Jeg har et teglhus som er bygget -49 og det begynner å bli på tide å se over fugene. En av veggene er ganske dårlig da tidligere eiere har hatt en klatreplante over hele veggen. Jeg har i stedet for å fuge om vurdert litt å pusse hele huset i stedet, og da i en hyggelig farge.
Problemet er bare at jeg har ingen anelse om dette med puss. Så vidt jeg forstår kan man sprøyte på puss, eller påføre det på tradisjonelt vis. Det jeg lurer på er om det er å anbefale, i så fall hvilken metode og hvilken type puss, og hva det kan tenkes å koste. Noe spesielt man bør tenke på? Hvor lenge kan man regne med at det holder?
Takk på forhånd!
Mvh
Thomas
Problemet er bare at jeg har ingen anelse om dette med puss. Så vidt jeg forstår kan man sprøyte på puss, eller påføre det på tradisjonelt vis. Det jeg lurer på er om det er å anbefale, i så fall hvilken metode og hvilken type puss, og hva det kan tenkes å koste. Noe spesielt man bør tenke på? Hvor lenge kan man regne med at det holder?
Takk på forhånd!
Mvh
Thomas
Fotografer eksteriøren fra alle vinkler og vis bildene til en (estetisk
) arkitekt for kommentarer. Det er tenkelig at huset vil få feil proporsjoner og karakter hvis du pusser. Jeg antar at huset er teglstein fra starten, og da er teglingen i seg selv en stor del av formgivningen og utseende.
Jeg har et hus som er utsatt 'motsatt', dvs. det var opprinnelig pusset og deretter komplementert med fasadestein. Det er vel iofs relativt bra, men man var nødt til å fordype taket (dvs. legge om hele); bytte vinduer og flytte ut disse, dvs. et ganske stort inngrep. Jeg selv ville aldri utsette et hus for en slik forvandling med mindre huset i seg selv er helt 'feil'.
I en periode har fugemassen vært av undermålig kvalitet; den er bedre i dag, og en omfugning nå holder mer enn nok ditt liv ut. Vegetasjon mot hvilken fasade som helst er en styggedom :-/ og koster mer enn det smaker. Avhengig av hvor du bor (inne i byen med nedsmussing eller ute på landet) bør en profesjonelt lagt puss klare 30-60 år; derimot pleier man å måtte male oftere. Det mest økonomiske på sikt er omfugning.
Jeg har et hus som er utsatt 'motsatt', dvs. det var opprinnelig pusset og deretter komplementert med fasadestein. Det er vel iofs relativt bra, men man var nødt til å fordype taket (dvs. legge om hele); bytte vinduer og flytte ut disse, dvs. et ganske stort inngrep. Jeg selv ville aldri utsette et hus for en slik forvandling med mindre huset i seg selv er helt 'feil'.
I en periode har fugemassen vært av undermålig kvalitet; den er bedre i dag, og en omfugning nå holder mer enn nok ditt liv ut. Vegetasjon mot hvilken fasade som helst er en styggedom :-/ og koster mer enn det smaker. Avhengig av hvor du bor (inne i byen med nedsmussing eller ute på landet) bør en profesjonelt lagt puss klare 30-60 år; derimot pleier man å måtte male oftere. Det mest økonomiske på sikt er omfugning.
Takk for ditt svar Yonna. Jeg er klar over at det er en stor forandring og at det også på sikt ikke er økonomisk bærekraftig sammenlignet med å fuge om.
Det jeg er ute etter er ulike alternativer til fasade. Jeg har til og med vurdert muligheten for å kle huset med panel, noe som kanskje kan få mange til å sette kaffen i vrangstrupen... Jeg synes det er pent med trehus rett og slett, så at det betyr mer vedlikehold er en annen sak, men det er smeller man får ta
.
Vel, det der med tre er nok uansett å ta et skritt for langt, derfor interesserer jeg meg for puss akkurat nå, og for å finne ut om det overhodet kan være et alternativ så er jeg interessert i metoder, priser og holdbarhet.
Mvh
Thomas
Det jeg er ute etter er ulike alternativer til fasade. Jeg har til og med vurdert muligheten for å kle huset med panel, noe som kanskje kan få mange til å sette kaffen i vrangstrupen... Jeg synes det er pent med trehus rett og slett, så at det betyr mer vedlikehold er en annen sak, men det er smeller man får ta
Vel, det der med tre er nok uansett å ta et skritt for langt, derfor interesserer jeg meg for puss akkurat nå, og for å finne ut om det overhodet kan være et alternativ så er jeg interessert i metoder, priser og holdbarhet.
