Prøvde meg på å borre opp rullgardin i stua tidligere i dag.

Borer og setter inn plugg - som forsvinner langt inn i hullet. Setter inn en større plugg, den får plass den også til tross for at jeg ikke har borret et så langt hull.
Ingen skruer fester, alt bare snurrer rundt og gjør hullet stort. Føles som hele veggen smuldrer opp.
Skal se om jeg kan ta bilde eller filme det senere, men tenkte å spørre om noen vet hvordan man skal gjøre i stedet eller hva som er feil?

Det rare er at hullet som er borret 2 cm lenger ned ikke oppfører seg sånn i det hele tatt. Der fester det ordentlig med én gang.

Vi har noen vegger som er sånn, helt håpløst. Nå må vi klare oss uten rullgardin i det rommet siden det ikke går å borre flere hull.

For meg som egentlig ikke vet noe så er det først noe grått betongaktig som smuldrer opp og blir et kjempestort hull, innenfor det er det et tomrom.

Kan det muligens være gipsvegger du har ?

Har samme bare det er i grunn, det er trolig pusset og pussen er tynnere på visse steder.

v-g skrev:
Har samme, men det er i grunnen, det er trolig pusset og pussen er tynnere på visse steder.
Noen tips om hva man gjør hvis det er tilfelle?

daviden skrev:
Kan det muligens være gipsvegger du har?
Nei, det er ikke gips, det er grått og ser ut som smuldret sement.

Siporex? eller en annen type lettbetong? eller betonghulstein høres det som. Vårt hus er bygget med en blanding av blåbetong, siporex (eller hvordan det nå staves?) og betonghulstein og sånn er det å bore her. Ofte kan jeg bore med skrumaskinen uten slag og en betongbor som bare forsvinner inn i veggen, men rett som det er må jeg bruke borhammeren for å bore et 5,5 mm hull. Jeg har måttet kile fast mange plugger med trefliser, noe som fungerer helt ok. Noen ganger støter boren på noe som gjør at den plutselig viker 45 grader og hullet blir stort som en 1-krone. Alle veggene er pusset også, så det laget kommer man alltid gjennom med "hva som helst". Har lært meg å alltid begynne med en mindre bor enn det pluggen skal ha og være "lett på gassen" :) samt ha mange forskjellige størrelser og modeller av Fischers plugger hjemme.
Du trenger en plugg som både kan fungere som plugg i betongen hvis du har boret mellom hullene i steinen og som blir som et anker hvis den havner i steinens hull. Men du må få det første laget av puss til å holde sammen, helst sånn at pluggen kan feste i det også. Men hvis du har like vegger som vi har, er det noen ganger håpløst å få til, da kan man bli nødt til å støpe i litt bruk av et eller annet slag som man kan trykke pluggen inn i, og vente på at det tørker.

Sist redigert:
I slike tilfeller er toxtrika plugger bra bla, finnes også lignende plugger som ikke er av det merket men ser like ut.

Jeg har samme vegger som deg, det er blåbetong bare slagg ytterst og på mange steder er det allerede boret, som forrige sier, bruk alltid mindre borr, til en 6mm plugg bruk en 5mm borr helst skal man måtte dunke pluggen inn, men bare litt lett. Når du har boret, blås ikke bort støvet i hullet, det fyller ut og hjelper til slik at pluggen ikke snurrer. Man kan fukte pluggen i munnen og dra den litt i slipestøvet på gulvet, da sitter det på pluggen, og den er ikke så glatt så den snurrer rundt, men går den tight inn så trengs det trolig ikke.

Om hullene er for store så kan du kjøpe superspackel som du fyller igjen dine f.eks. 8 mm hull og deretter når det har herdet 2 dager eller så, så borer du nye f.eks. 6mm...

Hva bruker du for plugg?

Rullegardin, gardinstenger er jo en klassiker i gamle hus dessuten for akkurat der har alle tidligere eiere også boret :) Da er tipset fra "Andy78" bra, bank bort alt løst og fyll med supersparkel og begynn på nytt.

Hvit Ytong skal byggematerialet være av.

Vi skal teste med mindre bor senere, men jeg var med om det samme da jeg boret i soverommet der det finnes en begrenset flate der det er like ille som der Annkina forsøkte å få opp rullegardinen.

Det er tvilsomt om det spiller noen rolle hvordan man enn gjør med boren, for det gikk ikke engang an å forsiktig sette en spiker der det er som verst. I hvert fall ikke om noe som veier skal henge på den...

Det er heller ikke sånn at det bare er der det har hengt gardinstenger eller andre ting, men også der det virker å være urørt fra før av noen som har boret.

Det høres ut som at dere må gå enda lenger inn i veggen..

Jeg plugget med mollyplugg men det er risikabelt mildt sagt og tåler ikke stor belastning.

Andy78 skrev:
Det høres ut som at dere må gå enda lenger inn i veggen..
Problemet med å gå lenger inn i veggen er at det ser ut til å være et hulrom mellom den myke, smuldrende betongen og mer vegg.

Men mollyplugg? du mener sånn som feller ut ben?
I så fall er det for platemateriale og ikke betong..

er det hulrom så er det til å prøve å gjøre kjemankere.

Jeg har som sagt slike vegger og molly fungerer. MEN det er jo en tynn kake det sitter i så belastningen bør være rimelig.

Inni veggen har jeg halmmatta.

Hva er det du har før halmen spon eller gips?

Annkina skrev:
Borer og setter inn plugg - som forsvinner langt inn i hullet. Setter inn en større plugg, den får plass den også til tross for at jeg ikke har boret et så langt hull.
Ingen skruer fester, alt bare snurrer rundt og gjør hullet stort. Føles som hele veggen smuldrer opp.
Skal se om jeg kan ta bilde eller filme det senere, men tenkte spørre om noen vet hvordan man skal gjøre det i stedet eller hva som er galt?
Kjenner igjen dette problemet fra garasjen min, hvor jeg skulle sette opp konsoller (staves det sånn?).

Har ikke helt kontroll på forskjellen mellom puss og forskjellige typer betong og mørtel m.m. Men jeg dro i lange spikerplugger som jeg deretter skrudde enda lengre treskruer i og det fungerte bra. Men det var jo ikke særlig fagmessig selvfølgelig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.