Om det er noen som tilfeldigvis har tid til å svare raskt, er det kanskje større sjanse for at det går an å redde det.

Jeg har gitt meg på noe over min kompetansenivå... Er ikke vant til pussing. Pusser en skorstein, gammel, murt i mexitegl, litt ujevnt murt, all gammel puss borte. Har trukket ut med et puss- og murmørtel C 2 mm. Så langt gikk det nok bra, men i kveld trodde jeg at jeg skulle gjøre det klart ved å finpusse med et 1 mm finpussmørtel. Gikk bra å legge på, men når jeg nå omtrent to timer senere prøver å pusse det med pussebrett, blir det bare rot. Kantene på pussebrettet tar i, og overflaten slipper ikke og det blir stripete, røft og stygt. Nå har jeg pauset og skal la det tørke 1-2 timer til og prøve igjen.

Siden overflaten er litt ujevn antar jeg at man burde hatt en rundet karnis i stedet for pussebrett, men det har jeg ikke og vil jo ikke få tak i noen før muligens i morgen. Prøver å slipe kantene på pussebrettet rundere, men vet ikke om det hjelper.

Hvordan kan jeg redde situasjonen?

Finpussmørtelen virker å ha vært en feilvurdering. Det grovere mørtelen føltes lettere å håndtere. Testet å pusse en liten bit bare for å se at det gikk, det gjorde det. Kommer jeg til å kunne legge på en grovere mørtel utenpå finpussen? Er det noen idé å risse riller i den mens den er myk for at et lag oppå skal kunne få feste.

Kommer det til å være mulig å slipe finpussen glatt når den har herdet? 40 papir i slipemaskinen og gå på? Til saken hører at jeg reiser bort en uke fra i morgen ettermiddag, så når jeg er tilbake har det fått stå en god stund.

C
Er den pussete overflaten helt glatt?
Er veldig langt fra noen murer, men jeg har aldri hatt problemer med at riflekanten skjærer gjennom mørtelen når jeg pusser.
Pleier forresten å bruke en slik plastkanitz (dog uten avrundede kanter).
Som du er inne på, er det kanskje et timing-problem, selv om jeg pleier å pusse etter betydelig kortere tid enn 2 timer.
Hvis det blir dårlig og du ikke får det til, er det vel bare å ta en slev eller en sparkel og skrape det ned før det har herdet helt, og begynne på nytt?

Nja, det er så jevnt som det ble etter at jeg dro det opp på muren med skånska. Jeg skal jo rive det jevnt nå, var tanken, men det blir jo bare verre. Kan legge til at det er andre gangen i livet jeg pusser, forrige gang gikk det, tja, det ble jo ikke perfekt, men ikke så ille som dette.

La det være og sparkel hele overflaten med gipsbruk når du kommer tilbake. Litt dyrere, men mye lettere å få bra hvis det skal males.

C
M magnusk750 skrev:
Njae, det er så slett som det ble etter at jeg dro det opp på muren med skånska. Jeg skal jo rive det slett nå, var tanken, men det blir jo bare verre.
OK. Kanskje uttrykte jeg meg litt tullete, mente at om det ikke er en plan overflate som er målet så er jo rivjernet feil verktøy. Synes fortsatt det høres ut som et timingproblem. Enten har du ikke ventet lenge nok eller så har du ventet for lenge.

Det er ingen stor overflate, bare ca to kvadrat så det er helt tenkbart å kjøre gipsputs på det. Har aldri brukt gipsputs, går den an å slipe?

Var nettopp ute og testet igjen. Gikk litt bedre nå på den tørreste delen, men det var som det var ingen stor margin til det var så tørt at det var for sent å gjøre noe. Gikk ikke an å fukte pussen, da ble det klin med en gang. Føles som at det kommer til å bli en lang kveld der jeg må stå og vente mens det tørker og pusse etter hvert. Se på puss som tørker, like gøy som å...

