Pussen i taket i kjelleren har løsnet og begynner å falle ned. Der er det planker under og så puss med vass som nå begynner å løsne. Hvordan kan jeg fikse det på best mulig måte. Har trukket ned litt og vurderer om jeg skal fortsette å ta ned det som er løst og kanskje sette opp noen plater der i stedet. Kan nevnes at kjelleren er uinnredet og brukes som vaskerom/pannerom/lager. Trenger tips på hvordan jeg skal løse det på best mulig måte.

Hvorfor slipper pussen nå? Ikke et svar på ditt spørsmål, men jeg ville sjekket om det er fukt i taket, ligger det rør ovenfor som kan ha sprukket?

J
Hele huset vårt er pusset på vassmatte på vegger og tak. På noen steder har man satt innertak osv. (60-tallstilpasning, med senket tak) som lokalt har fått pussen til å slippe. Om man "vrir" videre så kan man sikkert få alt til å falle ned, men min tolkning er at pussen ikke er ment å sitte fast mot treverket, men skal sitte i vassmatten, passe "løst" slik at om konstruksjonen beveger seg, skal det være en viss fleksibilitet. Dette er som sagt min lekmansteori. Man hører når man banker på pussen om den er "løs". Jeg har reparert der det har vært ødelagt, fjernet det som er løst, og det ser ut til å bli "perfekt" igjen.

Så klart svarer det ikke på hvordan din puss sitter, men jeg tror nok det går an å reparere med godt resultat.

Det var imidlertid ikke så lett å pusse i tak med kalkpuss (det skal være kalk hvis det var det fra begynnelsen). Jeg har "jukset" på et par steder med gips, tror det kan fungere tålelig bra. Man skal visstnok ikke legge sementpuss ovenpå kalkpuss siden sementen er hardere, da vil den løsne fra kalkpussen.

På en vegg har jeg satt opp renoveringsgips utenpå pussen for å få en overflate til å flislegge/montere skap på. Men renoveringsgips er så tynt at det nok bør være en hel dekkende puss under. Jeg har valgt å ikke lime platen, da er det en reversibel prosess hvis noen etter meg vil gjenopprette pussen. Tar man vanlig gips, kan man nok sette det utenpå også ødelagt puss. Men jeg tror pussen er bra med hensyn til fukt, den puster uten å holde på fukt og hindrer luftstrømmer inn i konstruksjonen...

Det vil si, kan man beholde pussen er det nok å foretrekke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.