34.984 lest ·
15 svar
35k lest
15 svar
Puss lettbetong. Hvordan gå frem?
Side 1 av 2
Omtrent nå ble jeg lei av å stadig vente på mureren for å pusse vår lille toalett som er knapt 3 kvm.
Har forsøkt å finne ut hvordan man skal gjøre det og har fått rimelig god oversikt. Er ganske handy, men har aldri pusset.
Min første tanke er hvor tykt med puss man legger? Tenker mest tykkelsen på listene man "sager" mot. Og hvilken puss bør man bruke? Det sitter litt puss igjen på en vegg og huset er bygget på slutten av 60-tallet. Er det C-bruk man skal bruke?
Og mitt siste spørsmål, klarer man det?
Har forsøkt å finne ut hvordan man skal gjøre det og har fått rimelig god oversikt. Er ganske handy, men har aldri pusset.
Min første tanke er hvor tykt med puss man legger? Tenker mest tykkelsen på listene man "sager" mot. Og hvilken puss bør man bruke? Det sitter litt puss igjen på en vegg og huset er bygget på slutten av 60-tallet. Er det C-bruk man skal bruke?
Og mitt siste spørsmål, klarer man det?
Har du ikke pusset før så bruk gipsputz, utrolig enkelt å jobbe med og å få bra, selv for en nybegynner. Dette skal imidlertid ikke brukes i rom med stor fuktbelastning men siden det er et toalett så er det sikkert ingen problemer med fukt. Har du dusj der så er det altså ikke å anbefale. Brukte webers grå variant.
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/gipsputs.pdf
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/gipsputs.pdf
Skal det tettesikres så sjekk at din variant på gipsmørtel er ok, jeg er ellers enig i at det er utrolig lett å jobbe med. Dessverre er det en liten detektivjobb å finne en gipsmørtel som anbefales direkte fra sekken på lettbetong, standardformuleringen ser ut til å være "kontakt produsenten ved bruk på lettbetong". Lettbetongen har en tendens til å suge vann ut av mørtelen, så noe å tenke på er å følge instruksjoner som noen ganger innebærer å forvanne lettbetongen ordentlig eller å bruke noe primerlignende for å hindre at fukten suges opp.
Sist redigert:
Som sagt, les produktbeskrivelsen, kjører du finja er det primer før som gjelder ved sugende underlag, ved combimix er det primer som gjelder ved ikke sugende underlag i visse tilfeller, knauf gipsputs primer igjen osv. Det eneste generelle er vel å låse produktbeskrivelsen for det underlaget man skal gi seg på.
Finjas gipsmørtel skal ha primer når man pusser på IKKE-sugende underlag - sugende underlag skal forvannes:
Sitert fra side 2:
"Skal Gipsmørtel brukes på ikke-sugende materialer som f.eks. betong og malte overflater, skal overflaten forbehandles med FinjaGipsprimer. Ved pussing på sugande material skal overflaten forvannes."
Sitert fra side 2:
"Skal Gipsmørtel brukes på ikke-sugende materialer som f.eks. betong og malte overflater, skal overflaten forbehandles med FinjaGipsprimer. Ved pussing på sugande material skal overflaten forvannes."
Jeg har gjort den samme øvelsen flere ganger... Har brukt både Finja og Hornbach gipsmørtel.
Jeg kjøpte en sprøyte som man pumper trykk i (plantevanningsgreie) og sprøyter på veggen først. Sørg for at den blir gjennomfuktet men ikke så det renner. Bland mørtelen mens vannet trekker inn en stund (gjerne utendørs da det støver ganske mye).
Ikke bland for mye om gangen siden det begynner å stivne ganske fort, spesielt før du er vant til det!
Konsistensen skal være slik at du kan legge det på en murebrett eller sparkel uten at mørtelen faller av eller beveger seg. Det er dog bedre å ha den litt for løs enn for fast!
Ha dekkpapir på gulvet eller en plate som beskytter gulvet.
Jeg har brukt både murebrett og stor sparkel, men synes det er enklere å få det jevnt med sparkel.
Du trenger ikke ta hele veggen på en gang, men hvis du stopper midt i, sørg for å "kamme" eventuell underliggende gipsmørtel hvis du skal påføre et lag til.
Når mørtelen har tørket en stund, 20-30 minutter cirka, og den føles fuktig og litt hard, tar du en "gummiglette" (tror jeg det heter, en murebrett med gummi under) og fukter opp mørtelen igjen med litt vann fra sprøyten og forsiktig stryker overflaten med gummibrettet så det blir slett. Vær forsiktig så du ikke trykker for hardt og fukt mer hvis det tørker ut for fort.
Blir det ikke helt jevnt kan du ta litt våtromssparkel etterpå... det trenger man ikke skamme seg over første gangen man pusser...
Mvh,
Anders
Jeg kjøpte en sprøyte som man pumper trykk i (plantevanningsgreie) og sprøyter på veggen først. Sørg for at den blir gjennomfuktet men ikke så det renner. Bland mørtelen mens vannet trekker inn en stund (gjerne utendørs da det støver ganske mye).
Ikke bland for mye om gangen siden det begynner å stivne ganske fort, spesielt før du er vant til det!
Konsistensen skal være slik at du kan legge det på en murebrett eller sparkel uten at mørtelen faller av eller beveger seg. Det er dog bedre å ha den litt for løs enn for fast!
Ha dekkpapir på gulvet eller en plate som beskytter gulvet.
Jeg har brukt både murebrett og stor sparkel, men synes det er enklere å få det jevnt med sparkel.
Du trenger ikke ta hele veggen på en gang, men hvis du stopper midt i, sørg for å "kamme" eventuell underliggende gipsmørtel hvis du skal påføre et lag til.
Når mørtelen har tørket en stund, 20-30 minutter cirka, og den føles fuktig og litt hard, tar du en "gummiglette" (tror jeg det heter, en murebrett med gummi under) og fukter opp mørtelen igjen med litt vann fra sprøyten og forsiktig stryker overflaten med gummibrettet så det blir slett. Vær forsiktig så du ikke trykker for hardt og fukt mer hvis det tørker ut for fort.
Blir det ikke helt jevnt kan du ta litt våtromssparkel etterpå... det trenger man ikke skamme seg over første gangen man pusser...
Mvh,
Anders
Jeg har pusset med pussmørtel (innendørs). Første pussomgang ble gjort med mur- og pussmørtel. Det var vanskeligere å få til bra. Så da ble det ren pussmørtel. Det gikk lettere å få opp.
Det viktige er å fukte opp lettbetongen før man pusser. Så fort det blir vanskelig å få mørtelen til å feste, så spray litt lett med vann i trykksprøyte/dusjsprøyte/blomstersprøyte på veggen der det skal pusses.
Det viktige er å fukte opp lettbetongen før man pusser. Så fort det blir vanskelig å få mørtelen til å feste, så spray litt lett med vann i trykksprøyte/dusjsprøyte/blomstersprøyte på veggen der det skal pusses.
Siste omgangen jeg kjørte på lettbetong gjorde jeg med tynnpuss. Ikke like lett å jobbe med som gipsmørtel men på grunn av risiko for fuktighet ble gipsmørtel utelukket. Føles som tynnpuss er litt mer tolerant mot den sugende lettbetongen selv om man fortsatt må forvanne ordentlig i henhold til instruksjonene.