Har gjort en baderomsrenovering i kjelleren. Vi droppet imidlertid taket da entreprenøren ville ha en urimelig høy pris for å fikse taket (12500 etter rot). Derfor skal jeg gjøre et forsøk på å få det fint. Men hva ville dere brukt av materiale? Det er nå et malt betongtak som er veldig ujevnt. Tenkte å prøve å pusse opp/jevne det til og slipe det pent. Ville dere slipt bort malingen eller pusset direkte over? Finnes jo en mengde sparkel og puss.

• Liker
sinclairhacker
  • Laddar…
Pusse tak er jo absolutt det kjedeligste som finnes. Trenger du å legge på hele taket eller bare reparere?

Du kan ikke feste lekter i veggen og bygge ned taket? Eller feste lekter i taket?

stålregler og gipsplank

Vil ikke reglre ned for takhøyden er ikke den beste. Finnes ikke så mye spillerom. Hele taket må pusses og repareres. Har ikke noe imot å gjøre det men er usikker på materialvalg.

Absolutt beste pussen jeg har jobbet med (som riktignok ikke sier så mye) er ardex a950
Går fint å sparkle ut med sparkel eller slå på med slev, tørker fort og synker ikke.

Ulempen er at det er dyrt, sikkert 1000 for 25kg

Farge må slipes/freses bort

Å sparkle et tak etter at badet allerede er klart er jo litt sprøtt! Helt feil rekkefølge. Pusse taket tror jeg du kan glemme, å sparkle kan gå.....om man er vant...ellers ville jeg nok hyret noen. Dels fordi det er mye arbeid, dels fordi det er vanskelig å få det til bra om man er uvant, og er man uvant så pleier det å ende mer sparkel overalt bortsett fra i taket. Og ja, malingen trenger trolig å slipes bort før. Og hvis det nå er slik at badet ellers er klart, så må alt dekkes til ordentlig før. Så synes jeg ikke 12.500:- var så dyrt for å få til et ujevnt tak.

Legg gjerne opp et bilde. Nokså vanskelig for en lekperson å pusse en vertikal vegg, og et tak er verre. Men uten bilde er det vanskelig å gi tips.

lime opp gipsplater, sparkle og male, enkelt og billig.

• Liker
nino
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
lime opp gipsplater, sparkle og male, enkelt og billig.
Lime opp gipsplater?? Hvordan tenker du da?

Det går utmerket å lime gipsplater med fix, bygger minimalt og blir slett. Man påfører fixet på samme måte som ved flislegging, bare at det er en større "flis". Er badet ikke altfor stort og man er nøye med tilskjæring av platene på forhånd, så blir det kanskje ikke en enste skjøt man trenger å sparkle før maling.

P Per_Eriksson skrev:
Det går utmerket å lime gipsplater med flislim, bygger minimalt og blir slett.
Man påfører limet på samme måte som ved flislegging, bare at det er en større "flis"
Er baderommet ikke altfor stort og man er nøye med tilskjæring av platene før så blir det kanskje ikke en skjøt man trenger å sparkle før maling.
Å gipse et tak med din metode er definitivt ingen allment akseptert måte! Rent ut sagt galskap i mine øyne. På vegg er det ingen problemer, men å henge tunge gipsplater i et tak, kun i flislim er vanvittig, det er så dumt at jeg ikke engang gidder å forklare hvorfor! Har aldri i mine 37 år i byggebransjen sett din metode, og det finnes grunner til det!

Han er ute etter en snikløsning som bygger så lite som mulig og kan fikses raskt.
6mm gips og flislim oppfyller det.

En 6 eller for den saks skyld 13mm plate gips veier ikke mer enn fliser og det settes i tak.

• Liker
Per72
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
Han er ute etter en billig løsning som bygger så lite som mulig og kan fikses raskt.
6mm gips og flislim oppfyller det.

En 6 eller for den del 13mm plate gips veier ikke mer enn flisplater og det settes i tak.
Interessant idé. Er litt interessert i å prøve det der. Henger platene fortsatt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.