5.499 lest ·
14 svar
5k lest
14 svar
Råd om bruk av kjemisk anker for feste i hulbetongvegg
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Hei, jeg har aldri gjort dette før. Det skal skrus fast en ca. 20 kg tung konstruksjon (hønserede) i en betongvegg som tilsynelatende er laget i hullbetong-murstein. Ikke lettbetong og virker ikke å være i solid betong.
Har kommet frem til at det mest fornuftige er å bruke RF A4 gjengestang 10 mm (M10), feste med ankermasse. Hva bør man tenke på i denne sammenheng, er 12 mm borehull nok for M10? Jeg vet at man må børste ut borehullet skikkelig og bruke trykkluft så det blir rent før man appliserer ankermasse osv.
Alle tips mottas med takk.
Har kommet frem til at det mest fornuftige er å bruke RF A4 gjengestang 10 mm (M10), feste med ankermasse. Hva bør man tenke på i denne sammenheng, er 12 mm borehull nok for M10? Jeg vet at man må børste ut borehullet skikkelig og bruke trykkluft så det blir rent før man appliserer ankermasse osv.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Vippebolt burde vel funke. Kjemisk anker i hullstein er vel så som så.H Harald Blåtumme skrev:Hei, jeg har aldri gjort dette før. Det skal skrus fast en ca 20 kg tung konstruksjon (hønsredene) i en betongvegg som etter alt å dømme er laget i hullbetong-murstein. Ikke lettbetong og ser ikke ut til å være i solid betong.
Har kommet frem til at det mest fornuftige er å bruke RF A4 gjengestav 10 mm (M10), feste med ankermasse. Hva bør man tenke på i denne sammenhengen, er 12 mm borehull tilstrekkelig for M10? Jeg vet dette med å børste ut borehullet ordentlig og bruke trykkluft så det blir rent før påføring av ankermasse osv.
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Har du noen lenke til vipp bolt? Aldri hørt om dette i sammenhengen.I Installation skrev:
__
PS Kan legge til at den gamle betongveggen er ca 250-300 mm tykk, vanskelig å avgjøre nøyaktig. De tenkte borehullene blir ca 140 mm dype. Innfestingsdybden som jeg ser for meg er 120 mm, det går gjennom minst 2 lag i betonghullsteinen om jeg forstår det riktig.
Sist redigert:
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Vikbygel heter dem som artikkel.H Harald Blåtumme skrev:Har du noen link til vippbult? Aldri hørt om dette i sammenhengen.
__
PS Kan tillegge at den gamle betongveggen er ca 250-300 mm tykk vanskelig å avgjøre nøyaktig. De tenkte borehullene blir ca 140 mm dype. Innfestingsdybde som jeg tenker meg er 120 mm, det går gjennom minst 2 lag i betonghulsteinen om jeg forstår det rett.
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Vikbygel ser ut til å være noe for korrugert plate. Ser dessverre helt irrelevant ut, men du tenkte kanskje på noe annet.
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Problematikken burde være en standardgreie, håper folk kan bidra. Innfesting i betonghullstein som sagt. Forsøkt å google det, men det beste jeg har kommet fram til er nettopp kjemianker. En positiv greie med løsningen å kjemiankre fast gjengestag er at man enkelt kan demontere tingene, ikke mulig om man kjemiankrer fast skruene man fester det med.
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Hva er den perforerte pluggen?A atomlab skrev:
Jeg ser på Biltema sin ankermasse, man påfører dette via en fugesprøyte. Er det noe spesielt jeg bør tenke på?
Som sagt, har aldri gjort dette tidligere, veldig takknemlig for alle tips om hvordan man lykkes.
__
Bare for å være supertydelig: det jeg vil er å kjemankre en RF M10 gjenget stang i et borehull laget i betonghulstein. For å kunne skru fast min konstruksjon ca 30 kg hønsereir i betongveggen... inkl hønene
Sist redigert:
Problemet er så klart hulrommene, der verken ankermasse eller noen annen innfesting får feste.H Harald Blåtumme skrev:
Derfor blir det effektive inngrepet i materialet sirka halvparten av boredybden, hvilket du må vurdere ved dimensjoneringen. Derfor gjetter jeg at 10 mm stang er kraftig overkill i sammenhengen. Selv om du skulle bore rett gjennom veggen ville steinen gi etter langt før du nærmer deg bruddgrensen for 10 mm stang.
