2.680 lest ·
7 svar
3k lest
7 svar
Rask tilbakemelding ønskes - ok forutsetninger for soverom i kjeller?
Hei!
Vi trenger å ordne ytterligere et soverom til oss foreldre. Det skal brukes fra det tidspunktet guttene ikke vil dele soverom lenger, og til det eldste barnet flytter ut, så cirka 8-10 år.
I kjelleren har vi et rom som vi tenker oss. Forutsetningene er:
* Huset bygget på 1960-tallet.
* Kjellervegger av betonghullstein. Gulv og etasjeskiller er betong.
* Mål 440 x 220 cm. Takhøyde 210.
* Åpningsbart vindu finnes.
* 175 cm bredt element finnes.
* To rømningsveier.
* Vi kommer til å installere FTX-ventilasjon i hele boligen inkl. kjelleren.
* Drenering utført 2005.
Er alt i orden da?
Eller er det faktorer som vi må undersøke, for å vite om det er ok å ha soverom der eller ikke?
Det eneste jeg har tenkt på som jeg vil spørre om gjelder isolering og varme i rommet.
Trekarmene som sitter i dag skal vi rive, da man ikke skal ha organiske materialer i kjeller. Når det blir soverom tenkte vi å ha malt betongvegg (eventuelt pusset). Vil det være tilstrekkelig varmt i rommet om vinteren? Eller må vi isolere?
Siden 150 cm av veggen er under bakkenivå og 60 cm er over, lurer jeg på om ikke bakken isolerer rommet.. Men om vi må isolere, har jeg forstått at man anbefaler å isolere utvendig. Kan man gjøre det selv eller er det et omfattende arbeid?
Obs: Om vi skal sette soverom der eller ikke påvirker hvordan FTX-ventilasjonen legges og jeg må gi beskjed om dette på mandag, så jeg er svært takknemlig for rask tilbakemelding rundt dette!
Vi trenger å ordne ytterligere et soverom til oss foreldre. Det skal brukes fra det tidspunktet guttene ikke vil dele soverom lenger, og til det eldste barnet flytter ut, så cirka 8-10 år.
I kjelleren har vi et rom som vi tenker oss. Forutsetningene er:
* Huset bygget på 1960-tallet.
* Kjellervegger av betonghullstein. Gulv og etasjeskiller er betong.
* Mål 440 x 220 cm. Takhøyde 210.
* Åpningsbart vindu finnes.
* 175 cm bredt element finnes.
* To rømningsveier.
* Vi kommer til å installere FTX-ventilasjon i hele boligen inkl. kjelleren.
* Drenering utført 2005.
Er alt i orden da?
Eller er det faktorer som vi må undersøke, for å vite om det er ok å ha soverom der eller ikke?
Det eneste jeg har tenkt på som jeg vil spørre om gjelder isolering og varme i rommet.
Trekarmene som sitter i dag skal vi rive, da man ikke skal ha organiske materialer i kjeller. Når det blir soverom tenkte vi å ha malt betongvegg (eventuelt pusset). Vil det være tilstrekkelig varmt i rommet om vinteren? Eller må vi isolere?
Siden 150 cm av veggen er under bakkenivå og 60 cm er over, lurer jeg på om ikke bakken isolerer rommet.. Men om vi må isolere, har jeg forstått at man anbefaler å isolere utvendig. Kan man gjøre det selv eller er det et omfattende arbeid?
Obs: Om vi skal sette soverom der eller ikke påvirker hvordan FTX-ventilasjonen legges og jeg må gi beskjed om dette på mandag, så jeg er svært takknemlig for rask tilbakemelding rundt dette!
JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 911 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.911 innlegg
Det høres ikke ut som noen merkeligheter å innrede et soverom der, jeg hadde dog supplert med å måle radon.
Når det gjelder utvendig isolering gjør man jo ofte det i forbindelse med dreneringen med type isodrän eller lignende, hvordan er dreneringen deres gjort?
Når det gjelder utvendig isolering gjør man jo ofte det i forbindelse med dreneringen med type isodrän eller lignende, hvordan er dreneringen deres gjort?
Flott!
