5.068 lest ·
16 svar
5k lest
16 svar
Råd rundt Tretex vegger, rive eller ikke?
Heisann heisann!
Holder på å planlegge en renovering i et rom som har Tretex-vegger, huset er fra 59, vet ikke hva som finnes bak veggene da jeg ikke har turt å rive ned noe ennå.
Lest en del at mange foretrekker å bytte ut all Tretex mot gips mens noen ikke gjør det, rommets akustikk og karakter virker å endres betydelig med en "gips-oppdatering" etter hva jeg har lest.
Noen som har noen tips eller tanker? Er total nybegynner vil jeg legge til!
Vedlagt en gammel meglerbilde av rommet som det så ut før, en del å friske opp😅
Holder på å planlegge en renovering i et rom som har Tretex-vegger, huset er fra 59, vet ikke hva som finnes bak veggene da jeg ikke har turt å rive ned noe ennå.
Lest en del at mange foretrekker å bytte ut all Tretex mot gips mens noen ikke gjør det, rommets akustikk og karakter virker å endres betydelig med en "gips-oppdatering" etter hva jeg har lest.
Vedlagt en gammel meglerbilde av rommet som det så ut før, en del å friske opp😅
Trenger du ikke rive ut tretexen så ville jeg ikke gjort det for sakens skyld.S Schentleman skrev:Heisan heisan!
Holder på å planlegge en renovering i et rom som har Tretexvegger, huset er fra 59, vet ikke hva som finnes bak veggene da jeg ikke har turt å rive ned noe ennå.
Har lest en del at mange foretrekker å bytte ut all Tretex mot gips mens noen ikke gjør det, rommets akustikk og karakter ser ut til å endres betydelig med en "gips-oppdatering" etter det jeg har lest.
Vedlagt et gammelt meglerbilde av rommet slik det så ut før, en del å friske opp😅
På med et lag renoveringsgips så er du hjemme hvis overflaten ikke er bra nok nå.
Forskjellen i isoleringsverdi mellom tretexen og en "moderne" vegg kommer du ikke til å tjene inn i forhold til arbeidsinnsats og materialer, så av økonomisk grunn er det ikke noe å satse på.
Du vil ha betydelig bedre steder å legge energien og pengene dine på i det huset.
Hvordan mener du nå?S Schentleman skrev:
Du har vel ikke tretexen eksponert i dag?
Edit:
Mener du å feste renoveringsgipsen mot tretex eller feste saker i renoveringsgips?
Renoveringsgips er jo bare et tynt ytskikt for å glatte ut ting, så det påvirker ikke bæreholdet altfor mye.
Ingenting å feste hyller i osv. Da må du fortsatt lete etter stendere som vanlig.
Vil du kunne feste hva du vil hvor som helst kan du jo alltid legge et lag med plywood først og deretter gips utenpå det, men det føles veldig overambisiøst.
Angående å feste gips mot tretex så bør det ikke være noe problem, så lenge du ikke har fjernet all tretext og fått til en veldig porøs overflate. Da kan du trenge noen skruer per plate for å få dem til å holde seg på plass til alt lim/mørtel/sparkel har herdet ordentlig.
Har renovert et antall rom i huset med tretex, og jeg har ikke revet ned en eneste plate, både på grunn av den lille isolasjonsverdien den har og dessuten har jeg frest inn ny strøm i den. Har spontede bord bak tretexen, så festing av renoveringsgips og annet har ikke vært noe problem.
Ja, det har han jo helt rett i, men det er ganske mye i gamle hus som man ikke bruker når man bygger nytt, så det spiller vel ingen rolle?S Schentleman skrev:
Strukturtapeter for eksempel.
En rask fiks er å helsparkle den veggen der, da blir du både kvitt strukturtapet og småskader.
Alternativt som sagt renoveringsgips eller renoveringstapet.
At det er tretex i stedet for glassull i veggen er ingenting du trenger å bry deg om.
Vi har aldri revet tretex og heller ikke satt opp oppussingsgips. Det er jo bare en masse jobb å rive, og oppussingsgips bygger på så man kan måtte bytte dør- og vinduskarmer. Vi har bare sparklet. Man kan gjerne grunne tretexen før sparkling dersom man har kommet inn på "ren" tretex ettersom den trekker til seg fukt raskt.
Ulempen med å bare sparkle på tretexen er at veggen ikke blir helt rett. Hvis man skal tapetsere med nonwoven-tapeter som skal legges kant i kant, kan det bli små gliper noen steder og overlapp andre steder. Hvis man bare skal male, er det ingen problemer, og papirtapeter med overlapp fungerer bra. Vil man få helt rett vegg må man nesten rive og lekte opp på nytt siden ingenting er rett i disse gamle husene, og det føles som veldig mye jobb.
I forrige hus (50-talls) var det lektet stamme, så bilder og sånt hang som regel bare direkte i tretexen. Det gikk fint.
