Jeg har satt inn nye vinduer og trenger å reparere pussen rundt om. Huset er revitert. Egentlig var det planlagt å gjøre jobben i vår, men vinduer kom forrige uke, corona-byggboom osv.

Hva skal jeg bruke for puss? Frosten kommer ganske snart, og jeg er veldig tvilende til at ren kalkpuss rekker å herde (Falun). Finnes det en KC-puss som kan fungere eller hydraulisk kalkmørtel? Eller om man bare legger tynt over vinteren?

Det er ikke mange dm2 som skal pusses, så det er ingen katastrofe å måtte gjøre om en del.
Veggen ved siden av et nytt vindu, viser oppsprukket puss og trelister.

Nytt vindu installert, omgitt av trepanel som mangler puss på siden av en revitert fasade.

Hydraulisk kalkmørtel vil vel fungere. Absolutt ingen sementmørtel på det der.........

• Liker
KungAnka
  • Laddar…
Jeg kan lett få tak i Hydraulisk kalkmørtel C, men antar at det burde være D?

Antar at man fra begynnelsen har laget hele fasaden med vanlig kalkmørtel (E?). Skal man grunne med C også på reviterte (vassmatte osv) eller kjører man med D direkte?
Pakken med "Hydraulisk Kalkbruk C" for grunnarbeid, illustrert med en bygning på forsiden, veier 20 kg og er fra merket Combimix. Hydraulisk kalkmørtel D, grov, 20 kg pose fra Combimix med bilde av bygård, for restaureringsarbeid Klasse CS I (D).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.