Skal ta bort en bærende vegg og erstatte med limtrebjelke dimensjonen er
365*115*4500. Er det nok å sette den på en 45*120 regel og to regler 45*120 på andre siden eller er det for spinkelt?
Ifølge byggherren skal det være nok.
på første etasje i et 2-plan hus.

Det holder, men jeg hadde uansett valgt en søyle som kan ta hele lasten uten at man må sikre den i sidelengs, en søyle er også garantert rett. En 45x120 kan bøye seg om den står fritt før man har fått på plass veggplatene eller forankret den på en eller annen måte. Men det avhenger jo av hvordan det ser ut i ditt tilfelle.

Enig med pbengtsson kjører med limtrestolper 115x115mm istedenfor, føles som en sikrere løsning på lengre sikt.

Har blitt diskutert før, 45x120 fungerer utmerket i de fleste tilfeller.

Hva tror dere om å slå til med en ekstra 45*120 eller er det unødvendig?

Med sånn dimensjonering på bjelken så må du ha en grei last på den.
En enslig 45x120 på den ene enden synes iallfall jeg er å spare, kjøp en limtrestolpe 115x115 som nevnt ovenfor så er du sikker.
En 45x120 holder sikkert, men du vil jo også ha det så stivt og rett som mulig.
Tror at til og med Byggmax lagerfører 115x115?

I dag var byggmesteren her og hjalp til med å sette opp bjelken. Det ble 45x120. Taket sviktet litt i midten før vi begynte, men det ble presset opp av bjelken.

Får vel håpe at soverommet der oppe ikke ramler ned i stuen...

Jeg håper bjelken står på en bærende del av gulvet. Og ikke bare på sponplaten...

På den ene siden står den på skorsteinsbasen
og på den andre siden mot regelverket under gulvet.

Bare som en liten sammenligning av dine 2 alternativer. 1 stk 45x120 klarer å bære 3,2 tonn 1 stk 90x90 limtre klarer å bære 6,8 tonn forutsatt at de står innebygd i en vegg.

Bra tall! Jeg ville kjørt på 2st 45x120.

Og jeg ville gått for stolper i samme dimensjon som bjelken 115x115 ;-)

Hobbyfikserens gyldne regel i disse tilfellene er å overdimensjonere så man ikke føler seg usikker på om det holder. Om 115 er det som kreves for at det skal føles bra, kjør på det!

Bjelken er jo allerede på plass med en 45x120 så derfor blir det ingen 115x115, men jeg setter nok dit en til 45x120 for å være på den sikre siden. Byggmesteren har 20 år i bransjen så man burde kunne stole på ham, men man vet aldri...

Står regelen fritt eller blir den innebygd i vegg? En regel høres for spinkel ut for meg. Sett du dit to og lim spikre dem sammen så holder det alle ganger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.