Hei! Jeg skal bygge et pulttak på huset mitt som er under planlegging. Det blir 13,2 graders helning og legges på en betongstamme fra Skanska. Det er ca. 8,1 meter mellom ytterveggene, og den lengden skal jeg plassere 11 stk 500mm høye SJ90 Hunton I-bjelker med cc1200mm og lengde 9,5m (veggtykkelsen er 37cm). Deretter blir det innerpanel/plast, ytterpanel/plast/lekter/takpanneplater og lignende etter gjeldende byggeregler. For å støtte opp på midten tenkte jeg å sette limtrebjelker på 42x225mm (maks 6,4m meter spennvidde på lengste stedet) på bredden - tre støtter således. Disse skal få innfellinger i selve betongelementene for å sitte ekstra stabilt. Løsull skal sprutes inn i de "rommene" som blir mellom bjelkene.

Tror dere at det kan være nok? Jeg har prøvd å tolke dette i Huntons spennviddetabeller, men det er rene gresk for meg.
Bor på Gotland med en snøsone på 2,5...
Takk for innspill i saken.

Mvh Peppe

(se bilder på "fagverket" og plantegningen)
3D-modell av et pulpettak med I-bjelker i tre, arrangert parallelt. Vist i perspektiv for bygging på betongstamme, med rom for isolasjon mellom bjelkene.
Planløsning for hus under planlegging, med detaljer som toalett, dusjkabin og romdimensjoner. Viser veggtykkelse og plassering av byggkomponenter.

• Takdesign med I-bjelker (SJ90 Hunton), 500 mm høy, 9,5 m lengde, 1200 mm mellomrom. Skisse viser konstruksjonens oppsett for pulttak.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.