5.634 lest ·
23 svar
6k lest
23 svar
Pussede vegger eller lettbetong? Hvilken plugg + skrue
Hei til dere alle! Har nylig flyttet inn i ny leilighet og i den forrige møtte jeg bare gips og hard ren betong.
I den nye leiligheten er veggene veldig porøse, er derfor også forvirret angående hva slags type det er samt hvilken plugg + skrue jeg skal bruke. Har prøvd med røde universal men de biter ikke helt, skal henge opp gardinskinner, TV-feste, forankre noe skap osv. så det gjelder å ha riktig utstyr til disse porøse veggene!
Jeg kan bore i veggene med vanlig treborr så gjetter det kanskje er murpuss??
Legger ved bilder av støvet samt hullet jeg har laget.
Med vennlig hilsen!
I den nye leiligheten er veggene veldig porøse, er derfor også forvirret angående hva slags type det er samt hvilken plugg + skrue jeg skal bruke. Har prøvd med røde universal men de biter ikke helt, skal henge opp gardinskinner, TV-feste, forankre noe skap osv. så det gjelder å ha riktig utstyr til disse porøse veggene!
Jeg kan bore i veggene med vanlig treborr så gjetter det kanskje er murpuss??
Legger ved bilder av støvet samt hullet jeg har laget.
Med vennlig hilsen!
Røde plugger i den veggen nei, da har du boret for fort, så hullet har blitt for stort. I slike vegger kan det til og med gå an å drive inn en stjernetrekker for å få hull (blir å drive inn langt). Da kan det gå med rød plugger og to stykker i samme hull og dobbelt så lange skruer. Å få inn den første pluggen, den slås inn til veggen og så settes skruen i litt lett og bankes inn til bunnen, ut med skruen og deretter inn med neste plugg.
Okey, men hvilken plugg anbefales for denne typen av vegg?J jonaserik skrev:Røde plugg i den veggen nei, så har du boret for fort, så hullet har blitt for stort. I slike vegger kan det og med gå å drive inn en stjerneskrujern for å få hull (blir å drive inn langt), Da kan det gå med med rød plugg og to stykker i samme hull og dobbelt så lange skruer. Å få inn den første pluggen, den slås inn til vegg og så settes skruen i litt lett og bankes inn til bunnen, ut med skruen og inn med neste plugg.
MvH
Disse har jeg god erfaring med, finnes i flere fabrikat, tror Bauhaus har dem..T tuffebulle skrev:
Gjelder å bore forsiktig, gjerne uten slag om du bruker slagborr…
https://www.proffsmagasinet.se/mask...lattbetongplugg-12x60-mm-nylon-4-pack-3066614
Kommer helt an på hva du skal henge oppT tuffebulle skrev:
Gardinstenger 2 røde etter hverandre + skrue lange som 2 stk plugg
TV-feste krever litt mer kraft å holde, er det et som kan svinges ut i annen vinkel blir det ytterligere
belastninger på innfestingen. Litt vanskelig å si hva. Bare rett på veggen så går det med mindre pluggdiameter men skal gå inn minst 7 -8 cm i veggen. Spør i varehuset hva som finnes.
Ankre et skap som står på gulvet går med røde doble og skrue like lange som to plugg.
Så som nevnes borre uten slag sakte og hold maskinen stødig uten å vinglete, samt sakte trykk.
Okei! Da har jeg kontroll! Hvilke j*vla vegger 🤣J jonaserik skrev:Kommer helt an på hva du skal henge opp
Gardinstenger 2 røde etter hverandre + skrue lange som 2 stk plugg
TV-feste krever litt mer kraft å holde, hvis den er en som kan svinges ut i annen vinkel blir det ytterligere
belastninger på innfestingen. Litt vanskelig å si hva. Bare rett på veggen så går det med mindre plugdiameter men skal gå inn minst 7–8 cm i veggen. Spør på varelageret hva som finnes.
Ankere et skap som står på gulvet går med røde doble og skrue like lange som to plugg.
Sånn som det sies, bor uten slag sakte og hold maskinen stødig uten å vinglete, samt sakte trykk.
Går ikke å bunne hullet til pluggen med lim som for eksempel Tec7 el lignende eller det holder ikke?
Jeg har også sett litt på Fischer Duopower, disse hadde ikke klart jobben?
MvH
MvH
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Kanskje lurt å høre med andre i huset hvordan veggene er konstruert. Det er jo bra å vite om det er pussede plankvegger, murstein, slaggstein eller noe annet. Er det plankvegger så går det bra med treskrue som er så lang at den går inn i plankene.
Enig med Birgit om å spørre naboene! Da jeg gjorde det fikk jeg både vite at veggene våre her er en blanding av lettbetong og tegl, og et tips for virkelig tunge ting om å bore hullene litt større og så fylle med Husfix. (Eller forsiktig "lime fast" lange plugger med husfixet. Pluss at jeg fikk Husfix av naboen
)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
For bedre forståelse er nok Essves side lesverdig: https://www.essve.com/sv/essve-guid...astning/Montage-i-haltegel-och-betonghalsten/
Dermed ikke sagt at du skal kjøpe deres produkter.
Det er ikke sikkert at alle vegger er bygget opp på samme måte.
Dermed ikke sagt at du skal kjøpe deres produkter.
Det er ikke sikkert at alle vegger er bygget opp på samme måte.
Perfekt, bare å lese på nå! Alle veggene hadde samme pussete overflate da jeg rev ned tapetene så er nok samme i hele lya, seigt! Må lete etter blokk nå når jeg skal henge noe 😅