Jeg har et skråtak hjemme og skal kjøpe en pax-garderobe som jeg skal sage til å passe i skråtaket. Hvordan regner jeg ut vinkelen for at garderoben skal passe i skråtaket?

Jeg er ingen matteekspert. Forstår ikke formler og sånne ting. Finnes det en enkel måte å regne ut det hele på?

Samme som helningen på taket hensiktsmessig.

• Sint
Myckling
  • Laddar…
Det er vel enklere å ikke forsøke å stille inn en viss vinkel. Mål hvor høy garderoben kan være der taket er lavest. Og hvor langt ut fra veggen taket er like høyt som garderoben. Sett ut målene på garderobesiden som du skal sage i.

• Liker
mattiasborger og 4 andre
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det er vel enklere å ikke prøve å stille inn en viss vinkel. Mål hvor høy garderoben kan være der taket er lavest. Og hvor langt ut fra veggen taket er like høyt som garderoben. Sett ut målene på garderobesiden som du skal sage i.
Så gjorde jeg.

Og deretter skal man dobbel- og trippelsjekke at man sager i riktig hjørne.
Det gjorde ikke jeg 🙄

Planke i verksted med feil-sagede hjørner.

• Liker
  • Trist
  • Haha
  • Wow
SC Aero og 9 andre
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Samme som hellingen på taket helst.
Nei det er en kryploft som utgjør hellingen😊

H hempularen skrev:
Det er vel enklere å ikke forsøke å stille inn en viss vinkel. Mål hvor høy garderoben kan være der taket er lavest. Og hvor langt ut fra veggen som taket er like høyt som garderoben. Sett ut målene på garderobesiden som du skal sage i.
Hmm.. Ja dette kanskje er det beste!

M Förstagångsköparen skrev:
Nei, det er et kryploft som utgjør hellingen😊
Du skrev skråtak. Kryploft er ikke noe jeg kjenner til. Er det noe som forårsaker at garderober trenger å være skrå?

D Daniel 109 skrev:
Du skrev skråtak. Krypvind er ingenting jeg kjenner til. Er det noe som gjør at skap trenger å være skrå?
Skapet skal inn her.

Skapet er 58 cm dypt. Skråningen fra veggen. Er 90 cm dyp.

• En åpen dør til et rom med skråvegg, en kommode, hyller med klær, en vaskestativ og spredte stoffer på gulvet, der en garderobe skal plasseres.
13th Marine 13th Marine skrev:
Så gjorde jeg.

Og så skal man dobbel- og trippelsjekke at man sager riktig hjørne.
Det gjorde ikke jeg 🙄

[bilde]
Hvordan vet du hvor langt den skal være rett før du begynner å skråskjære den?

• Loft med skråtak, lys på stang, og markeringer i rødt for snittlinje. Stoler og klesstativ i forgrunnen.
Du måler.

• Sint
Myckling
  • Laddar…
Har saget ut en mal for hvordan paxen kommer til å se ut senere. Men hvordan måler jeg for at det skal bli riktig helning nå? Altså hvor lang rettstrekket er før skråsagingen begynner?

• En OSB-plate står oppreist ved et skrått tak med panel og gardiner i bakgrunnen, brukt som mal for byggprosjekt.
Bilde viser en treplate mot en vegg med markerte mål A (vannrett), B (høydemål) og C (skrå). Målene er for kutting og justering.
Mål fra baksiden på "stommen" til veggen, det blir målet A, som du skal ha i overkant.
Når du måler fra A så måler du vannrett og får direkte høyden B.
Deretter kapper du ifølge C.

• Liker
  • Elsker
Sven Ståhl og 10 andre
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bilde]
Mål fra baksiden på "stommen" til veggen, det blir målet A, som du skal ha i overkant.
Når du måler fra A så måler du vannrett og får direkte høyden B.
Deretter kapper du i henhold til C.
Er det så enkelt? Jeg skal prøve!

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ja, det er det.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.