra tråd.

Skal bygge en innervegg og vurderer metallstendere.

Hvordan fester man apparatbokser og elektriske rør?

MVH

*Bump*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.