Hei! Bor i et hus fra 40-tallet som er drenert for bare noen år siden. Noen av rommene i kjelleren er renoverte, dvs fliser og malte vegger. På et sted har pussen begynt å løsne, ser ingen tegn på det noe annet sted. Dette er helt nede ved gulvet på den ytterveggen som har en trapp utenfor. Den delen av veggen er altså ikke isolert/drenert.
Hva kan jeg gjøre for at det ikke skal bli verre? Kan selvfølgelig sparkle igjen det og male hvitt igjen, men det føles litt kjedelig å måtte gjøre hvert femte år, vil heller løse grunnproblemet om mulig
Kan legge til at vi har en avfukter i kjelleren, så den er tørr og fin.
Får undersøke det i dagslys i morgen. Det er en åpen trapp, men med et trelokk på eller hva man skal kalle det. Dog hadde forrige eierne ikke på det på noen år, og det er ikke tett.
Det jeg trenger er altså et bedre lokk? Var ute og så på veggen/trappen, og det ser ikke ut til å være noen sprekker eller annet bortsett fra flassende maling...
Det er mest sannsynlig at vannet finner veien inn i veggen ved regn (men kan også komme opp gjennom platen) og når det har samlet seg nok så blir det så vått at malingen løsner.
Hva slags maling er det, vet du?
Det bør være en maling som "puster" og slipper gjennom fukt, såkalt "silikatmaling". Er det malt med akryl eller oljemaling er den for tett og holder fukten inne. Du må i så fall først slipe bort all gammel maling og male silikatmaling direkte på pussen.
Om det kan komme inn regnvann slik at trappen blir våt, så suger betongen det opp, og trappen ser definitivt ut til å ha fått sin del av vann. Har den stått åpen tidligere, men nå er stengt, kan det til og med være etterdønningene fra den tiden som gjør at pussen på veggen smuldrer når det har tørket ut. Man kan se det på vegger 1-2 år etter at for eksempel dårlig drenering er utbedret.
Jeg håper at det er malt med riktig type maling! Det ser bra ut på innsiden av alle andre vegger og også på noen andre vegger i trappen. Men helt klart har den tatt skade av å være åpen. Vi satte tilbake lokket/dørene da vi flyttet inn for tre år siden, men vet ikke hvor lenge trappen var uten før det. Husker dessverre ikke hvordan malingen så ut i trappen da, men på innsiden av veggen syntes ingen skade. Kanskje viste det seg da vi begynte å bruke avfukteren? Uansett blir det til å snekre et bedre lokk. Passer ekstra bra nå når det blåsende været har skadet det gamle
Det kan være akkurat avfukteren som gjør at mer fukt kommer in i veggen. Fuktigheten vandrer mot varmeveksling og jo tørrere det blir innvendig jo lenger "innover" vandrer da fuktigheten i veggen. Jeg tror ærlig talt ikke at et lokk vil hjelpe. En uisolert vegg vil alltid "lekke", om ikke direkte vann så fuktighet i alle fall. Blir det høy luftfuktighet ute og er tørrere og varmere innendørs vil det komme inn fukt i veggen selv uten vann. Avhengig av hvordan veggen er konstruert (lettbetong antar jeg) og hvordan fuktigheten kan "bevege" seg i veggen, skjer det mer eller mindre kondensering og det blir vått.
Den eneste måten å fikse det på er å sørge for at veggen kan slippe gjennom fuktigheten uhindret, altså at fuktighet kan vandre både utover og innover i veggen, avhengig av omgivelsene.
Silikatfarge er det eneste som fungerer, alternativt fliser på veggen da den kan "puste" gjennom fugene på flisene. Dere må fjerne den gamle malingen helt først, men bare på det som er yttervegg, siden den stenger inne fuktigheten så det blir vått.
Er det dere som har malt, og hvis dere brukte silikatfarge, burde dere ha reagert på at fargen var litt dyrere og ikke fantes på "vanlig" hylle...
