Jeg skal om cirka 1 måned begynne å bygge en garasje. Holder nå på og funderer litt over hvordan jeg skal ramme inn stenderverket. Så naboens snekker hadde rammet inn gavlveggen med lange stendere som gikk over takstolene, som han senere kuttet i samme vinkel jevnt med takstolen. Takstolen står da innenfor gavlveggen. Vurderer å gjøre noe lignende. Det så veldig greit ut når de reiste opp takstolene når det bare var å trykke takstolen mot stenderne på gavlveggen.

Jeg har laget modell i sketchup for dette, se bilder nedenfor. Hva tror dere om å gjøre det på denne måten? Finnes det noen ulemper som jeg ikke tenker på? Og hvordan ser konstruksjonsløsningen ut rundt garasjeporten?

Modell av garasjebygging i SketchUp som viser rammeverket med lange lekter og takstoler for et fremtidig byggeprosjekt.

3D-modell av garasjestolpeverk med takstoler og rammeverk, sett forfra. Viser struktur for vegger og tak før bygging.
3D-modell av et garasjeprosjekt i SketchUp, viser rammeverket med reisverk og takstoler, med åpning for garasjeport.

Byggetegning som viser en del av en trekonstruksjon med takstoler og reisverk sett fra siden, klar himmel i bakgrunnen.

Hammarbandet er jo med!

• Liker
Intershade
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Glem ikke hammerbåndet på langsidene.
Jeg bygger slik at takstolene havner direkte over stående regel. Da trengs det ikke et innfelt/stående hammerbånd om det er det du mener?

• Liker
Lulaua
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Hammarbåndet er jo med!
En stående regel langs med under overliggeren som takstolene hviler på.

En stående regel langs den overliggende som takstolene hviler på.
En bærebjelke altså. Trengs ikke som sagt når takstolene hviler direkte på de stående reglene.

I Intershade skrev:
Jeg bygger slik at takstolene havner direkte over stående bjelker. Da trengs det ikke nedsenket/stående hammarband om det er det du mener?
Helt riktig, står de på de stående bjelkene så fungerer det fint. Skrev litt raskere enn hva jeg så.

Men når det gjelder å trekke lektene på gavlene opp i flukt med takstolene, er det noen som har bygget slik før og kan gi noen praktiske tips?

Tenker å spikre sammen veggene til langsidene mens de ligger, og deretter reise dem opp i sin helhet. Men jeg kan jo ikke gjøre det samme med gavlene, så der må jeg skråspikre lekten ned i grunnsvillen og støtte dette nøye, for jeg har jo ingen bjelke som holder lektene på plass i sidelengs retning.

Tips, videoer eller bilder av hvordan man praktisk gjør det med gavlene mottas gjerne :)

I Intershade skrev:
Men da angående å dra stenderne på gavlene opp jevnt med takstolene, er det noen som har bygget slik før og kan gi noen praktiske tips?

Tenker å spikre sammen veggene til langsidene liggende og deretter reise opp hele. Dog så kan jeg jo ikke gjøre det med gavlene, uten der må jeg skråspikre stenderen ned i svillen og stive dette nøye av, for jeg har jo ingen bjelkelag som holder viftingen på stenderne i sideveis retning.

Så tips, videoer eller bilder på hvordan man rent praktisk gjør med gavlene mottas gjerne :)
Kan du ikke bare skru en stender utenpå stenderne midlertidig når du reiser opp veggen, som du deretter demonterer når takstolen er festet?

Kan du ikke bare skru en regel utenpå reglene midlertidig når du reiser opp veggen som du deretter demonterer når takstolen er festet?
Ja, det er jo en bra idé! Da kan jeg jo reise opp gavlene på samme måte. Så er det jo bare å plukke bort den senere når takstolen er skrudd i alle reglene.

• Liker
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
Jeg pleier å bygge akkurat slik som du har tegnet, dvs at de stående stenderne på gavlene går opp utenfor de to ytterste takstolene. Det er smidig, går fort og blir stødig.

Eksempel fra siste bygging, for øvrig var det takåsar i stedet for takstoler men prinsippet er det samme.

Bygge av trestruktur for et hus med reisverk og takbjelker under konstruksjon, omgitt av stillas og presenninger i et skogkledd område.

• Liker
Intershade
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jeg pleier å bygge akkurat slik som du har tegnet, altså at de stående stenderne på gavlene går opp utenfor de to ytterste takstolene. Det er praktisk, går fort og blir stabilt.

Eksempel fra siste byggeprosjekt, riktignok var det åser i stedet for takstoler men prinsippet er det samme.

[bilde]
Flott! Kommer til å gjøre det slik, ser bare fordeler med det.

Jeg begynner nok med å sette opp begge gavlene ved å sette på en midlertidig stender på utsiden, som jeg fjerner når takstolene er på plass. Deretter reiser jeg langsidene. Da lar jeg svillen på gavlen gå helt ut mot betongen og svillen på langsidene havner innenfor gavlene. Se bildet nedenfor for hvordan jeg tenker et hjørne.

Så blir det lett med takstolene når jeg har stivet opp veggene skikkelig, bare legge opp dem og så vippe dem opp og feste de ytterste til gavlveggen. Da vet man at de havner riktig og sannsynligvis står rett.

3D-tegning av en husvegg under oppføring, viser trestenderverk, gavler og takstoler i en byggekonstruksjon.

Ser ikke noen direkte fordel med å gjøre så sammenlignet med å bare ha en vanlig vegg med hammarband. Det ville i så fall være HVIS man hadde tenkt å ha et varmt/isolert loft eller åpent i mønet slik at man vil kunne fortsette med veggisolasjonen helt opp. Eller for å motvirke den lille kuldebroen som et hammarband gir.

Men som sagt tidligere, så går det helt fint å skru noen midlertidige lekter utenpå veggen hvis man vil ha noe som hindrer at takstolen tipper ut. Jeg reiste en modulgarasje der gavlspissene kom ferdigpanelt, og da ble det ganske mange kilo å buksere opp og som man deretter ville sikre ordentlig før de ble forankret.

S Stuff skrev:
Ser ikke noen direkte fordel med å gjøre så sammenlignet med å bare ha en vanlig vegg med lekte.
Det ville i så fall være OM man hadde tenkt å ha et varmt/isolert loft eller åpent i møne så man vil kunne fortsette med veggisolasjonen helt opp. Eller være for å motvirke den lille kuldebroen som en lekte gir.

Men som sagt tidligere så går det aldeles utmerket å skru noen midlertidige lekter utenpå veggen hvis man vil ha noe som hindrer at takstolen tipper ut.
Jeg reiste en modulgarasje der gavlspissene kom ferdigpanelt og da ble det ganske mange kilo å heise opp og som man så ville sikre ordentlig før de ble forankret
Det har du jo helt rett i at det går like bra å reise en "vanlig" vegg med lekte og så skru lekter utenpå det som støtte for takstolen under montering.

En ting jeg kom til å tenke på nå når du skrev det, er at det blir åpent fra vinden ned i fagene mellom lektene siden det ikke er en lekte der. Jeg tenker jo sprøyteisolere vinden med løsull og da vil jo den isolasjonen finne veien ned i fagene mellom lektene. Jeg får sørge for å ha isolert veggene og satt igjen med dampbrems før isolering av taket skjer da.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.