Har pusset de verste skadene på murpipa med pussmørtel B, men jeg syntes det var veldig vanskelig å jobbe med siden jeg ikke er vant til pussmørtel.

Skulle gjerne fått murpipa litt mer enhetlig samt reparert mindre spiker/skruv-hull.

Finnes det noe annet mørtel eller sparkel jeg kan bruke som er mer lettarbeidet?

Har peis i underetasjen og det er i overetasjen jeg holder på og fikser murpipa, så den blir jo ikke så varm der jeg holder på, knapt merkbart varmere når jeg fyrer i underetasjen.

Gipsmørtel.

• Liker
pfw
  • Laddar…
Vann først bare så er det nok. Man drar på det som sparkel og når det har tørket nok (ikke hardt) så filter man til overflaten etter behag.

Kjøper man på ferdigblandet bøtte eller i sekk?

I sekk.

Nå var det gjort, og det var mye enklere enn det andre pussbruket som jeg brukte første runden med.

Nå er spørsmålet når det gjelder å male overflaten om man må grunne eller om det er for at det ikke skal gå med så mye maling.
Så vidt jeg forstår bruker man med fordel silikatmaling, noe jeg allerede har hjemme.

• Liker
Lönn
  • Laddar…
Spiller ingen rolle... Ta den fargen du synes er finest. Silikatfarge er diffusjonsåpen, men dette handler vel om en overflate innendørs, og der har du sannsynligvis ikke så mye fukt som skal transporteres fram og tilbake?

Vanlig lateksbasert veggmaling funker altså like bra for akkurat dette formålet. Velger du denne fargen trenger du ikke grunne.

Uansett fargevalg bør du vente til pussen er helt tørr før du begynner å male (men det har du sikkert kontroll på...).

Hvorfor jeg trodde man skulle ha silikatmaling var fordi jeg hadde det på murveggene i kjelleren og at jeg tok vanlig veggmaling på pipa i kjøkkenet når den ble renovert for snart 10 år siden, og der har malingen sprukket og buler utover i sprekkene. Hva kan det komme av?

Kan jeg bruke altså samme vanlige maling som jeg har på veggene? Står ingenting om latex på boksen, men jeg tror den er plastbasert så det er vel samme sak, antar jeg.

Hvor lang tid trenger gipsen på seg for å tørke?

• Liker
Navid
  • Laddar…
I kjellere har man jo ofte fuktvandring, så der bør man absolutt ha silikatmaling (eller en annen diffussjonsåpen maling).

Hvorfor malingen på kjøkkenet har sprukket vet jeg ikke? Jeg har derimot malt min murstock innendørs med lateksbasert veggmaling (i dagligtale: plastmaling) uten problemer. Det var Beckers veggmaling.

Jeg har aldri jobbet med gipsputs, men med Putsbruk C i kjelleren tok det nesten en måned før det var helt gjennomtørt (riktignok ganske tykke lag). Det burde stå på pakken, ellers kan du sikkert ringe produsenten og sjekke (om du ikke får svar fra noen andre her på forumet)?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.