Mvh
Thomas
OK, jeg forstår at du er klar over hva du gjør. Er huset godt isolert eller er du ute etter å også redusere energikostnadene?
Det eneste forsvar jeg kan si om mitt eget teglede hus er at varmeforbruket ligger under 2 kbm/år og det er økonomisk om enn ikke så vakkert.
Det eneste forsvar jeg kan si om mitt eget teglede hus er at varmeforbruket ligger under 2 kbm/år og det er økonomisk om enn ikke så vakkert.
Tja, jeg har et høyt forbruk, men det kan selvfølgelig skyldes at det er dårlig isolert på toppen. Tanken er imidlertid at hvis det blir aktuelt med pussing, så blir det en tilleggsisolering også, og da må man selvfølgelig se på hvordan det kan se ut med tanke på at vinduene havner "et stykke inn i huset".
Jeg har vært huseier i bare ett år, og derfor er det litt av en ny verden for meg med tanke på at huset vårt har behov for renovering. Jeg skal ikke si at jeg ikke visste hva jeg begav meg ut på, men alt tar sin tid. Ikke minst fordi jeg er forsiktig av meg, kanskje litt for forsiktig noen ganger ifølge min kjæreste som gjerne skulle sett at noen prosjekter hadde gått raskere...
Jeg har vært huseier i bare ett år, og derfor er det litt av en ny verden for meg med tanke på at huset vårt har behov for renovering. Jeg skal ikke si at jeg ikke visste hva jeg begav meg ut på, men alt tar sin tid. Ikke minst fordi jeg er forsiktig av meg, kanskje litt for forsiktig noen ganger ifølge min kjæreste som gjerne skulle sett at noen prosjekter hadde gått raskere...
Det er kanskje ikke så dumt å begynne med å forbedre fugene. Det er ikke det estetiske som er viktig i første omgang, men at veggene holder tett. Tørre vegger isolerer bedre! Frostskader (overflatesikt på tegl faller bort i små skiver) pleier å akselerere når det først har kommet så langt. Nå vet jeg ikke hvor dårlig din dårlige vegg er ???. Det er i alle fall enkelt og billig å fuge selv. Du kan få veiledning av butikkpersonalet som selger puss og mørtel ang. type materiale og verktøy. Fiks de verste skadene før vinteren hvis du mistenker at huset kommer til å ha godt av det. Fugene skal uansett repareres før det skal tynnpusses i fremtiden, så det er ikke bortkastet arbeid, synes jeg.
teglhus er et bra valg
gaia
teglhus er et bra valg
gaia
Min dårlige vegg er fortjent av å kalles dårlig. Jeg har på flere steder med letthet skrapt ut rader med gammelt bruk med en skrutrekker. Det har i prinsippet falt ut. Så har jeg jo hjulpet til litt også på andre steder samt også sett til å få ut litt ekstra bruk, eller kalk er det vel det som er igjen. Deretter har jeg tatt meg an den hyggelige oppgaven å fuge...
Jeg har mer igjen som jeg anser skal gjøres i år, det er nå et par uker siden og snart får jeg vel på det igjen før det blir for sent.
Noen som har et begrep om pris på å pusse kåken? Inkl eller ekskl. tilleggsisolering.
Stor takk til dere som har svart allerede, hele denne siden er ordentlig lektyre som jeg gjerne leser. Litt vel lenge iblant kanskje med tanke på modeminternett...
Mvh
Thomas
Jeg har mer igjen som jeg anser skal gjøres i år, det er nå et par uker siden og snart får jeg vel på det igjen før det blir for sent.
Noen som har et begrep om pris på å pusse kåken? Inkl eller ekskl. tilleggsisolering.
Stor takk til dere som har svart allerede, hele denne siden er ordentlig lektyre som jeg gjerne leser. Litt vel lenge iblant kanskje med tanke på modeminternett...
Mvh
Thomas
ja det går også å slamme det med en innfarget edelpuss hvor man kan skimte teglens former gjennom strukturen men da har du fortsatt behovet for å reparere fugene.
men det ville være det beste om du reparerte fugene før du begynte på et av prosjektene men med ulik nøyaktighetsgrad.
mvh
per
men det ville være det beste om du reparerte fugene før du begynte på et av prosjektene men med ulik nøyaktighetsgrad.
mvh
per
Ettersom du har hatt huset ganske kort tid og allerede har konstatert at du har varmetap 'oppe' kan jeg fortelle hva jeg gjorde: Tok inn et firma som sprøytet cellplastkuler (?) i takkonstruksjonen og skråtaket (jeg har 1 1/2-plan). Vet ikke hvor aktuelt dette er i dag ... jeg gjorde det for 18 år siden. Oljeforbruket ble redusert i en fei med en halv kubikk - kostnaden på 'den tiden' ble dekket allerede første vintersesongen. Dessuten slapp jeg overetasjens forferdelig varme sommernætter. Jeg kan tenke meg at det finnes bedre metoder i dag men mine små kuler fungerer fortsatt
.
