Hei
Etter drenering av grunnmuren er det på tide å begynne å gjøre kjelleren litt hyggeligere. Jeg har til hensikt å pusse veggene i dette rommet og har noen tanker. Hvordan ville dere gjort med den gamle døren? Det er Leca som jeg har murt opp og pusset utvendig. Det som gjør det litt vanskeligere innvendig er at det er ca 4 cm til veggen som er rundt døren, noe som blir et veldig tykt lag med puss. Hva kan man bruke som "distans" for å sørge for at man får en ideell pusstykkelse?
(markert som 2 på bildet)
Deretter til veggen til venstre (markert som 1 på bildet) Her er veggen veldig ujevn og mye påvirket av fukt nederst og ganske upåvirket øverst. Hvordan gjør jeg for å få veggen loddrett eller jevn med den øvre delen på en god måte. Når man pusser nytt så setter man jo opp ledere (tror jeg det heter) som man kan rive av med hjelp av en rett planke osv. Kjører man bare "på feelingen" eller kan man gjøre noe smart for å få det loddrett og fint?
Jeg hadde nok netting lecaveggen og pusset den 2 ganger, de gamle veggene ser ut til å trenge litt rengjøring med børste samt banke bort løs puss. Hvis veggene ikke er rette kan man sage til trekiler for å dra av pussen mot, kilene/lederne veier du inn med vater. Om de trenger justering kan du legge pallbrickor i plast eller lignende imellom.
Ok takk for ditt svar. Jeg får undersøke mulighetene for å produsere kiler om det trengs.
Jeg tenker på døren... Kan det være mer økonomisk å finne en plate i et bra material som man fester i lecaen og regulerer den platen slik at man får et pusslag på ca. 1 cm.
Er det bare en mer komplisert løsning?
Vi pusset opp ca 3 cm og da brukte vi pussetråd som vi festet med spiker og plastbrikker som distanser, litt pirkete men resultatet ble bra.
Vi satte ikke opp lekter når vi murte igjen en dør, da dro vi med planken langs pussen på begge sider av døren så den jevner ut eventuell forskjell i høyde litt av seg selv (om det ikke skiller for mye).
OK.
Jo ved døren så gir jo det seg selv, der trengs ingen ribber(ledere) det er ikke der jeg bekymrer meg for at det skal bli loddrett uten på den andre veggen markert som 1 på bildet.
Ser på bildet ut som det er mindre partier der pussen har løsnet, som flekker.
Flekker banket vi rent så godt det gikk og brukte deretter en tilstrekkelig stor skånska for å få noe sånær i plan med omkringliggende puss som satt igjen. Banker man ikke ned alt må man jo tenke på at om man har en helt glatt vegg ellers ser det rart ut med helt jevne partier.
Du kunne jo fylle i bruk der det mangler og bare skrubbe/slamme veggen, jeg gjorde det i min kjeller. Det blir en litt røffere overflate men ganske pent likevel og betydelig enklere. Weber pussmørtel C hånd, fungerte kjempebra.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.