11.255 lest ·
20 svar
11k lest
20 svar
rammetakstoler med forhøyet veggliv
hei alle konger!
finnes det noen konge der ute som har en anbefaling på takstoler til mitt ladhus. 15,6x4,8m (platens mål)
spennvidde: 4,8m (grunnens yttermål)
45 graders vinkel
ingen bærende innervegger
hva tror dere?
finnes det noen konge der ute som har en anbefaling på takstoler til mitt ladhus. 15,6x4,8m (platens mål)
spennvidde: 4,8m (grunnens yttermål)
45 graders vinkel
ingen bærende innervegger
hva tror dere?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du må gi litt mer informasjon hvis du vil ha et nyttig svar. Antall etasjer, mål på høyden. Hva mener du med ladhus? Hvorfor trengs det et forhøyet veggliv?
Glemte vegghøyden. Den skal være på 700mm. Men ellers burde vel det ikke spille noen rolle? Hvorfor er antall etasjer relevant? mål på høyden står vel i forhold til vinkel og spennvidde? eller tar jeg feil?J justusandersson skrev:
Med vennlig hilsen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det fremgår ikke om det er et enetasjes hus eller høyere. Er det et nybygg? Som mulig svarer vil man ikke sitte og gjette. Forhøyet veggliv pleier å kreve en skråstiver som forbinder takfot med støttebenets nedre del, omtrent som ved en gammeldags sk Svensk takstol. Med så begrenset spennvidde og 45° helling kan du ellers klare deg uten støtteben.
aaah okok. det er et nybygg. første etasje pluss loftsetasjeJ justusandersson skrev:Det fremgår ikke om det er et enetasjes hus eller høyere. Er det et nybygg? Som mulig svarer vil man ikke sitte og gjette. Forhøyet veggliv krever vanligvis en skråstiver som forbinder takfot med støttebens nederdel, omtrent som ved en gammeldags såkalt Svensk takstol. Med så begrenset spennvidde og 45° helling kan du ellers klare deg uten støtteben.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Kan man ikke gjøre veggene 70 cm høyere og få bedre støtte for høylåret uten at "det forhøyede vegglivet" kalver utover.
Protte
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det eneste som mangler er en hanebjelke (kan erstattes med et stålstag). Vegglivet bør være en del av ytterveggen i første etasje, ellers kan ikke takstolen se ut på den måten. Det er hva Protte mener.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Det blir jo innfestingen av mellombjelkelaget som blir kritisk, mellombjelkelaget fungerer som hanebjelke og holder huset sammen og motvirker de høye benas trykkraft utover.
Protte
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man bør også ha en hanebjelke høyere opp for å redusere dimensjonene på høybene.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Akkurat et slikt hus har jeg.
Protte
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Akkurat så.