Nåja, ytterligere en som spør om en pusset kjellervegg.
I vårt hus fra 1916 med like gammel drenering hadde jeg et hobbyrom av den enkle grunnen at noen tidligere eier satte en kryssfinervegg der.
Jeg fjernet kryssfiner for å få litt ekstra gulvflate, planen er å sette ned en TV og litt TV-spill så ungene kan ha en form for klubbhus. Det står avfukter i kjelleren så klimaet er helt ok for det.
Vegggen det gjelder har, ifølge tidligere eier, hatt problemer med fuktgjennomtrengning og det viste seg at veggen fortsatt er fuktig og pussen slipper lett der det er bomlyd.
Problemet med den fuktige veggen ble "løst" av tidligere eier ved at man gravde bort jorden ned til sokkelen og fylte med vasket makadam.
Man la IKKE dreneringsslange i bunnen, noe som fører til at vann ved styrtregn får en expressvei ned i stedet. En ordentlig drenering er ikke på gjøremålslisten dog.
Nåja, det forklarer fukten.
Nå til selve spørsmålet.
Rommet trenger ikke være så fint så bør jeg ta inn maskiner så jeg blir kvitt all puss eller skal jeg spare det som sitter fast ordentlig?
Jeg tenker nok ikke pusse om veggen om det ikke er viktig, muligens male med en diffusjonsåpen maling.
Det kan jo bli litt stilig om man bare maler pussen.
Hva er deres tips?