Jeg skal bygge et pulpettak. Det skal være rette bjelker i to rom, altså med en bærende innervegg. Dette da spennvidden er lengre enn vanlig konstruksjonsvirke (ca 6 m). Se alternativ C i denne lenken:

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/pulpettak/

Hvordan bygger jeg ved skjøt av takbjelkene? Altså, legger jeg dem overlappende og skrur sammen sidelengs eller lar jeg dem bare møtes og setter spikerbeslag over skjøten?

Trenger også å regne ut hellingen på taket. Er det noen som kan tipse hvordan jeg enklest gjør det? Hva er minste hellingen for korrugert plate?

Takk for hjelp!

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Jeg skal bygge et pulttak. Det skal være rette bjelker i to rom, altså med en bærende innervegg. Dette da spennvidden er lengre enn vanlig konstruksjonsvirke (ca 6 m). Se alternativ C i denne lenken:

[lenke]

Hvordan bygger jeg ved skjøt av takbjelkene? Altså, legger jeg dem overlappende og skruer sammen sidelengs eller lar jeg dem bare møtes og setter spikerplate over skjøten?

Trenger også å regne ut hellingen på taket. Er det noen som kan tips om hvordan jeg enklest gjør det? Hva er minste hellingen for korrugert plate?

Takk for hjelp!
Hei! Jeg skal gjøre det samme, hvordan gjorde du det?

Enklest er vel fingerskjøtte bjelker som finnes i ganske lange lengder. Et annet alternativ er såkalte høyprofilplater i stedet for trebjelker som det går an å bygge ganske stor spennvidde med. Men det kommer jo litt an på hvilken type bygning det er om det passer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.