Hei,

Jeg skal nå begynne å sette opp 23mm råpanel på alle vegger innendørs, deretter blir det et lag med gips på dette.

Jeg lurer på hvordan man best gjør det med hjørnene, skal man feste en slik "plåtvinkellist" i alle innerhjørner før man skruer på gipsen? For råpanelen kan vel bevege seg litt, og eventuelt få gipshjørnene til å sprekke?

• Liker
1
  • Laddar…
Snailman
Jeg har 17 mm råspont, det skal være nok om du setter den i hjørnene der den ene siden er yttervegg, sett den under gipsen, ellers kommer den for langt inn.

Hei,
Forstår ikke helt hva du mener med at den kommer for langt inn. Når jeg har et hjørne der rupanelen møtes, der vurderer jeg å montere et slikt metallhjørne som jeg skrur inn i rupanelen.

Snailman
spaxx skrev:
Hei,
Forstår ikke helt hva du mener med at den kommer for langt inn. Når jeg har et hjørne der råsponten møtes, der vurderer jeg å montere et slikt metallhjørne som jeg skrur inn i råsponten.
Men det har ikke skjedd noe i de hjørnene heller. Satte papirstrimmel og sparklet i hjørnene så.

Jeg kom til å sette noen metallhjørner før jeg monterte råsponten, da nådde ikke gipskruen inn til metallhjørnene når jeg satte opp gipsen etterpå.

"Plåthjørner", det har man vel i ytterhjørner, for å beskytte de ømtålige gipskantene?

Plåthjørne for beskyttelse av gipskanter i ytterhjørner.

Rull med plåtband i stål, merket XL-Bygg Karlstad, 100 mm bredt og 50 m langt, vist fra siden.

Tror de mener et slikt

Snailman
spaxx skrev:
Hei,
Det er disse jeg tenker på, men det kan hende det finnes alternativer:

[lenke]

[lenke]
Det er slike jeg har brukt ja. Til ytterhjørner har jeg brukt en pappremse med et metallbånd på hver side av midten

S
spaxx skrev:
Hei,
Det er disse jeg tenker på, men det kan hende det finnes alternativer:

[lenke]

[lenke]
eksakt funker i ytter- og innerkant innenfor gipsen

Snailman
Snailman skrev:
Det er slike jeg har brukt ja. Til ytterhjørner har jeg brukt en pappremse med et stålband på hver side av midten
Det sistnevnte bruker jeg altså i stedet for pappremse i ytterhjørner utenpå gipsen.

S
Snailman skrev:
Det sistnevnte bruker jeg altså i stedet for pappremsa i ytterhjørner utenpå gipsen.
annerledes, kult at det funker for deg. hvordan fester du den?

Snailman
SBH skrev:
annerledes, gøy at det funker for deg. hvordan fester du den?
Jeg sparkler inn den som med vanlig pappersremsa, men den tåler litt mer enn pappersremsan iom platene

Rull av ProRoc Flex Corner teip på en eske, brukt til beskyttelse av hjørner ved gipsmontering.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/målarremsa-asm-papp-metall-50mmx30m

Jeg har gips i alle vinduer og dørsmug, så ble billigere med denne remsan enn de utstansede metallprofilene

Sist redigert:
S
Snailman skrev:
Jeg sparkler inn den som med vanlig papirrems, men den tåler litt mer enn papirremsen iom plåtene

[bilde]

[lenke]

Jeg har gips i alle vindus- og dørsmyger, så ble billigere med denne remsen enn de utstansede metallprofilene
aha. trodde du tok plåtvinkel og satte. nei de der utstansede metallprofilene er ikke morsomme.
de i "plast" liker du ikke? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/självhäftande-hörnskydd-l-2500mm

Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.