Her kommer enda en sparkel-i-kjeller-tråd. Har gjort en del research her i forumet og funnet veldig god informasjon. Hadde imidlertid satt pris på om noen kan støtte i et par spørsmål angående grunnarbeidet.
Har startet på en mindre renovering i vår oppvarmede kjeller fra 1975. Veggene har lenge vært innestengt med uklar type maling samt vevtapet(!!). Utrolig nok er veggene i ganske god stand bortsett fra nederst i hjørnene på ytterveggene. Ingen andre problemer med fukt eller lukt heller.
Tenkte å gjøre en punktinnsats der pussen har løsnet som verst. Det vil kreve omtrent 2-3 cm puss i tykkelse enkelte steder.
Gjort så langt:
-Rive vevtapet (skal gjøres overalt etter hvert)
-Banke bort løs puss
-Gå over med stålbørste og rive av alle utfellinger
-Rengjøre veggen fra støv med en støvsuger
Mitt spørsmål gjelder neste steg. Jeg har lest at man skal fukte sterkt sugende underlag før pussing. Regnes gammel puss og eksponert leca (?) blokk som sugende materiale? Eller holder det at jeg grunner ved å slamre med løst blandet C-mørtel?
Min plan fremover er i så fall:
- Slamre med løst C-mørtel 1-2 omganger (har kjøpt finnjas Puss- & Murmørtel C)
- Når over nevnte har begynt å tørke litt så fortsetter jeg å pusse med vanlig blandet C-mørtel ved å kaste på pussen med en murskje samt jevne ut med slipestål
- Når veggen er jevn og pussen har begynt å tørke litt så glatter jeg med en pussbrett.
Etter hvert skal hele veggen slipes ned noen millimeter og overflatebehandles, men det er et fremtidig prosjekt!
Alt dette er nytt for meg, så jeg beklager om spørsmålene er for dumme eller gjentagende. Har virkelig forsøkt å lete i forumet før jeg postet
Her kommer enda en pusse-i-kjeller-tråd. Har gjort en hel del research her i forumet og funnet kjempebra informasjon. Hadde dog satt pris på om noen kan støtte i et par spørsmål rundt grunnarbeidet.
Har gitt meg ut på en mindre renovering i vår oppvarmede kjeller fra 1975. Veggene har lenge vært innestengt med uklar type maling samt vevtapet(!!). Utrolig nok er veggene i ganske bra stand bortsett fra helt nederst i hjørnene på ytterveggene. Ingen andre problemer med fukt eller lukt heller.
[bilde]
[bilde]
Tenkte å gjøre en punktinnsats der pussen har løsnet som verst. Det vil kreves omtrent 2-3 cm puss i tykkelse enkelte steder.
Gjort så langt:
-Rive vevtapet (skal gjøres overalt etter hvert)
-Fjerne løs puss
-Gå over med stålbørste og fjerne alle utfellinger
-Rengjøre veggen for støv med en støvsuger
Mitt spørsmål gjelder neste steg. Jeg har lest at man skal fukte sterkt sugende underlag før pussing. Regnes gammel puss og eksponert leca (?) blokk som sugende materiale? Eller holder det å grunne ved å slamre med løst blandet C-mørtel?
Min plan fremover er i så fall:
- Slamre med løst C-mørtel 1-2 omganger (har kjøpt finnjas Puss- & Murmørtel C)
- Når ovennevnte har begynt å tørke litt så fortsetter jeg å pusse med vanlig blandet C-mørtel ved å kaste på pussen med en murskje samt jevne ut med slipestål
- Når veggen er jevn og pussen har begynt å tørke litt så glatter jeg med en pussebrett.
Etter hvert skal hele veggen slipes ned noen millimeter og overflatebehandles, men det er et fremtidig prosjekt!
Alt dette er nytt for meg, så jeg beklager om spørsmålene er for dumme eller gjentagende. Har virkelig prøvd å lete i forumet før jeg postet
Takk på forhånd!
Du har gjort alt riktig! KC mørtel funker også. Kalles populært for rødbruk,. For man pusser med KC - mørtel på tegl og lettbetong.
Du har gjort alt riktig! KC bruk funker også. Kalles populært for rødbruk,. For man pusser med KC - bruk på tegl og lettbetong.
Rått! Deilig å høre 🙂 hva tror du om første skritt i gjenoppbygningen? Holder det å slammes med løst blandet c-bruk i dette tilfellet eller burde jeg fukte underlaget ordentlig med vann først?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.