Hei, neste spørsmål angående mitt byggeprosjekt, har lest gjennom forumet og googlet, men ikke helt funnet det rette svaret.

Jeg bygger pulttak, og skal nå gjøre klart for luftespalte ved å feste spikerlekter og masonitt under rupanelet i takstolene på taket. Jeg vet hvordan jeg skal gjøre "avslutningen" av masonitten mot fasaden på den siden der taket heller ned, men hvordan skal jeg gjøre det på den høyere siden av taket? Skal det etterlates en luftespalte også der? Men er ikke meningen med luftespalten at eventuell vann som trenger "inn i taket" kan renne nedover og ut via luftespalten, trengs det da også være "åpent" på oversiden? Eller skal jeg bygge igjen på den siden med vindsperre og fasade hele veien opp til rupanelet?

takk
/ janne
https://www.byggahus.se/forum/grund-...isolering.html

Hei jkemikal! Luftspaltens funksjon er teoretisk å ventilere bort fukt. Sannsynligvis innendørsfukt som tar seg opp i taket ifølge ostklokkeprinsippet. Eldre tak med kaldt loft har ingen luftspalte. Hvis man nå skal ha tak med luftspalte og som er moderne standard, trenger man luftspalte på begge sider av taket, for å få trekk gjennom konstruksjonen. Eventuelt kan et pulttak likestilles med et saltak med møneventilasjon. I så fall holder det med møneventiler øverst, men det burde noen mer kyndig person kunne bekrefte. Med vennlig hilsen, PerOF

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.