Det er ikke vi som har malt, men et byggefirma som forrige eierne hyret. Vet at firmaet har renovert innsiden, men er usikker på om de har malt trappen også. Siden det er et anerkjent og (så vidt jeg har forstått) dyktig firma her i byen, håper jeg virkelig at de har malt med silikat og ikke jukset!
Nja, det er vel ikke å "jukse" å ikke male med silikatmaling men det kan være uvitenhet... Om man vet at veggen er en uisolert yttervegg i lettbetong bør man jo tenke seg om en gang, men de har antagelig sett et rom innendørs og brukt vanlig veggmaling uten å tenke noe mer.
Jeg tror at 90% av alle malere ville gjøre det samme, bare bruke vanlig veggmaling uten å reflektere over fukt.
Litt lurt dette.
Vi har hos oss en helt åpen kjellertrapp der veggen er murt med hullsteinsbetong og deretter pusset ute og inne. Innsiden er malt med vanlig veggmaling, dvs ikke silikat, og til tross for at huset vårt er over 50 år gammelt finnes det ingen malingsavskalling eller saltutfellinger, det er vel 10 år siden vi ga veggen litt ny maling. Silikatmaling i all ære, men det kanskje finnes problemer som bør utbedres i stedet. Det er ikke bra med fuktige vegger og å kun løse det med en maling som sitter fast er å løse symptomer i stedet.
Er det bildet som lurer eller er trappen våt på trinnene, de mørke områdene?
Nja, det er vel ikke å "jukse" å ikke male med silikatmaling, men det kan være uvitenhet... Om man vet at veggen er en uisolert yttervegg i lettbetong bør man jo ta seg en funderare, men de har antakelig sett et rom innendørs og kjørt på med vanlig veggmaling uten å fundere noe mer.
Jeg tror at 90% av alle malere ville gjort det samme, bare kjørt på med vanlig veggmaling uten å reflektere over fukt.
Skulle vilja påstå at vannet som muligens forstyrrer innsiden.. er UNDER trappen.. (Forsøkte å anslå hvor skaden på veggen satt i høyden..og sammenlignet med trappen/trinnene utenfor)
Trappen er jo et sted som ofte blir utelatt i dreneringsjobbene..på grunn av at trappen ikke er så lett å flytte og man vil helst slippe å gjøre den om..
Uansett hvor det kommer fra er det litt kronglete å få bukt med problemet. En kjeller vil alltid være utsatt for fukt, uansett drenering.. (det kan like gjerne komme ut av gulvene som fra veggene - generelt altså).
Om man bare ser litt raskt på muren og trappen deres, ser det ok ut (ingen store sprekker/setninger) malingen flasser som de pleier på trinnene..
Vil man forsøke seg på noe kan man jo tenke seg å eventuelt bygge tak over trapp og nærliggende område..se over hvordan bakken skråner akkurat der (sørg for at det skråner bort fra hus og trapp).. Finnes det brønn nede ved døren (?) sørg for at vannet tar seg dit og bort (dvs riktig fall..mot brønnen..og se over at trappetrinnene ikke samler vann)..
Skaden inne ville jeg nok pusse opp igjen og male, men regn med at den trolig kommer tilbake igjen etter hvert (litt avhengig av vær og vind - akkurat i det området). Skulle det begynne å løsne store partier andre steder/vegger ville jeg ha fått inn en ekspert for konsultasjon
Takk for tipsene! Det stemmer at trinnet er vått på bildet, men det skyldtes smeltende snø. Tror ikke at trappen pleier å se våt ut hvis det ikke drypper noe på den. Tror jeg kommer til å gjøre som Snigla og anders07 sier og pusse igjen skaden, skrape bort all maling på den veggen og male med silikat. Kjedelig jobb, men jeg gjør det heller ordentlig én gang. Heldigvis er det ikke en så stor vegg uansett Denne veggen er vel huset sitt "svake punkt". Ingen isolering, ingen drenering, bare betong som beskytter mot utsiden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.