Jeg har hatt en lekkasje i garasjetaket som har gjort at store mengder vann har rent inn og ødelagt de innvendige veggene, noe jeg etter et par år nå har begynt å ta tak i. Det har vært veldig ujevnt hvor skadet og ødelagt det har vært når jeg har revet, men jeg har også oppdaget en stor mengde musebol med tilhørende ganger. De ser ut til alle å ha funnet den gamle elentralen og dødd der, noe som ble oppdaget da den ble byttet for et par år siden...
Den bærende ytterveggen er murt og ikke pusset innvendig med følge at det har bodd en ganske stor mengde insekter i hulrommene mellom blokkene. Jeg vurderer om jeg burde pusse veggen innvendig for å redusere mengden bosteder.
Finnes det noen risikoer med å pusse veggen innvendig?
Slik ser det ut i dag:
Slik har jeg tenkt å bygge opp veggen igjen, i det store og hele er det samme konstruksjon som tidligere, men med et ekstra installasjonslag innerst i rommet. Er dette en rimelig konstruksjon? Under trestolpene mot betonggulvet tenker jeg å legge en slik remse: https://www.byggmax.se/syllisolering
Musene og de fleste insektene har sannsynligvis tatt seg inn gjennom taket da det tidligere har manglet insektsnett, og i praksis vært fritt frem for alle slags insekter/dyr å ta seg inn i himlingen og bygge bol. Dette vil selvsagt bli utbedret slik at nett finnes ved alle åpninger i taket.
Det ser ut som hullbetongblokker. De trenger ikke pusses. De er tette i seg selv i motsetning til Leca-blokker. Ingenting skal kunne komme seg inn i veggen, fra noen retning. Insekter er ikke et problem, men gnagere er.
Derimot er hele konstruksjonen en risikokonstruksjon da isolasjonen sitter på innsiden. Men, om den gamle konstruksjonen har stått i mange år, dvs. minst 25 og helst >50 år uten å ta skade, så kan det kanskje fungere likevel. Det kan selvfølgelig være vanskelig å vurdere om veggen har blitt vannskadet av fritt vann. Dvs. fantes det eventuelle gamle fuktskader på grunn av risikokonstruksjonen som ble overkjørt av den større skaden fra innlekkende fritt vann?
Jeg gjetter at garasjen har sett ut som den gjør i nærmere 50 år, noe som taler for at konstruksjonen i seg selv fungerer, i hvert fall her hos meg.
På enkelte steder har det vært veldig skadet, og spesielt isoleringen i taket har vært fuktig, og det er synlig at enkelte takstoler har vært fuktskadet. Vurderingen fra takleggerne som la om taket og blikkenslageren har vært at det er vann som har kommet ovenfra og lekket inn. Pappen var ordentlig sprø og hadde gått opp i mange skjøter, i tillegg har vi revet en skorstein i garasjebygningen som har lekket inn store mengder vann. Samtlige blikkenslagerarbeider på taket anså blikkenslageren som nærmest en vits.
Samlet sett er jeg ikke spesielt bekymret for konstruksjonen av veggen, siden alt vannet ser ut til å ha kommet ovenfra og blokkene er tørre på innsiden.
Nå, da så. Det er jo godt å vite, både for deg og eventuelt senere eiere. Også jeg og andre her på forumet har nytte av å vite. 🙂
Jeg kan forestille meg at det også avhenger av fuktbelastningen inne i garasjen samt temperaturen. Men jeg ser dampsperre så det bør dermed være håndtert.
Jeg opprettholder:
Oldboy skrev:
Det ser ut som hullbetongblokker. De trenger ikke pusses. De er tette i seg selv til forskjell fra Leca-blokker.
Hadde det vært Leca-blokker så hadde det vært hensiktsmessig og fordelaktig å pusse for å stoppe luftvandring.
Bra å kunne spre kunnskap, selv om det som du sier sikkert er de lokale forutsetningene som samarbeider til at det har fungert bra her.
Men det finnes ingen risiko med å pusse på innsiden i det hele tatt? Min bekymring er noe i stil med at eventuell fukt som finner veien inn i blokkene utenfra kanskje har vanskeligere for å tørke opp med et lag puss på innsiden.
Min ocd gjør at jeg er litt fristet til å pusse for å få til en jevn overflate med minimale rom for insekter å bo. Men det er jo ganske store overflater i hele garasjen så eventuelt legger jeg energien min på å bygge opp innvendige vegger i stedet.
Reglene skal vekk så fort jeg har revet klart talen, tiden strekker ikke til i den grad jeg ønsker. Siden isolasjonen har vært full av musepiss og annet ekkelt, tenkte vi å rive alt innvendig og slipe gulv før vi bygger nye vegger. Så alt blir lett tilgjengelig ved en eventuell pussing. Det ser imidlertid ut til at jeg dropper å pusse alt og heller gjør noen punktinnsatser for å dekke til diverse hull og sprekker.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.