C cpalm skrev:
OK. Kanskje uttrykte jeg meg litt klønete, mente at hvis det ikke er en plan overflate som er målet så er jo rivbrettet feil verktøy.
Synes fortsatt det høres ut som et timingproblem. Enten har du ikke ventet lenge nok eller så har du ventet for lenge.
Målet er vel en så plan overflate som mulig, ingen strukturpuss el lignende, men det er i et verksted og jeg har ikke hatt noen avtrekksskinner å dra pussen langs. Prøvd å få det så jevnt som mulig med øyet. En svakt avrundet karnits hadde nok vært bedre, men det er ikke mye å gjøre med det en søndagskveld. Har filt rivbrettets kanter rundere, det hjalp.

C
M magnusk750 skrev:
Gikk ikke å fukte rivebrettet, da ble det kliss med en gang. Kjennes som at det kommer til å bli en lang kveld der jeg må stå og vente mens det tørker og rive etter hvert. Se på puss som tørker, like moro som å...
:rofl:
Tror du skal vente en stund til. Rivebrettet skal ikke ha minste antydning til å klistre seg fast i pussen selv om brettet er klissvått, da er det ikke tilstrekkelig tørt. Vel passe tørt har man dog god tid på seg å rive ifølge min erfaring.

Har du prøvd å legge på kun 1+2 mm samt den er ujevn så det er tykt på noen steder?

Det er ingen sparkel. Teglet suger ut vannet og jeg antar du ikke har fuktet opp teglet?
Så på noen steder rekker du knapt å få på mørtelen mens på andre steder går det an å skure?

Dra på med gips som du kan pusse riktig hvis du må legge så tynt.:sweat:

Har fuktet muren, eller rettere sagt utstockningen ordentlig før jeg la på finstockningen, par liter vann på to kvadrat meter, men det stemmer at det er ganske ujevn tykkelse, ikke så tynt som 1-2 mm, men kanskje 3-4 mm opp til 15 mm. Det virker som det er timing det handler om. De tynneste partiene går å rive, men ikke de tykkere.

Nå tenker jeg å se på tv en time og går ut og sjekker situasjonen på tørkefronten senere.

Men, når jeg likevel har kunnskapsrike mennesker på tråden: Så skal jeg få festet en ny sotluke i eksisterende åpning. Hvordan gjør man det best? Samme pussmørtel rundt stussen, og et par spiker i fuger mellom teglsteinen? Det er mexitegl, eller hva heter det egentlig, kalksandstein, steinhardt, vanskelig å bore i for ekspansjonsplugg.

C
M magnusk750 skrev:
det stemmer at det er ganske ujevn tykkelse, ikke så tynn som 1-2 mm, men kanskje 3-4 mm opp til 15 mm.
Aha, der har du nok problemet. Tror det hadde blitt mye lettere om du hadde fjernet/kuttet av stokkepussen og latt den ta opp ujevnhetene slik at ikke finpussen varierte så mye i tykkelse.

Deretter skal jeg få festet en ny sotluke i eksisterende åpning. Hvordan gjør man det best? Samme pussmørtel rundt stussen, og et par spiker i fuger mellom teglsteinen? Det er mexistein, eller hva heter det egentlig, kalksandstein, steinhardt, vanskelig å bore i for ekspanderplugg.
Ville murt den fast bare. Kommer kanskje litt an på hvordan stussen ser ut - hvor mye feste den får.

Våger man å legge seg og stå opp klokken 6 i morgen...?

C
Da er det nok garantert for sent, ellers er det noe feil på bruket.

Kl 02 var det fortsatt altfor mykt nede ved gulvet, da gikk jeg og la meg. Opp fem timer senere, da kunne jeg ta de siste bitene. Det har blitt noen hull i pussingen som jeg må fylle i når jeg kommer tilbake, men stort sett ser det ok ut.

Takk for hjelpen, alle som svarte!

• Liker
Jonatan87 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.