Hello! Trenger råd og meninger om kjellerprosjektet mitt. Jeg bor i et 30-tallshus med et areal på 85 kvm med en kjeller på 45 kvm (biyta). Kjelleren er helt uisolert, altså er kjellergulvet originalt og bør meisles bort og isoleres etter kunstens regler. Den delen som er tenkt å graves opp er på ca 25 kvm, her er det tenkt å bli en stue/gjesterom/lager. Resten av rommet er et ganske nytt bad/vaskerom (2008) og kaldt lager (her blir det kun overflateoppussing). Dessverre ikke utgravd her 
Hvorfor meisle og grave?
@Den gamle garasjeoppkjørselen er fortsatt igjen i kjelleren og må bort.
@Avløpsinstallasjoner fra 30-tallet, kan ikke unngås.
@Kaldt som pokker på gulvet, 14 grader (20 oppe i taket) sist jeg målte.
@Elektrisiteten er direkte farlig og må byttes i hele kjelleren.
Problemet er dreneringen, utført på midten av 90-tallet, usikker funksjon og forrige eier sparte på isolasjonen.
Er det verdt å bruke 100 tusen på en ny plate med vannbåren gulvvarme når veggene er uisolerte??
Tror dere at gulvvarmen klarer å holde 21 grader??
Må understreke at drenering ikke er aktuelt da hekken mot gaten må fjernes, en stor veranda må demonteres og en støpt trapp må sannsynligvis rives...
Hvorfor meisle og grave?
@Den gamle garasjeoppkjørselen er fortsatt igjen i kjelleren og må bort.
@Avløpsinstallasjoner fra 30-tallet, kan ikke unngås.
@Kaldt som pokker på gulvet, 14 grader (20 oppe i taket) sist jeg målte.
@Elektrisiteten er direkte farlig og må byttes i hele kjelleren.
Problemet er dreneringen, utført på midten av 90-tallet, usikker funksjon og forrige eier sparte på isolasjonen.
Er det verdt å bruke 100 tusen på en ny plate med vannbåren gulvvarme når veggene er uisolerte??
Tror dere at gulvvarmen klarer å holde 21 grader??
Må understreke at drenering ikke er aktuelt da hekken mot gaten må fjernes, en stor veranda må demonteres og en støpt trapp må sannsynligvis rives...
Hei Pelig! Om jeg bestemmer meg for å rive hele platen og grave ut, må det isoleres. Avløpet ligger i eller under kjellergulvet. Alternativet, om det i det hele tatt er et, er vel å rive opp deler av platen og avrette med flytsparkel, deretter legge fliser, men da må man bruke tøfler. Men spørsmålet er om gulvvarmen kan varme opp hele rommet når kjellerveggene er uisolerte? Det føles ubehagelig å installere varmerør og henge radiatorer i etterkant.
Klikk her for å svare