Radonmåling gjort. I kjelleren lå det på 90 bq, så det er bra. Som sagt skal vi installere FTX-ventilasjon, så om vi skal ha soverom i det rommet burde de kunne dra en tilluftskanal dit, så blir det bra luft og enda lavere radonnivå.
Drenering ble gjort under forrige eier, men jeg vet at det er isodrän. Sier det noe om utvendig isolasjon?
Radonmåling gjort. I kjelleren lå det på 90 bq, så det er bra. Som sagt skal vi installere FTX-ventilasjon, så om vi skal ha soverom i det rommet burde de kunne dra en tilluftskanal dit, så blir det bra luft og enda lavere radonnivå.
Drenering ble gjort under forrige eier, men jeg vet at det er isodrän. Sier det noe om utvendig isolasjon?
JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 911 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.911 innlegg
Ja, det finnes litt forskjellige måter å isolere utvendig på, før i tiden brukte man vanlig fiberglassisolasjon (dumt), men det kan også være celleplastplater eller da Isodrän/pordrän.
Er det isodrän dere har, har dere allerede utvendig isolasjon.
Fantastisk! Det var jo en hyggelig nyhet for meg! 
Vi sover i kjelleren om sommeren når det er 30 grader eller mer på vårt vanlige soverom. Vi har ca 19 grader i kjelleren året rundt, litt kaldere akkurat nå fordi vi sparer på oppvarmingen og kjelleren har dårligere oppvarming (færre elementer) enn boligetasje. Huset er litt eldre enn deres, men jeg tror det kan være sammenlignbart likevel.
Det blir fuktig over natten når vi sover der, så vi pleier å kjøre avfukter på dagen. Den bråker for mye til at det er greit å ha den på natten. Før vi begynte med avfukter var lakenet småfuktig etter et par netter. Vi har ingen aktiv ventilasjon i kjelleren. Det er mulig at FTX kan løse fuktproblemet, ellers er det jo bare å skaffe en avfukter ved behov.
Sett gjerne inn trelagsvinduer hvis det ikke er det. Det gjør stor forskjell mot kulderas og trekk om vinteren.
Se om dere kan legge vegg-til-vegg-teppe beregnet for kjelleren. Kjellergulv er kalde når man er barbent. Vi har nålefiltteppe, antagelig 40 år gammelt, og det gjør stor forskjell.
Det blir fuktig over natten når vi sover der, så vi pleier å kjøre avfukter på dagen. Den bråker for mye til at det er greit å ha den på natten. Før vi begynte med avfukter var lakenet småfuktig etter et par netter. Vi har ingen aktiv ventilasjon i kjelleren. Det er mulig at FTX kan løse fuktproblemet, ellers er det jo bare å skaffe en avfukter ved behov.
Sett gjerne inn trelagsvinduer hvis det ikke er det. Det gjør stor forskjell mot kulderas og trekk om vinteren.
Se om dere kan legge vegg-til-vegg-teppe beregnet for kjelleren. Kjellergulv er kalde når man er barbent. Vi har nålefiltteppe, antagelig 40 år gammelt, og det gjør stor forskjell.
Takk for din beskrivelse!mrsnhp skrev:
Vi sover i kjelleren om sommeren når det er 30 grader eller mer på vårt vanlige soverom. Vi har ca 19 grader i kjelleren året rundt, litt kaldere akkurat nå fordi vi sparer på oppvarmingen og kjelleren har dårligere oppvarming (færre elementer) enn boarealet. Huset er litt eldre enn deres, men jeg tror det kan være sammenlignbart likevel.
Det blir fuktig over natten når vi sover der, så vi pleier å kjøre avfukter på dagen. Den bråker for mye til at det er kult å ha den på om natten. Før vi begynte med avfukter, var lakenene småfuktige etter et par netter. Vi har ingen aktiv ventilasjon i kjelleren. Det er mulig at FTX kan løse fuktproblemet, ellers er det jo bare å skaffe en avfukter ved behov.
Sett gjerne treglassvinduer hvis det ikke er det. Det gjør stor forskjell mot kald trekk om vinteren.
Se om dere kan legge vegg-til-vegg-teppe beregnet for kjeller. Kjellergulv er kalde når man er barbent. Vi har nålefiltmatte, antakelig 40 år gammel, og den gjør stor forskjell.
Klikk her for å svare