Ulempen med å bare sparkle på tretexen er at veggen ikke blir helt rett. Hvis man skal tapetsere med nonwoven-tapeter som skal legges kant i kant, kan det bli små gliper noen steder og overlapp andre steder. Hvis man bare skal male, er det ingen problemer, og papirtapeter med overlapp fungerer bra. Vil man få helt rett vegg må man nesten rive og lekte opp på nytt siden ingenting er rett i disse gamle husene, og det føles som veldig mye jobb.
I forrige hus (50-talls) var det lektet stamme, så bilder og sånt hang som regel bare direkte i tretexen. Det gikk fint.
mrsnhp skrev:
Vi har aldri revet tretex og har heller ikke satt opp renoveringsgips. Det er jo bare en masse jobb å rive, og renoveringsgips bygger på så man kan trenge å bytte dør- og vinduskarmer. Vi har bare sparklet. Man kan gjerne grunne tretexen før sparkling hvis man har kommet inn på "ren" tretex siden den suger til seg fukt fort.
Ulempen med å bare sparkle på tretexen er at veggen ikke blir helt rett. Hvis man skal tapetsere med nonwoven-tapet som skal legges kant i kant kan det bli små gliper noen steder og overlapping andre. Hvis man bare skal male er det ikke noe problem, og papirstapeter med overlapping fungerer bra. Hvis man vil få helt rett vegg må man nesten rive og reise den opp på nytt siden ingenting er rett i disse gamle husene, og det føles som veldig mye jobb.
I forrige huset (50-tallet) var det reglestativ, så bilder og sånt hang oftest bare direkte i tretexen. Det gikk fint.
Jeg har/hadde tretrexvegger i den store stuen i huset mitt fra 1902. Veggene er myke, store bulker på flere steder. Etter å ha åpnet veggen av ren nysgjerrighet for å sjekke materialet høsten 2021, så jeg at det var tømmer direkte bak. Så gikk platene ned bak en lav panel, kanskje 40 cm høy. Det stoppet meg heller ikke fra å rive bort platene. Nå er veggene nakne med tømmer som er isolert i senkene med en slags ull eller lin. Finnes ingen stendere, man har satt opp små papirremsene for å ha noe å spikre i, samt hugget bort utstående partier av tømmeret for å få en så plan overflate som mulig. Ved demontering har jeg fjernet all spiker som ble igjen da de myke platene ble tatt ned, men ikke de såkalte stenderne, de er alle igjen.S Schentleman skrev:Heisann heisann!
Holder på å planlegge en renovering i et rom som har Tretexvegger, huset er fra 59, vet ikke hva som finnes bak veggene da jeg ikke har våget å rive ned noe ennå.
Lest en del at mange foretrekker å bytte ut all Tretex mot gips mens noen ikke gjør det, rommets akustikk og karakter synes å endres betydelig med en "gips-oppdatering" hva jeg har lest.
Noen som har noen tips eller tanker? Er total nybegynner vil jeg tilføye!
Vedlagt et gammelt meglerbilde av rommet som det så ut før, en del å friske opp😅
Jeg har kanskje rotet det til ved å gjøre dette, vet ikke hvordan man skal få opp nye (gips)plater, hvis det i det hele tatt er mulig uten riktige stendere. Kan man skru opp gips på de svært tynne papirremsene? Det er jo tømmer bak, burde gå, eller? Så må vel panelen løsnes for at platene skal kunne gå ned bak den. Eller bør man avskaffe panelen helt og bare ha enklere lister ved gulvet? Oj, min innbitte holdning til tretex føles som en dyr historie. Så må alt tapetseres også.
Taket består av spenntapet, som jeg også betrakter som en bedrøvelig løsning. På ett sted har en skjøt løsnet i en sprekk. Sjekket det ut og fikk direkte en papirrems i hånden. Hele rommet skulle renoveres, også taket, men da havner man vel på en kostnad opp mot 50 papp vil jeg tro, og det har jeg ikke råd til.
Vanskelig å forstå hva du mener med pappremsene, men hvis du vil ha gips på veggene, trenger du en form for rett underlag å feste det på.
Om det så betyr trelekter, metalllekter eller noe annet kreativt spiller jo mindre rolle.
Men å bygge opp med noe er nok en god idé, om ikke annet så vil dere vel ha noe ny isolasjon i stedet for tretexen som dere har fjernet?
Spennpapir er en smakssak, kan absolutt være på sin plass i riktig type hus.
En stor fordel, selv om det ser ganske slitt ut, er at det er forholdsvis enkelt og billig å reparere selv og få et riktig fint resultat. Så hvis dere ikke *virkelig* vil bli kvitt det, ville jeg anbefale dere å søke litt på instruksjoner om hvordan man reparerer dem, prøv og se om dere blir fornøyde.