Jeg synes absolutt ikke at du skal pusse eller sette opp panel. Tegl er et ypperlig materiale som er nærmest vedlikeholdsfritt, dessuten så er det utrolig vakkert. Det vil si om du har gammelt kullbrent håndlaget tegl, og det burde du kunne ha i et hus fra 49. Det er en styggelse å pusse slikt, omtrent som å legge vinylgulv på tregulv.Thomas_P skrev:
Du kan derimot forandre husets utseende radikalt ved å velge lys eller mørk fuge. Det blir kjempestor forskjell, hele huset kan oppleves annerledes. Se på disse bildene så får du se. http://www.petersen-tegl.dk/

Løser dog ikke tilleggsisoleringen ... Thomas - ta inn en byggekspertise = praktisk arkitekt og diskuter frem en fornuftig løsning! Du vurderer en vesentlig eksteriør forandring og det er nettopp ved slike anledninger man engasjerer proffer! Om du virkelig er svak for trepanel har du antagelig kjøpt feil hus ... :-/.
Det er heller ikke helt feil å økonomisk tenke på husets annenhåndsverdi. Jeg kunne tenke meg at du faktisk senker husets verdi om du endrer teglfasaden. En teglfasade krever omfuging ca hvert 50. år; en pusset fasade trenger tilsyn hvert 30. år, og en trepanel trenger tilsyn hvert 6-10. år ... Det ligger en del penger i fasadevedlikehold!
Om noen vurderer å tynnpuss huset så kanskje blir det en nyttig lesning. Håper dansken ikke skaper problemer
Jeg synes at det finnes grunnleggende kunnskap om puss og tegl i Danmark for der har de mange hus med slike fasader. Man kan jo lære av andres feil
.
Utdraget kommer fra en side om bygningsbevaring.
"Tyndpudsning af ældre facader i blank mur er meget populært i disse år. Det hævdes at kunne påføres i een proces, det kan forstærke ældre murværk under begyndende forvitring, det kan farves i mange moderne farver, og så kan man stadig se murværkets struktur igennem tyndpudsen. Endelig påstås det, at tyndpuds kræver meget lidt vedlikeholdelse. Altså en nem, billig og teknisk god behandling på ældre murværk.
Dessverre er alle de fem påståtte fordelene helt feil: Tyndpuds kan ikke påføres i en prosess, da det kreves en grundig, forutgående istandsettelse av bunnen; tyndpudsen kan i stedet føre til en stygg og skjoldet fasade, som forvitrer raskt, krever større vedlikehold og dermed mer penger på lang sikt enn f.eks. blank mur.
Det kan i tillegg være meget vanskelig og kostbart, ja ofte umulig, å fjerne tyndpuds igjen fra en fasade, hvis kommende eiere av huset ønsker dette, inkludert reetablering av den opprinnelige fugingen på murverket."
Så enkelt er det å forvandle en husfasade til et kostbart mareritt...
Finns det interesse se lenken: www.sns.dk
hilsener, gaia
Utdraget kommer fra en side om bygningsbevaring.
"Tyndpudsning af ældre facader i blank mur er meget populært i disse år. Det hævdes at kunne påføres i een proces, det kan forstærke ældre murværk under begyndende forvitring, det kan farves i mange moderne farver, og så kan man stadig se murværkets struktur igennem tyndpudsen. Endelig påstås det, at tyndpuds kræver meget lidt vedlikeholdelse. Altså en nem, billig og teknisk god behandling på ældre murværk.
Dessverre er alle de fem påståtte fordelene helt feil: Tyndpuds kan ikke påføres i en prosess, da det kreves en grundig, forutgående istandsettelse av bunnen; tyndpudsen kan i stedet føre til en stygg og skjoldet fasade, som forvitrer raskt, krever større vedlikehold og dermed mer penger på lang sikt enn f.eks. blank mur.
Det kan i tillegg være meget vanskelig og kostbart, ja ofte umulig, å fjerne tyndpuds igjen fra en fasade, hvis kommende eiere av huset ønsker dette, inkludert reetablering av den opprinnelige fugingen på murverket."
Så enkelt er det å forvandle en husfasade til et kostbart mareritt...
Finns det interesse se lenken: www.sns.dk
hilsener, gaia