Perforert hylse er et absolutt must med ankermasse i hullstein, ellers renner jo massen bare inn i hulrommene.
Hulldiameteren er kritisk for optimalt resultat og slåes opp i til ankermassen hørende tabell. Selv om optimalt resultat neppe er kritisk i dette tilfellet.
Du støper aldri fast skruen med ankermasse, den skal jo ha en viss forspenning, uten du støper enten inn gjengestang eller ankerhylser med innvendig gjenge.
Selv ville jeg ikke krangle med ankermasse for 20 kg uten sette vanlige skruer/plugg. Med fordel bruker man da såpass lange plugg/skruer at du får grep i flere lag i steinen. Sett noen ekstra skruer om du er bekymret for holdfastheten, men 20 kg er i sammenhengen ingen tyngde som forårsaker noen spesialløsninger.
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Jeg tar imot dine innspill cpalm med takk! Jeg vet fortsatt ikke hva som menes med perforert hylse, men jeg får vel google det.
Må si at jeg har fundert en del på hva som kan være fornuftig her, og nå kanskje jeg kommer til noe fornuftig og bra. Kanskje bra som du sier å bare kjøre med vanlige universalplugg, noen ekstra.
En viktig ting i akkurat denne applikasjonen er at det skal være mulig å montere av (hønseredene i dette tilfellet), uten større bekymringer.
Du skriver: "Med fordel bruker man da så pass lange plugg/skruer at du får grep i flere sjikt i steinen."
Dette er nok akkurat det jeg trenger å finne.
Det var et håp om at jeg via kjemankre kunne fikse en stabil forankring gjennom i det minste to betongsjikt, men som sagt, har aldri gjort dette før, så vet ingenting. Være lettvint om mulig, en skikkelig forankret gjengestav type M10.
Må si at jeg har fundert en del på hva som kan være fornuftig her, og nå kanskje jeg kommer til noe fornuftig og bra. Kanskje bra som du sier å bare kjøre med vanlige universalplugg, noen ekstra.
En viktig ting i akkurat denne applikasjonen er at det skal være mulig å montere av (hønseredene i dette tilfellet), uten større bekymringer.
Du skriver: "Med fordel bruker man da så pass lange plugg/skruer at du får grep i flere sjikt i steinen."
Dette er nok akkurat det jeg trenger å finne.
Det var et håp om at jeg via kjemankre kunne fikse en stabil forankring gjennom i det minste to betongsjikt, men som sagt, har aldri gjort dette før, så vet ingenting. Være lettvint om mulig, en skikkelig forankret gjengestav type M10.
Sist redigert:
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Videoen viser omtrent hva jeg forventer at produkter som Biltema ankermasse kan gjøre. Min tanke var å ankere en M10 RF gjengestang på denne måten, er dette fikset er jo resten skitenkelt. Slippe plugg, skruer og alt dette, kun muttere å dra. Kanskje drømmer jeg bare.
Ja, for all del, kjør på ankermassen om det føles best. Det er ingen rocket science. Har dog vanskelig for å se det som et enklere (eller for den del billigere) alternativ til plugg + skrue, sett til helheten.
Å tenke på uansett metode er hvordan du skal sørge for at hullene havner på nøyaktig rett sted. Samt at gjengestengene er vanskelige å gjenopprette, selv om de gjør det lett å montere/demontere tingene.
Å tenke på uansett metode er hvordan du skal sørge for at hullene havner på nøyaktig rett sted. Samt at gjengestengene er vanskelige å gjenopprette, selv om de gjør det lett å montere/demontere tingene.
Avhengig av hvordan belastningen blir (om det henger eller drar utover) så kanskje det trengs kjemanker. Jeg har hengt alt i garasjen med bare plugg og det holder mange kilo. Det som cpalm mener er disse https://www.k-rauta.se/produkt/perfohylsa-iov-m10-m1215x85-s94972-4pasar/6416031949722 Som jeg er enig i at du skal bruke i så fall.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Klikk her for å svare