Jeg har sett virkelig dårlige spennpapirstak som har blitt som nye av amatører som gjorde det for første gang.
Om det så betyr trelekter, metalllekter eller noe annet kreativt spiller jo mindre rolle.
Men å bygge opp med noe er nok en god idé, om ikke annet så vil dere vel ha noe ny isolasjon i stedet for tretexen som dere har fjernet?
Spennpapir er en smakssak, kan absolutt være på sin plass i riktig type hus.
En stor fordel, selv om det ser ganske slitt ut, er at det er forholdsvis enkelt og billig å reparere selv og få et riktig fint resultat. Så hvis dere ikke *virkelig* vil bli kvitt det, ville jeg anbefale dere å søke litt på instruksjoner om hvordan man reparerer dem, prøv og se om dere blir fornøyde.
Jeg har sett virkelig dårlige spennpapirstak som har blitt som nye av amatører som gjorde det for første gang.
Hadde samme situasjon i vårt hus. Tok bort tretexen, himla støvete jobb så glad for munnbind der. Veggene bak grove planker ikke rette. Hadde lister for tretexen horisontalt tok bort disse. Så er jo alt skeivt i gamle hus så satte plywood direkte på plankene så gipsplater på dem, så male. Veggene er nå fine men absolutt ikke 100 rette.P Pär Nordqvist skrev:Jeg har/hadde tretrexvegger i det store rommet i mitt hus fra 1902. Veggene er myke, store buler flere steder. Etter å ha åpnet veggen av ren nysgjerrighet for å sjekke materialet høsten 2021, så jeg at det var tømmer rett bak. Deretter gikk platene ned bak en lav panel, kanskje 40 cm høy. Det stoppet meg heller ikke fra å rive bort platene. Nå er veggene nakne med tømmer som er isolert i senker med en slags ull eller lin. Finnes ingen stendere, man har satt opp små papirremsor for å ha noe å spikre i, samt hugget bort utbuktende partier av tømmeret for å få en så plan overflate som mulig. Ved demonteringen har jeg fjernet all spikeren som ble igjen når de myke platene ble tatt ned, men ikke de såkalte stenderne, de er alle igjen.
Jeg har kanskje gjort bort meg i og med dette, vet ikke hvordan man skal få opp nye (gips)plater, om det i det hele tatt er mulig uten ekte stendere. Kan man skru opp gips på de ytterst tynne papirremsene? Det er jo tømmer bak, burde gå, eller? Deretter må vel panelet løsnes for at platene skal kunne gå ned bak den. Eller skal man avskaffe panelet helt og bare ha enklere lister ved gulvet? Oi, min motvilje mot tretex føles som en dyr historie. Så må alt tapetseres også.
Taket består av strikkpapir, som jeg også betegner som en bedrøvelig løsning. Et sted har en skjøt løsnet i en sprekk. Sjekket det opp og fikk direkte en papirrems i hånden. Hele rommet skulle renoveres, også taket, men da havner man vel på en kostnad opp mot 50 papper vil jeg tro, og det har jeg ikke råd med.
Da viser jeg det i stedet. Her er et bilde av disse papp- eller treremsene, som nok bidro til å danne luft mellom tømmeret og tretexplatene samt at de kanskje gjorde dem rettere. Legger også ved et bilde av spennpappen og hvordan det ser ut etter at skjøten har løsnet i en del av rommet, et par meter.Dowser4711 skrev:
Vanskelig å forstå hva du mener med papirremsene, men om du vil få gips på veggene trenger du en eller annen form for rett underlag å feste det på.
Om det så innebærer trelektere, metallprofiler eller noe annet kreativt spiller mindre rolle.
Men å lekte opp med noe er nok en god idé, om ikke annet så vil dere vel ha en ny isolering i stedet for tretexen som dere har fjernet?
Spennpapp er en smakssak, kan jo absolutt være på sin plass i riktig type hus.
En stor fordel, selv om det ser ganske dårlig ut, er at det er forholdsvis enkelt og billig å reparere selv og få et skikkelig pent resultat. Så om dere ikke *virkelig* vil bli av med det, vil jeg anbefale dere å søke litt på instruksjoner om hvordan man reparerer dem, prøve og se om dere blir fornøyd.
Jeg har sett virkelig dårlige spenntak som har blitt som nye av amatører som har gjort det for første gang.
Jeg kanskje kapret denne tråden nå med mine egne bekymringer. Tenkte ikke så langt. Jeg ber om unnskyldning.S Schentleman skrev:Heisan heisan!
Lest en del at mange foretrekker å bytte ut all Tretex med gips mens noen ikke gjør det, rommets akustikk og karakter ser ut til å endres betydelig med en "gips-oppdatering" etter hva jeg har lest.
Vedlagt et gammelt meglersbilde av rommet som det så ut før, en del å friske opp😅