Finnes det noen anbefalinger på senteravstand?

Ser at noen har c/c 45 til bærende innervegger, andre c/c 60, eller er det kun plate materialet som styrer dette?

Hva er anbefalingene for ikke-bærende innervegg samt bærende innervegg?

cc 450 blir mer og mer vanlig siden det gir en stivere konstruksjon samt at 900 gipsen er lettere å håndtere.

Tydeligvis skal man også kunne sette keramiske fliser direkte på enkelgips på cc450, men jeg setter dobbelgips uansett ved de anledningene.

/Kent

Mikael_L
EmMi skrev:
Finnes det noen anbefalinger på senteravstand?

Ser at noen har c/c 45 til bærende innervegger, andre c/c 60, eller er det kun plate­materialet som styrer dette?

Hva er anbefalingen for ikke-bærende innervegg samt bærende inner­vegg?
Det er sjelden (aldri?) behov for tettere regelverk bare fordi det er en bærende vegg. En eneste 95x45 regel bærer først og fremst utrolig mye vekt, og klarer den ikke lasten er det på grunn av knekking og ikke trykket. Reglene kan i prinsippet ikke knekkes i samme retning som platematerialet ligger, så må man dimensjonere opp for knekkfare så er det bredere regler som gjelder ikke tettere. (dvs 120 eller 145 bred vegg istedenfor 95).

Det som styrer C/C avstanden er dels bredden på platematerialet du planlegger å sette dit dels om veggens overflate må oppfylle et minimumskrav til bøyningsstivhet (f.eks. veggen skal kles med fliser), da regelverk man enten tettere (noen ganger C/C 30) eller bruker doble plater.

Jeg er nå ingen konstruktør, så eventuelle feilaktigheter håper jeg for eksempel byggmesteren eller Jon_h eller noen andre med gode husstatikkunnskaper meddeler.

• Liker
Landbogården
  • Laddar…
Tror nok at du kan minst like mye som jeg i emnet, Mikael. :)

Vi har tenkt å sette opp spon+gips i stedet for doble gipsplater, for å lettere kunne sette opp f.eks. bildehyller. Men bør man likevel bruke doble gipsplater i våtrom, eller går det med spon+gips der også?

Vi har fått rådet å benytte 70 i ikke-bærende vegger og 95 i bærende vegger.

Sponplater pluss gips går like bra som dobbelt gips.

Så er det en viss problematikk rundt organiske plater på badet under visse omstendigheter, men dere må jo lese gjennom bransjeregler og kanskje lese litt på baderomsdelen av forumet før dere bygger.

Mikael_L
jon_h skrev:
Tror nok at du kan minst like mye som jeg om emnet, Mikael. :)
Men du har erfaring, jeg har bare teori (nesten iallfall).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.