hei alle konger!

finnes det noen konge der ute som har en anbefaling på takstoler til mitt ladhus. 15,6x4,8m (platens mål)

spennvidde: 4,8m (grunnens yttermål)
45 graders vinkel
ingen bærende innervegger

hva tror dere?

Du må gi litt mer informasjon hvis du vil ha et nyttig svar. Antall etasjer, mål på høyden. Hva mener du med ladhus? Hvorfor trengs det et forhøyet veggliv?

• Liker
oswim
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du må legge til litt mer informasjon hvis du vil ha et nyttig svar. Antall etasjer, mål på høyden. Hva mener du med ladhus? Hvorfor trengs det en hevet vegghøyde?
Glemte vegghøyden. Den skal være på 700mm. Men ellers burde vel det ikke spille noen rolle? Hvorfor er antall etasjer relevant? mål på høyden står vel i forhold til vinkel og spennvidde? eller tar jeg feil?

Med vennlig hilsen

Det fremgår ikke om det er et enetasjes hus eller høyere. Er det et nybygg? Som mulig svarer vil man ikke sitte og gjette. Forhøyet veggliv pleier å kreve en skråstiver som forbinder takfot med støttebenets nedre del, omtrent som ved en gammeldags sk Svensk takstol. Med så begrenset spennvidde og 45° helling kan du ellers klare deg uten støtteben.

J justusandersson skrev:
Det fremgår ikke om det er et enetasjes hus eller høyere. Er det et nybygg? Som mulig svarer vil man ikke sitte og gjette. Forhøyet veggliv krever vanligvis en skråstiver som forbinder takfot med støttebens nederdel, omtrent som ved en gammeldags såkalt Svensk takstol. Med så begrenset spennvidde og 45° helling kan du ellers klare deg uten støtteben.
aaah okok. det er et nybygg. første etasje pluss loftsetasje

• Plantegning av en nybygd etasje med allrom, kjøkken, bad og to soverom.
  • Plantegning av et nybygget hus med entreplan og loftetasje, som viser rominndelingen og dørplasseringene.
Lagde en skisse

• Byggtegning av en takstol med dimensjoner i millimeter, inkludert bredde og høyde på forskjellige steder.
Kan man ikke gjøre veggene 70 cm høyere og få bedre støtte for høylåret uten at "det forhøyede vegglivet" kalver utover.

Protte

• Liker
justusandersson og 1 annen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Kan man ikke gjøre veggene 70 cm høyere og få bedre støtte for høybenet uten at "det forhøyede vegglivet" kalver utover.

Protte
Hmm er ikke helt med på hvordan du mener?

Det eneste som mangler er en hanebjelke (kan erstattes med et stålstag). Vegglivet bør være en del av ytterveggen i første etasje, ellers kan ikke takstolen se ut på den måten. Det er hva Protte mener.

Det blir jo innfestingen av mellombjelkelaget som blir kritisk, mellombjelkelaget fungerer som hanebjelke og holder huset sammen og motvirker de høye benas trykkraft utover.

Protte

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Man bør også ha en hanebjelke høyere opp for å redusere dimensjonene på høybene.

okok! jeg tror jeg forstår. Slik? så stenderen fortsetter ned til syllen?

• Byggetegning av en trekonstruksjon med dimensjoner, viser stendere som fortsetter ned til bunnsvillen.
Akkurat et slikt hus har jeg.

Protte

• Liker
oswim
  • Laddar…
Akkurat så.

• Liker
oswim
  • Laddar…
Har begynt å skisse litt på stamme og møtet mellom takstoler. Hvordan ville dere gjort det?

Jeg tenker at man bygger dem på bakken og vinsjer dem opp på stammene. Fester man dem med vinkeljern bare? Eller vil man ha en kile mellom hanebjelke og overligger?

• Illustrasjon av takkonstruksjonens mønster, viser plassering av takstoler på stenderverk. Skisse med detaljer om sammenkobling.
  • Byggtegning av husstamme med takstoler i gult, kvinnen står på øvre bjelke i huset, iført blomstrete kjole.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.