Jeg har tenkt å erstatte plankedøren i kjelleren med en ordentlig ytterdør. Kjellergulvet er ca 12 cm lavere enn bakken utenfor. Utenfor er det betongplate med sluk for avrenning. Terskelen er støpt og stikker opp ca 2 cm over den ytre platen, men den er ikke like bred som åpningen. I stedet har de latt dørkarmen (karm og karm, vanlig regel) gå helt ned til kjellergulvet. Naturligvis har treverket blitt råttent. Har dog ikke sett at vann har rent inn, men det skjer nok når som helst.

Jeg har som plan å kappe bort alt treverk som er under terskel-nivået og litt til, bygge en støpeform som går helt ut til veggen i lettbetong, samt er noen cm høyere enn nåværende terskel. Det vil si at jeg vil støpe en ny terskel i full bredde som også støpes over den gamle terskelen.

Trenger jeg å armere? Jeg tenkte å rense alle anleggsflater med stålbørste først. Skal jeg bore ned litt armering i den gamle terskelen? Cementen vil bli støpt mot lettbetongen. Kanskje litt uklar beskrivelse, men høres det ut som en god plan? Ellers får jeg prøve å forklare bedre. Vedlegger et bilde av hvordan det ser ut i dag.

Gammel, råtten dørkarm ved kjellernivå med synlig skade og mosedekket jord. Betong og blader er synlig på bakken rundt.

• Liker
Donald Duranek
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.