Har akkurat revet ut en gammel toalett for å heller bygge opp våtrom med dusj. To av veggene er pusset og gjør meg litt spørrende.
Den ene veggen (bilde 1) ser ut til å være hard sement/betong med veldig lett puss utenpå, og så et tynt lag tapet/tapetlim eller lignende igjen. Kalkpuss? På de stedene hvor det er boret eller spikret er pussen veldig porøs og renner ut som sand. Trenger bare "raspe" over veggen med en hammer for at store flak skal løsne.
Den andre veggen (resten av bildene) er samme løse puss, men så hulrom bak (se bilde 2, 3). Trebiten på bilde 5/6 kan presses helt inn i hullet som vises på bilde 6. I veggen finnes det også en slags "armering" i form av papirremser - bilde 7.
Huset er bygd -48.
Er det kalkpuss? (Hvordan vet man det?) Må jeg da rive bort all pussen? Det blir nok bare et stort hull igjen i veggen med hulrom.. I følge BBV er kalkpuss upassende underlag for vegger i våtrom så vidt jeg forstår (§ 5.5)? Går det an å legge kalksementmørtel utenpå kalkpuss, eller er kalkpussen for svak for dette?
Hvor mye KC-mørtel trenger man å legge på i tilfelle?
Har kjøpt KC Pussmørtel C 0-1 men der ser det ut som maks sjikt er 5mm, og jeg finner ingen pusslekter tynnere enn fugelister på 6mm.
Hvordan gjør man i hullene for at mørtelen ikke skal falle mellom veggene?
Begynner å få litt vel blandede svar fra artikler, blogger og byggevarehus.
Det ser jo også ut som at GVK og BBV taler for puss _eller_ sparkel, mens jeg fikk info om å kjøre begge deler, og da våtromssparkel. Samtidig leser jeg også at ferdigblandet sparkel er for svakt..